Gå til innhold

Farlig elektrisk støt, når er det alvorlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel

Bortsett fra laderen er det bare noen få volt i mobilen(?) . Har aldri hørt at det er farlig å bruke mobil i regnet.  

Litiumbatteriene er brannfarlige, men det er noe litt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Fun fact: 

Strømstøt er farlig for hjertet ca 10% av tiden. I tiden da deler av, men ikke hele hjertemuskelen er "ladet opp" mellom hvert hjerteslag. Da kan man få flimmer/"hjertestans". Ellers er elektrisk støt (med mindre det er høyspent og du tar skade av andre årsaker) relativt ufarlig for hjertet. Det er derfor elektrokonvertering av hjerterytmen er synkronisert med EKG.

Med andre ord så er elektriske støt litt som russisk rulett.

Jeg tror man kan kalle deg er hjertenerd :lol: Jeg skjønte ikke en dritt av hva du skrev :P Men om støtet kun er farlig i 10% av tiden, hvorfor må man da ligge til observasjon i 24 timer etter strømgjennomgang? Det kan jo dukke opp feil lenge etter at man har fått støt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gargamel skrev:

Bortsett fra laderen er det bare noen få volt i mobilen(?) . Har aldri hørt at det er farlig å bruke mobil i regnet.  

Litiumbatteriene er brannfarlige, men det er noe litt annet. 

Det er ikke spenninga (volt) som dreper, den gir kun brannskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
6 timer siden, Trine skrev:

Det er ikke spenninga (volt) som dreper, den gir kun brannskade.

Nå blir jeg usikker på nøyaktig hva du mener. Du kan vel ikke mene at spenninga ikke har noe å si for om en innretning er farlig?

Høyere spenning også gir mer strøm gjennom kroppen hvis motstanden er den samme. (Ohms lov) . Man får ikke støt av å berøre begge polene til et mobilbatteri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gargamel skrev:

Høyere spenning også gir mer strøm gjennom kroppen hvis motstanden er den samme. (Ohms lov).

 

Nettopp. Fordi det er strømstyrken som er avgjørende, slik jeg skrev på forrige side. Folkelig uttrykt: Det er strømmen som dreper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
23 minutter siden, laban skrev:

Nettopp. Fordi det er strømstyrken som er avgjørende, slik jeg skrev på forrige side. Folkelig uttrykt: Det er strømmen som dreper.

Men du er enig i at er det spenningen som bestemmer hvor mye strøm man får under ellers like forhold (lik R) . Altså mener jeg det er relevant at en mobil går på lav spenning. Det er også farligere med høyspentanlegg enn 220V, selv om man skal ha respekt for begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Gargamel skrev:

Men du er enig i at er det spenningen som bestemmer hvor mye strøm man får under ellers like forhold (lik R).

Selvfølgelig er jeg enig i Ohms lov ;) Så ja, under ellers like forhold er høyspent selvsagt farligst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Gargamel skrev:

Nå blir jeg usikker på nøyaktig hva du mener. Du kan vel ikke mene at spenninga ikke har noe å si for om en innretning er farlig?

Høyere spenning også gir mer strøm gjennom kroppen hvis motstanden er den samme. (Ohms lov) . Man får ikke støt av å berøre begge polene til et mobilbatteri. 

 

Man dauer heller ikke om man megger seg selv i nakken med 1000 V, men brannsår kan du regne med at du får ;) Jeg kortsluttet et bilbatteri en gang og det ble mye større skade på fastnøkkelen enn det har blitt på noen avbiter jeg har klipt 230 V med. Du har helt rett i at strømmen står i forhold til spenninga og motstanden, men det er fortsatt ikke spenninga som lager krøll på hjertefrekvensen, men strømmen :) 

9 timer siden, Gargamel skrev:

Men du er enig i at er det spenningen som bestemmer hvor mye strøm man får under ellers like forhold (lik R) . Altså mener jeg det er relevant at en mobil går på lav spenning. Det er også farligere med høyspentanlegg enn 220V, selv om man skal ha respekt for begge deler. 

Og bare for å pirke litt ekstra, siden jeg alikevel er så godt i gang. 230V Gargamel......230!!!!! Det er bare gamlinger som fortsatt henger igjen på 220 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
9 minutter siden, Trine skrev:

Man dauer heller ikke om man megger seg selv i nakken med 1000 V, men brannsår kan du regne med at du får ;) Jeg kortsluttet et bilbatteri en gang og det ble mye større skade på fastnøkkelen enn det har blitt på noen avbiter jeg har klipt 230 V med. Du har helt rett i at strømmen står i forhold til spenninga og motstanden, men det er fortsatt ikke spenninga som lager krøll på hjertefrekvensen, men strømmen :) 

 

Du må ikke korslutte bilbatteriet, Trine!

9 minutter siden, Trine skrev:

Og bare for å pirke litt ekstra, siden jeg alikevel er så godt i gang. 230V Gargamel......230!!!!! Det er bare gamlinger som fortsatt henger igjen på 220 :P

Ja, der er jeg gammeldags. Jeg har prøvd 220V, 230V og 700V i kroppen. Jeg foretrekker helt klart 220V.:D

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gargamel skrev:

Du må ikke korslutte bilbatteriet, Trine!

Ja, der er jeg gammeldags. Jeg har prøvd 220V, 230V og 700V i kroppen. Jeg foretrekker helt klart 220V.:D

Eh, nei, det skjønte jeg i grunn da jeg gjorde det :lol: Ta av minuspolen først, lærte det på den litt eksplosive måten :rolleyes:

Åssen klarte du 700 V? Hva fikk du det av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
Akkurat nå, Trine skrev:

 

Åssen klarte du 700 V? Hva fikk du det av?

La oss kalle det et eksperimentelt høyenergisystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laban skrev:

Selvfølgelig er jeg enig i Ohms lov ;) Så ja, under ellers like forhold er høyspent selvsagt farligst. 

Det hadde vært litt festlig om du ikke var enig i ohms lov :P

Og når vi er igang.... Om man seriekobler 3 lyspærer, en på 25 W, en på 40 W og n på 60 W. Hvem lyser sterkest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gargamel skrev:

La oss kalle det et eksperimentelt høyenergisystem. 

Haha...den er grei :P Pappa kortslutta en kondensator i en sånn gammel bilderørs-tv. Det er 10000 V. Ikke rart han har blitt som han har blitt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Trine skrev:

Det hadde vært litt festlig om du ikke var enig i ohms lov :P

Og når vi er igang.... Om man seriekobler 3 lyspærer, en på 25 W, en på 40 W og en på 60 W. Hvem lyser sterkest?

Var det Gargamel som skulle ha dette spørsmålet, kanskje?  De vil vel lyse ifølge wattstyrken sin?  Det er en evighet siden jeg tok noe som liknet på elektrofag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
36 minutter siden, Trine skrev:

Det hadde vært litt festlig om du ikke var enig i ohms lov :P

Og når vi er igang.... Om man seriekobler 3 lyspærer, en på 25 W, en på 40 W og n på 60 W. Hvem lyser sterkest?

Hmmm. Her er det noe lureri. Spenningsfallet gjennom hver pære henger sammen med motstanden. Jeg tror den med lavest watt har størst motstand og gir størst spenningsfall. Da vil de med stor watt få mindre spenningsfall. Kanskje det går opp i opp! Jeg gidder ikke regne på det men i følger intuisjonen vil de lyse ca like mye.

For å tenke enklere så går det jo like mye strøm gjennom dem. Er det så enkelt? 

Ja. Jeg tipper de lyser like mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trine skrev:

Det hadde vært litt festlig om du ikke var enig i ohms lov :P

Og når vi er igang.... Om man seriekobler 3 lyspærer, en på 25 W, en på 40 W og n på 60 W. Hvem lyser sterkest?

25W pæren, vel.

Anonymkode: 33146...8ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, laban skrev:

Var det Gargamel som skulle ha dette spørsmålet, kanskje?  De vil vel lyse ifølge wattstyrken sin?  Det er en evighet siden jeg tok noe som liknet på elektrofag...

Den var til begge :)

32 minutter siden, Gargamel skrev:

Hmmm. Her er det noe lureri. Spenningsfallet gjennom hver pære henger sammen med motstanden. Jeg tror den med lavest watt har størst motstand og gir størst spenningsfall. Da vil de med stor watt få mindre spenningsfall. Kanskje det går opp i opp! Jeg gidder ikke regne på det men i følger intuisjonen vil de lyse ca like mye.

For å tenke enklere så går det jo like mye strøm gjennom dem. Er det så enkelt? 

Ja. Jeg tipper de lyser like mye.

 

Den med lavest wattstyrke lyser sterkest fordi den har høyest motstand. Spenningsfallet gjelder jo hele kretsen. Det går ikke opp og ned, igjennom kretsen, kun ned. Det er derfor man har høyere spenning i huset om man bor nære trafoen enn om man bor lengst unna. Men med så lav effekt så er ikke spenningsfall et tema, med mindre man har 100 m kabel da, men det har vi ikke ;)

Ønskes grundigere forklaring, vennligst spør Anonym over her :D Jeg husker ikke hvordan man regnet det ut :P
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 minutt siden, Trine skrev:

Den var til begge :)

Den med lavest wattstyrke lyser sterkest fordi den har høyest motstand. Spenningsfallet gjelder jo hele kretsen. Det går ikke opp og ned, igjennom kretsen, kun ned. Det er derfor man har høyere spenning i huset om man bor nære trafoen enn om man bor lengst unna. Men med så lav effekt så er ikke spenningsfall et tema, med mindre man har 100 m kabel da, men det har vi ikke ;)

Ønskes grundigere forklaring, vennligst spør Anonym over her :D Jeg husker ikke hvordan man regnet det ut :P
 

 

 

Ja, jeg har kontroll på det med spenningsfall, selv om elektro ikke er mitt felt.

Jeg hadde en liten hunch på at det *kanskje*  var den minste som lyste mest, siden komponenter med lite motstand (f.eks ledningen) ikke stjeler energi. Samtidig er det jo rart om den svakeste pæra skulle lyse mest, tross alt. Klarte ikke helt å vri det på plass i hodet samtidig som jeg skulle lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Trine skrev:

Jeg tror man kan kalle deg er hjertenerd :lol: Jeg skjønte ikke en dritt av hva du skrev :P Men om støtet kun er farlig i 10% av tiden, hvorfor må man da ligge til observasjon i 24 timer etter strømgjennomgang? Det kan jo dukke opp feil lenge etter at man har fått støt.

Det er hvis man har fått støt innenfor disse ti prosentene av tiden, da er hjertet ustabilt i en del timer etterpå. Problemet er at hjertet blir usynkronisert av det og det kan føre til farlige arytmier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Gargamel skrev:

Ja, jeg har kontroll på det med spenningsfall, selv om elektro ikke er mitt felt.

Jeg hadde en liten hunch på at det *kanskje*  var den minste som lyste mest, siden komponenter med lite motstand (f.eks ledningen) ikke stjeler energi. Samtidig er det jo rart om den svakeste pæra skulle lyse mest, tross alt. Klarte ikke helt å vri det på plass i hodet samtidig som jeg skulle lage mat.

Nå irriterer det meg at jeg ikke husker hvordan man regnet det ut!!!! Men rart er det, faren min (som nok mulgens er enda mer opptatt av logikk enn meg) trodde det ikke selv ved å se utregning, og ikke engang da jeg koblet det opp for han så han kunne se det med sine egne øyne aksepterte han at det var sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...