Gå til innhold

Syk i 3 mnd, uten bedring. HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som har vært syk i en del månder nå, det hele startet med at jeg ble tett i nesen og hostet veldig lite og noe hodepine. Men så utviklet dette seg veldig jeg begynte å hoste så mye at jeg ikke fikk puste, heldigvis var jeg ikke alene hjemme, men det har utviklet seg til mye mer hoste, tette ører, tett nese, hodepinen og vondt i nesten hele ansiktet. Jeg får heller ikke sove om nettene pga smertene. Og det er noe av saken og symptomene. Så endte med å dra til legen etter 2 mnd, da dro jeg ikke til min fastlege men en annen fordi min fastlege ikke var til stede. Så denne legen mente at dette var allergi noe ingen i familien har og nesten ingen antydning til at jeg har det mener jeg så hu skrev ut noen allergi tabletter og Cosylan, brukte disse i 3 uker ingen av disse fungerte, kjente ingen bedring. Så jeg ventet litt til for å se om alt den sykdommen gikk over men nei det gjorde det ikke. Så jeg dro til legen igjen for ca 1-2 uker siden, og da var min fastlege der og hun mente det var astma så jeg fikk utskrevet astmamedsiner, og rinexin for tett nese og øre. Astma medisinene fungerer litt på hosten men er nesten fortsatt like ille og rinexin tablettene funger ikke i det hele tatt. Så her sitter jeg med disse smertene og er ganske lei av alt dette og er redd for at det blir kronisk, alle de symptomene som er nevnt ovenfor har jeg fortsatt og sliter med dette. Er ganske ung så det er ikke særlig gøy for meg som trener ganske så mye og må droppe alt pga symptomene og denne sykdommen. HJELP!!!!!!!!!!!!! (Takk for svar)

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første bør du testes skikkelig for astma. Spirometri, har du fått det utført? Evt en anstrengelsestest om det er ille ved aktivitet.

For det andre må du få riktig opplæring i bruk av astmamedisin og evt anfallsmedisin, har du det?

Det er forøvrig ikke lenge du har gått på astmamedisin, og om en ikke har astma skal ikke denne fungere. Du kan ringe legen å høre hvor lang tid det evt skal ta før det fungerer optimalt. Det vet jeg dessverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Ja jeg har utført Spirometri, men det vises ikke at jeg har noe puste vansker eller noe slags astma, så derfor syntes jeg det er litt rart at jeg har fått astmamedisiner. Legen mente at det kan hjelpe med disse astmamedisinene men det har ikke hjulpet noe særlig. Og jeg får til å bruke astmamedisinen, det er sant at jeg bare har gått på den i noen uker. Men jeg føler at det ikke har noe sammenheng, tett nese, tette ører og vondt i ansiktet føler jeg ikke har noe sammenheng med astma å gjøre. Takk for svar, setter stor pris på det. 

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Ja jeg har utført Spirometri, men det vises ikke at jeg har noe puste vansker eller noe slags astma, så derfor syntes jeg det er litt rart at jeg har fått astmamedisiner. Legen mente at det kan hjelpe med disse astmamedisinene men det har ikke hjulpet noe særlig. Og jeg får til å bruke astmamedisinen, det er sant at jeg bare har gått på den i noen uker. Men jeg føler at det ikke har noe sammenheng, tett nese, tette ører og vondt i ansiktet føler jeg ikke har noe sammenheng med astma å gjøre. Takk for svar, setter stor pris på det. 

Anonymkode: 7f8bf...172

Nei, altså vondt i ansiktet har jeg ikke hørt om i forbindelse med astma før. Hvordan vondt, trykkende på en måte?

Har du sjekket bihulene skikkelig? Du kan be om en henvisning til øre, nese og hals på ditt lokale sykehus av fastlegen, om du er så mye plaget som du sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Andreaswell skrev:

Nei, altså vondt i ansiktet har jeg ikke hørt om i forbindelse med astma før. Hvordan vondt, trykkende på en måte?

Har du sjekket bihulene skikkelig? Du kan be om en henvisning til øre, nese og hals på ditt lokale sykehus av fastlegen, om du er så mye plaget som du sier. 

Trykkende ved kjeven og litt opp mot tinningen, ja tror jeg må en tur ditt å få sjekket dette. Bihulene har jeg ikke sjekket men regnet med at rinexin tablettene hadde fungert litt fordi det har noe med bihulene å gjøre mener jeg legen sa men får bare sjekke dette opp. Takker igjen for svar

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis noen har noe å komme med angående plagene mine så er det bare å kommentere står åpen for alt. Takk

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trykkende ved kjeven og litt opp mot tinningen, ja tror jeg må en tur ditt å få sjekket dette. Bihulene har jeg ikke sjekket men regnet med at rinexin tablettene hadde fungert litt fordi det har noe med bihulene å gjøre mener jeg legen sa men får bare sjekke dette opp. Takker igjen for svar

Anonymkode: 7f8bf...172

Rinexin eller andre medikamenter hjelpet ikke alltid alle, sånn er det bare dessverre. Høres veldig ut som bihulene slik du beskriver plagene, men nå er ikke jeg noen lege :) En skikkelig bihulebetennelse kan sitte lenge, kan til og med bli kronisk. 

Skaff deg en henvisning du, om ikke legen finner ut noe mer enn "bare" mulig astma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åja okei jeg forstår, har lest litt på nettet og ser mer ut som øvre luftveisinfeksjon og utviklet seg til bihullebetennelse, står på NHI at det kan ha en sammenheng.  

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nå skal jeg ikke spekulere for mye kan være hva som helst. Må bare få sjekket det opp! :)

 

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå skal jeg ikke spekulere for mye kan være hva som helst. Må bare få sjekket det opp! :)

 

Anonymkode: 7f8bf...172

Det høres ut som om du i alle fall har bihulebetennelse. Bestill ny time hos fastlegen og forklar at du ikke synes de medisinene du har fått fungerer.

Det kan være fornuftig av deg å prøve å skylle nesen med saltvann. https://www.apotek1.no/produkter/neseskyller-1stk-902857p Skal gjøres 1-2 ganger daglig og vil kunne bidra til at bihulene dine blir bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, frosken skrev:

Det høres ut som om du i alle fall har bihulebetennelse. Bestill ny time hos fastlegen og forklar at du ikke synes de medisinene du har fått fungerer.

Det kan være fornuftig av deg å prøve å skylle nesen med saltvann. https://www.apotek1.no/produkter/neseskyller-1stk-902857p Skal gjøres 1-2 ganger daglig og vil kunne bidra til at bihulene dine blir bra igjen.

Okei det skal jeg gjøre! Takk for tipset med neseskyller.

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Stikkelsbær skrev:

Hvis du ikke har fått visdomstenner enda, ville jeg tatt en sjekk av dette. De kan gi sånne plager.

Det tviler jeg på at jeg har fått enda, har dessutten regulering og drar ofte til tannlegen da hadde han isåfall legget merke til det. 

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Hei til de som svaret på spørsmålet mitt for en stund siden nå, og sliter fortsatt med dette, men heldigvis har vi fått funnet ut av problemet, jeg hadde kronisk akutt bihulebetennelse og skal heldigvis operere snart, da skal jeg drenere bihulene mine og rette opp skjev neseskillevegg. Så bare et råd til folk dra til legen så fort som mulig og dra helt til du blir frisk og ikke la det gå mange dager.

Anonymkode: 7f8bf...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...