Gå til innhold

Tror dere det er slik


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere det er slik at vi alle gjerne vil unngå å bli syke eller hvilke typer sykdom har personen helt klart påført seg selv bevisst eller ubevisst?

Anonymkode: 74011...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener jeg tror det er slik at de fleste av oss gjør hva vi kan for å unngå å bli syke eller unngå å bli mere syke enn vi til enhver tid måtte være.

Når man av og til leser dialogen i DOL synes det som mange tror det meste i livet er " selvpåført" eller "villet" av lidelse.

Anonymkode: 74011...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det er slik at vi alle gjerne vil unngå å bli syke eller hvilke typer sykdom har personen helt klart påført seg selv bevisst eller ubevisst?

Anonymkode: 74011...58d

Somatisk sykdom kan være svært traumatisk. Og har blitt det grunnet menneskets koding (via evolusjon), det å dø er ubehagelig, skremmende og for mange til og med svært vondt. Vi er programmert til å ville overleve. Noen ytterst få har ett ønske om å dø. Mange som har selvmordstanker mislykkes, pga att evolusjonen har gjort det slik att man vil overleve. Vi er rett og slett programmert til å ville overleve.

 

Psykisk sykdom er plagsom som bare faen det og men det er jo litt mer innebygd i våre personligheter. Feks er jeg schizofren, det preger den jeg har blitt mer en feks att jeg har reflux.

Anonymkode: 69f79...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jeg tror det er slik at de fleste av oss gjør hva vi kan for å unngå å bli syke eller unngå å bli mere syke enn vi til enhver tid måtte være.

Når man av og til leser dialogen i DOL synes det som mange tror det meste i livet er " selvpåført" eller "villet" av lidelse.

Anonymkode: 74011...58d

Evolusjonært er vi alle programmert med overlevelse som første prioritet.

Derimot kan vi alle gjøre valg som er uhensiktsmessige for både vår psykiske og somatiske helse. Konsekvensene av dette kan jo sies å være selvpåførte, men de er svært sjeldent villet.

Det er selvpåført at jeg er utbrent, men det er jo ikke noe jeg ville skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett er det ting som bare er fortvilet for alle det gjelder.

Mye har med tiltak mot arbeidsledighet å gjøre tror jeg og i det hele tatt omkring arbeidslivet på godt og vondt.

Utbrenthet er det ikke rart skjer i dag og bare med økende styrke for flere og flere. Å være utenfor arbeidslivet er heller ikke særlig " oppbyggende" for noen.

Det er vanskelig å finne inspirasjon til noe som helst. Min gamle mor har nå mye smerter i ryggen og tåler snart ingenting av hva jeg lager av mat og jeg aner ikke hva jeg skal stille opp med for noe Paracet eller piller av noe slag vil hun ikke ha. Hun er ikke begeistret for at jeg igjen har bedt hjemsykepleieren å komme for å forebygge sårutvikling på føttene hennes. Fotpleie er ellers noe en må bestille utenom i det eventuelle private tilbudet på stedet. Hun ønsker at vi skal greie mest mulig selv, men vil ikke slippe selv meg til ofte. Men for sikkerhets skyld om det er kø for sykehjemsplass har jeg sendt søknad til kommunen. 

Men alt er ikke bare. Jeg hjelper henne med det meste men hun har ikke legitimasjon medvinden av noe slag og det å skaffe henne et pass ser jeg som en umulighet nå som det er umulig å få henne til legekontoret engang .

Dermed får ikke jeg nødvendige fullmakter fordi hun ikke har nok legitimasjon på samme måte som hun ikke hadde lov å  avgi stemme ved valget. 

Vi fikk godkjent fullmakt i banken for et år siden og i rettsystemet når min far døde slik at hun får betalt sin del av regningene og utgiftene i det daglige. Men det å bytte fastlege eller klage påNoe i helsesystemet er bare enpraktisk umulighet for oss i vår situasjon. Og regelverket blir visst stadig mere rigid virker det som. Endringer i fullmaktsskjemaene skjer stadig. Håper derfor at de som kan virkelig " står på krava i dag".

Men nå hører man jo stadige drypp om at arbeidsledigheten går ned og da minsker kanskje det " strukturelle presset" på innsatsfaktorene i arbeidslivet.

Så nå kommer kanskje snart turen til meg. Håper helsa holder.

Anonymkode: 74011...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye skyldes selvsagt bare rot i systemene og jeg er ikke ute av stand til å se andres fortvilelse.

Men også eldre personer har i sannhet sitt.

Anonymkode: 74011...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...