Gå til innhold

Hvordan vet dere om noen er syk eller lat, fra utsiden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 7.12.2017 den 21.26, emilie321 skrev:

Mina1, jeg skjønner ikke hvorfor du ikke går til øyelege. Jeg hadde også gått til øyelege for flere år siden. Nå går jeg fast til øyebunnsfotografering pga diabetes. Sist fikk jeg beskjed om at blodårene var preget etter å ha hatt diabetes i mange år. Må si at jeg ble litt bekymret da. Gruer meg til den dagen jeg må opereres/laser behandles fordi blodårene har blitt verre.

 

Så blodårene kan behandles altså. Det visste jeg ikke. Til min mann har de sagt at de sannsynligvis ikke kan gjøre noe, ja annet enn å ta lappen fra han da.

Anonymkode: 1d72a...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så blodårene kan behandles altså. Det visste jeg ikke. Til min mann har de sagt at de sannsynligvis ikke kan gjøre noe, ja annet enn å ta lappen fra han da.

Anonymkode: 1d72a...209

Det spørs jo hva det er, men det er helt vanlig å få laserbehandling på blodårer for diabetikere. Men synet blir jo mer og mer svekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så blodårene kan behandles altså. Det visste jeg ikke. Til min mann har de sagt at de sannsynligvis ikke kan gjøre noe, ja annet enn å ta lappen fra han da.

Anonymkode: 1d72a...209

 

Om blødningen på netthinnen skal ha kommet for langt, kan man fylle øyet med kunstig glasslegeme. Da forblir synet stabilt, men man blir også svaksynt og det blir som å se gjennom vann. Den beste forebyggingen er å forsøke og holde blodsukkeret jevnt.

Anonymkode: 5af7f...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lenken forteller om verdens helseorganisasjon (WHO) sin definisjon av svaksynt og blind: https://www.blindeforbundet.no/oyehelse-og-synshemninger/whos-definisjon-pa-blind-svaksynt

Denne kom i 1990, men i dag opererer man med en 6. kategori hvor man skiller mellom blinde som kan skille mellom dag og natt og blinde som ikke kan dette. Man må også ta hensyn til om man er ømfientlig for lys, har dårlig kontrastsyn, om man har fargesyn, er nattblind eller har innskrenket synsfelt (dvs. tunellsyn). En som kun har et synsfelt på 10 grader regnes som blind, selv om h*n har normalt syn i de 10 gradene. Om en person har dårlig nattesyn, kan h*n få innvilget førerhund selv om h*n ser bedre enn 5% (som er grensen for å få førerhund) om h*n bor i Nord-Norge med lang mørketid.

Det finnes mange hjelpemidler som kan hjelpe deg når du ser dårlig, som god belysning, luper, kikkerter, kraftige lommelykter, forstørrende TV (leseTV) og diverse PC-programmer med forstørrelse, tale og/eller punktskrift. Det finnes også mange hjelpemidler og teknikker for å klare seg på kjøkkenet, f.eks. med å bruke gode kontraster, bruke måleskjeer istedenfor litermål og ting med tydelige tall. Om du oppfyller kravene som svaksynt, kan du få dette som hjelpemidler dekket av Hjelpemiddelsentralen. Kontakt i så fall ergoterapitjenesten i kommunen for vurderingsbesøk. Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror du må være diagnostisert med en øyelidelse som gjør deg svaksynt (og da svaksynt selv om du bruker briller/linser) for å få dekket briller (ikke innfatningen). Da jeg var svaksynt hadde jeg briller i styrke 18+ for å lese og -6 til daglig bruk og disse ble dekket. De skiftet også farge i dagslys.

Jeg ser at det diskuteres om hva en optiker og øyelege kan hjelpe med. En optiker kan alt om synsforstyrrelser og synskorrigering (dvs. finne briller), men h*n kan ikke diagnostisere og behandle øyesykdommer. Det må en øyelege gjøre. Optikeren din kan henvise til en øyelege. Les mer om hva øyelegers og optikeres oppgaver er her: http://www.lommelegen.no/artikkel/symptomer-fra-øynene-skal-du-gå-til-lege-eller-optiker

Anonymkode: 5af7f...46f

Takk for informasjon. Skal lese linken du sendte. Takk. 

Nå er det ikke meg som har startet tråden. Hehe. Jeg fikk mye tilbakemeldinger/ kommentarer på det jeg fortalte i tråden. Men takker for gode råd , og info. :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...