Gå til innhold

Det er så mye rent sykt i dag føler jeg


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Spesielt karakterkravet i skolen er blitt så sykt mener jeg at det gjennomsyrer samfunnet på  rent syk og farlig negativ måte

Husker jeg leste i en riktignok populærvitenskapelig bok at Quisling var så utmerket i faget matematikk og visstnok hadde aller beste karakter Fine karakterer er ingen garanti for at alvorlig galskap og sykdom kan ramme et menneske  vet vi jo nå

Jeg er sterkt kritisk til karakterjaget og dyrking av enere på så syk måte som jeg ofte opplever skjer når jeg ser på ting på TV og leser fra vårt samfunn også av i dag

Ikke rart folk blir syke

Vi tjener mer på å legge vekt på kritisk tenkning og samarbeide og evne til å dra lasset sammen tror jeg Og humanitære ting  også i skolen

Men det skjer så mye rart i dag at man kan kanskje ikke vente annet

Pasienten (samfunnet)er værre enn noensinde overalt og spesielt i skolen er min diagnose

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
39 minutter siden, Maggie55 skrev:

Spesielt karakterkravet i skolen er blitt så sykt mener jeg at det gjennomsyrer samfunnet på  rent syk og farlig negativ måte

Husker jeg leste i en riktignok populærvitenskapelig bok at Quisling var så utmerket i faget matematikk og visstnok hadde aller beste karakter Fine karakterer er ingen garanti for at alvorlig galskap og sykdom kan ramme et menneske  vet vi jo nå

Jeg er sterkt kritisk til karakterjaget og dyrking av enere på så syk måte som jeg ofte opplever skjer når jeg ser på ting på TV og leser fra vårt samfunn også av i dag

Ikke rart folk blir syke

Vi tjener mer på å legge vekt på kritisk tenkning og samarbeide og evne til å dra lasset sammen tror jeg Og humanitære ting  også i skolen

Men det skjer så mye rart i dag at man kan kanskje ikke vente annet

Pasienten (samfunnet)er værre enn noensinde overalt og spesielt i skolen er min diagnose

 

Ja skolesystemet er helt feil, barna burde få utvikle seg i det de var god på. Nå er det veldig firkantet, det skaper vinnere og tapere. De burde lære der at alle er like mye verdt, og alle har noe å bidra med. For det har de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du egentlig så sint og bitter ovenfor skolen? 

Selvfølgelig er ikke gode karakterer noen garanti for at man er en bra student, et bra menneske eller en god medarbeider (og motsatt), men hvordan har du ellers tenkt å skille ut de som f.eks skal få studere medisin?

Alternativet ville blitt noe du absolutt ikke ville ønsket. At de som betalte mest fikk studieplassen. Det ville dessuten ført til at mange ikke ville mestre studiet. På en del studier trenger du f.eks sterk realfaglig kompetanse for å komme gjennom. Vi ønsker ikke en lege som skal dosere medisiner som sier at "dette har jeg ikke peiling på for jeg interesserte meg dessverre ikke for kjemi og biologi".

Om det ikke heller burde være slik at noen fag burde telle mer på noen studier, kunne jeg vært mer enig i. Jeg klarer ikke å se at karakteren i historie skal være så relevant for om du blir en god lege eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg føler bare at det er så utrolig mye galskap den norske stat betaler for i dag og alt i bunn og grunn starter med skolen.Men det er ikke umulig at "det er alderen som tar meg "som en del andre jeg ofte snakker med.Men som så ofte er det vanskelig å sette ord på noe konkret.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Maggie55 skrev:

Jeg føler bare at det er så utrolig mye galskap den norske stat betaler for i dag og alt i bunn og grunn starter med skolen.Men det er ikke umulig at "det er alderen som tar meg "som en del andre jeg ofte snakker med.Men som så ofte er det vanskelig å sette ord på noe konkret.😊

Mener du alt, absolutt alt, var så mye bedre før? 

Anonymkode: 3fc01...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg føler bare at det er så utrolig mye galskap den norske stat betaler for i dag og alt i bunn og grunn starter med skolen.

 

16 minutter siden, Maggie55 skrev:

Nei men i dag er vanviddet hardere og enda verre

Jeg vet ikke om du er født i 1955 eller om du er 55 år, men uansett er vi nokså jevngamle.  Jeg har hatt barn i grunnskolen eller på videregående i Oslo siden 1997.  Da jeg gikk på skolen selv i samme by, så jeg (iblant) medelever få fysisk straff av lærere, ekstralekser ble rutinemessig brukt som disiplinærstraff, og enkelte lærere kunne henge ut eller latterliggjøre enkeltelever for hele klassen hvis de ble provosert.  Og jeg gikk på en skole med svært godt rykte mht. ledelse, miljø og resultater, det var ikke noen problematisk elevmasse eller konflikter der. Jeg var skoleflink selv, så disse minnene er ikke resultat av noen såre følelser som har fordreid hukommelsen.

Jeg påstår ikke at skolen er perfekt, men kan aldri tenke meg at slike hendelser ville blitt tolerert uten reaksjoner i dag.  Det er et helt annet forhold mellom foreldre og lærere, det var ikke mange som kom med åpen kritikk av enkeltlærere eller undervisningsopplegg på foreldremøtene på 1960-tallet.  Det var heller ingen som snakket om å "se" alle elever, møte dem der de er og tilpasse undervisningen etter den enkelte, på den tiden.  Nå brukes det tid på å kartlegge og forbedre klassemiljø og trivsel, det er antimobbeprogrammer, elev- og foreldreundersøkelser og jeg vet ikke hva.  Alt er selvfølgelig ikke vellykket, og det vil alltid være noe som ikke passer for alle, men jeg tror ikke jeg har erfart mye som kan karakteriseres som "vanvidd" eller "galskap" i løpet av alle disse årene jeg har hatt kontakt med skolen som foresatt.  (Hadde mine unger sett enkelte episoder i min gamle klasse, derimot...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har mye såre minner mye også fordi forelder av ulike grunner ikke klarte å følge opp i forhold til den hellige lærerstanden. Forelder var på sjøen. Jeg var også vitne til uforklarlig urett påført medelever som har vært en tung bør for meg å bære. Mye av hva lærere og pedagogikken deres og andre medvirkende  var  blank løgn har jeg som voksen forstått.

Uansett i våre dager er det så mye mer som burde vært alvorlig påtalt både i skole og nærmiljø tror jeg uten selv å ha fulgt barn i en oppvekstpeosess.Det ser mer ufritt ut enn noengang sett gjennom media og lokalpresse. Det materielle er kanskje til stede men man kan bli veldig bekymret for framtidas samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maggie55 skrev:

Uansett i våre dager er det så mye mer som burde vært alvorlig påtalt både i skole og nærmiljø tror jeg uten selv å ha fulgt barn i en oppvekstpeosess.Det ser mer ufritt ut enn noengang sett gjennom media og lokalpresse. 

Men har du ingen konkrete eksempler på hva som har blitt så vanvittig mye verre i skolen siden vi vokste opp? 

Mht. frihet kan jeg ikke skjønne at skolen har gått i feil retning. Det er da langt mer tilrettelegging og fleksibilitet i dag enn det var i vår skoletid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det er vanskelig å si. Jeg tror bare livene deres kanskje blir forferdelig tomme når de blir voksne. Dette kan ikke jeg feste til empiri men når jeg observerer utviklingen sett " fra siden" tror jeg dessverre det. Det er ikke noe jeg tenker mye på for det er mye å tenke på for alle i dag også for oss som ikke er i jobb eller er forelder. Jeg tror det har mye å gjøre med høye spenningsnivå på spørsmål de voksne sliter med i dag. Jeg tror det vil reflekteres i barnas voksenverden engang kke bare positivt som vel alle ønsker.

Så det er igrunnen bare min erfaring og min synsing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Jeg tror bare livene deres kanskje blir forferdelig tomme når de blir voksne.

Men det kan jo ha mange andre årsaker enn at skolen har blitt det du kaller gal eller vanvittig?

Jeg jobber ikke i skolen og tar det ikke personlig, jeg synes bare det er litt drøyt å legge ut gjentatte innlegg om hvor forferdelig skolen har blitt, uten å være mer konkret.

1 time siden, Maggie55 skrev:

Så det er igrunnen bare min erfaring og min synsing

Men den erfaringen er jo - i likhet med min egen skoleerfaring - mange år gammel.  Jeg påstår at skolen har forandret seg siden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit at du har så dårlig erfaring med skolen.

Selv hadde jeg ikke den beste skolegangen, men allikevel så var skolen for meg et fristed. Har også erfaring med barn som har gått på skole og mener selv at skolen idag er vesentlig bedre enn da jeg gikk på skolen.

Ser jo at det fortsatt er forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel

Enig med laban. Jeg synes skolen er mye bedre enn da jeg gikk der. Jeg har inntrykk av at barna også er mer omsorgsfulle og snillere enn det jeg husker, selv om det finnes problemer fortsatt.

Da jeg gikk på barneskolen var de eldste lærerne nærmest med på å henge ut elever som hadde problemer. Det var først på ungdomsskolen noen mer moderne lærere tok tak i mobbing.

Jeg er slett ikke enig i at verden blir stadig hardere. Det ser kanskje sånn ut hvis man kjenner verden gjennom media. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Spesielt det siste er veldig mulig for jeg kjenner skolen i våre dager altoverveiende fra avislesning.

Men jeg vil dessverre si at egne erfaringer og inntrykk er veldig dårlige. Husker bare en skole med mye juks og bedrag og som ikke innfridde i forhold til meg iallefall. Tror ikke det var for ingen ting at russen den gang ofte løp rundt med tåtesmokk som visstnok var i salg for småbarn i munnen sin.Men ikke særlig mange russebusser å få tak på utgitt på papir dengang heller.

Men dette er over et halvt århundre siden. Absolutt snøen som falt ifjor.

Alle har sine kors å bære dessverre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...