Gå til innhold

– Fortvilende og flaut å be om hjelp. Jeg er sjokkert over hvor mye nød det er i Oslo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det var ikke det jeg spurte om. Jeg lurte på hvem er "de" var som ikke vil ha syke ?

Jeg tror du har rett i at mange ikke vil ha det, men jeg tror absolutt de har bedre sjanser de som bestemmer seg for at de SKAL ha jobb . Lettere hvis en ikke har den innstillingen at alt er håpløst.

 

 

Så det står bare på viljen til alle de funksjonshemmede som ikke får jobb pga at de trenger tilpassning til rullestoll etc, alle med aspergers som ingen vil ansette etc?

ja, takk for den. Kan dere vellykkede friske og raske skyte oss som bare er til byrde?

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig arbeidslivet har blitt for krevende for mange? De med allerede skrantende helse blir skviset ut. Men hvor mener du disse skal jobbe, det finnes allerede 150000 arbeidsledige, pluss alle på nav tiltak, og nå kommer roboter og automatisering. 

Ellers er det feil å hevde antall uføre øker, prosentandelen er nøyaktig den samme som for ti år siden.

 

Anonymkode: 96fe5...c83

https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi/2017/10/vi-ma-oke-gevinsten-ved-jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det står bare på viljen til alle de funksjonshemmede som ikke får jobb pga at de trenger tilpassning til rullestoll etc, alle med aspergers som ingen vil ansette etc?

ja, takk for den. Kan dere vellykkede friske og raske skyte oss som bare er til byrde?

Anonymkode: 96fe5...c83

Gi deg nå. Det er naivt å tro at alle sitter i rullestol eller har asperger.

https://forskning.no/arbeid-samfunnsokonomi/2017/10/vi-ma-oke-gevinsten-ved-jobbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et vell  av årsaker bak tror jeg. Også det at helt generelt har folk mindre og mindre å gi av tror jeg og det blir jo et mye strammere nett. Mye har med sykdom også å gjøre tror jeg. Isolasjon gjør jo ingen friskere like lite som det motsatte kanskje.

Anonymkode: b5b38...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 17500 netto i måneden i ung ufør. Jeg bor i Oslo. har ikke økonomiske vansker. Men jeg eier leilighet. Som jeg fikk via kommunalt lån og bostøtte. Hadde jeg vært på leiemarkedet hadde jeg vært fattig. Men 2800 i husleie er overkommelig.

Anonymkode: 61096...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ung ufør, men leier. Har husleie på 7500 (en liten leilighet). Jeg sliter med å få det til å gå rundt, men nå har jeg bil. Vurderer å selge bilen for ikke å slite så økonomisk, men det vil gjøre at jeg blir mer isolert. Merker godt at vi får mindre å mindre og rutte med. Men nå har ikke jeg klaget på trygden heller.

Jeg hadde aldri greid å hatt en ordinær jobb, til det er jeg for dårlig. Tror det er mange som meg og da er det trist hvis noen tror det står på viljen. Samtidig vet jeg jo at det er noen som ikke gidder å jobbe, men heller vil ha trygd. Tror ikke det er flertallet.

Anonymkode: b8369...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 17500 netto i måneden i ung ufør. Jeg bor i Oslo. har ikke økonomiske vansker. Men jeg eier leilighet. Som jeg fikk via kommunalt lån og bostøtte. Hadde jeg vært på leiemarkedet hadde jeg vært fattig. Men 2800 i husleie er overkommelig.

Anonymkode: 61096...09a

Nettopp. Det er boutgiftene som knekker folk.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde aldri greid å hatt en ordinær jobb, til det er jeg for dårlig. Tror det er mange som meg og da er det trist hvis noen tror det står på viljen. Samtidig vet jeg jo at det er noen som ikke gidder å jobbe, men heller vil ha trygd. Tror ikke det er flertallet.

Anonymkode: b8369...2bd

Nesten alle forstår at det for de fleste uføre er det noe annet enn viljen det står på og at svært mange ville jobbet hvis de kunne. Det er ikke  lett å få uføretrygd.

Det som kan være litt betenkelig, er at AAP-systemet krever at man har en diagnose. Det kan medvirke til at også friske, men umodne ungdommer, som har kommet litt skjevt ut, "styres" inn i sykelighet, mens de egentlig trenger å rykkes tilbake på rett spor. I storbyene er det så mange på AAP at de kan bli gående i årevis uten nevneverdig oppfølging. Det er svært uheldig å få støtte til en passiv "utenfortilværelse" når man er ung.

Og nei, jeg påstår ikke at alle unge uføre har denne bakgrunnen, bare at det er en risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, laban skrev:

Nesten alle forstår at det for de fleste uføre er det noe annet enn viljen det står på og at svært mange ville jobbet hvis de kunne. Det er ikke  lett å få uføretrygd.

Det som kan være litt betenkelig, er at AAP-systemet krever at man har en diagnose. Det kan medvirke til at også friske, men umodne ungdommer, som har kommet litt skjevt ut, "styres" inn i sykelighet, mens de egentlig trenger å rykkes tilbake på rett spor. I storbyene er det så mange på AAP at de kan bli gående i årevis uten nevneverdig oppfølging. Det er svært uheldig å få støtte til en passiv "utenfortilværelse" når man er ung.

Og nei, jeg påstår ikke at alle unge uføre har denne bakgrunnen, bare at det er en risiko.

Viser bare hvor lite gjennomtenkt det var å slå sammen yrkesrettet attføring, rehabiliteringspenger og tidsbegrenset uførestønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bor i Oslo har ofte tilgang til bra psykiatrisk behandling. Da jeg bodde i en nabokommune til oslo ,ble jeg sendt på sykehjem. Det er noen år siden. Men allikevel. Så lenge jeg har bodd i Oslo så har jeg fått veldig raus behandling for min påståtte schizofreni.

Anonymkode: 61096...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg hadde en plan A og en plan B :-) Jeg kunne velge å bo trangt i en liten leilighet i Oslo eller flytte utenfor Oslo. Jeg valgte det første av hensyn til ungene, men jeg hadde økonomi til det. Jeg var veldig usikker og redd da jeg var nyskilt. Redd for ikke å greie meg økonomisk, så plan B hadde jeg i tankene hele tiden og tenkte gjennomføre planen så fort/ hvis det gikk nedover med økonomien.

Kan love deg at den planen ville ha blitt gjennomført i god før tigging ble et alternativ.

Hadde du egentlig økonomi til det helt på egen hånd? Eide ikke eksen din en god del av leiligheten din den gangen slik at du skulle slippe å flytte ut av Oslo? Ikke alle som har en rik eks vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
3 timer siden, Lillemus skrev:

Hadde du egentlig økonomi til det helt på egen hånd? Eide ikke eksen din en god del av leiligheten din den gangen slik at du skulle slippe å flytte ut av Oslo? Ikke alle som har en rik eks vet du.

Vi kjøpte sammen før vi skilte oss. Jeg ville ha et prøveår. Jeg gikk inn med pengene jeg fikk for salg av hytta mi pluss litt ekstra.Dette var i 2011.  Han gikk inn med en del. Jeg var mest opptatt av beinbruddet på den tiden og skrev ingenting om at jeg hadde flyttet. Jeg ville være sikker først på hva jeg selv ville, før jeg informerte dere. 

Jeg flyttet tilbake og tanken var at vi skulle leie ut. Dette var i 2012.

Jeg bodde hjemme i noen måneder før jeg tok den endelige beslutningen og flyttet ut rett før jul i 2012. Det var først da dere ble informert. 

Vi eide sammen en god stund etter at vi skilte oss, men jeg kunne ha kjøpt han ut før, men pga av min redsel rundt økonomien, gjorde jeg ikke det før jeg ikke lenger orket å ha han hengende over meg. 

Hele tiden sjekket jeg priser utenfor byen og hadde i tankene om å flytte hvis det skulle bli for tungt. 

Jeg er selvfølgelig glad for at det fortsatt går bra. På lang sikt er det mer lønnsomt å eie i Oslo. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Vi kjøpte sammen før vi skilte oss. Jeg ville ha et prøveår. Jeg gikk inn med pengene jeg fikk for salg av hytta mi pluss litt ekstra.Dette var i 2011.  Han gikk inn med en del. Jeg var mest opptatt av beinbruddet på den tiden og skrev ingenting om at jeg hadde flyttet. Jeg ville være sikker først på hva jeg selv ville, før jeg informerte dere. 

Jeg flyttet tilbake og tanken var at vi skulle leie ut. Dette var i 2012.

Jeg bodde hjemme i noen måneder før jeg tok den endelige beslutningen og flyttet ut rett før jul i 2012. Det var først da dere ble informert. 

Vi eide sammen en god stund etter at vi skilte oss, men jeg kunne ha kjøpt han ut før, men pga av min redsel rundt økonomien, gjorde jeg ikke det før jeg ikke lenger orket å ha han hengende over meg. 

Hele tiden sjekket jeg priser utenfor byen og hadde i tankene om å flytte hvis det skulle bli for tungt. 

Jeg er selvfølgelig glad for at det fortsatt går bra. På lang sikt er det mer lønnsomt å eie i Oslo. 

Og grunnen til at det fortsatt går bra er at jeg skiftet jobb og fikk bedre lønn. 

Sønnen min leier der nå, men jeg er litt snill med han da, for han betaler så lite at jeg gir han mulighet til å spare i steden for at jeg tjener på det. Jeg tjener ingeting på det. Går i null. 

Når han flytter for å studere ( noe han tenker å gjøre ) kommer jeg til å leie ut til andre. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, laban skrev:

Nesten alle forstår at det for de fleste uføre er det noe annet enn viljen det står på og at svært mange ville jobbet hvis de kunne. Det er ikke  lett å få uføretrygd.

Det som kan være litt betenkelig, er at AAP-systemet krever at man har en diagnose. Det kan medvirke til at også friske, men umodne ungdommer, som har kommet litt skjevt ut, "styres" inn i sykelighet, mens de egentlig trenger å rykkes tilbake på rett spor. I storbyene er det så mange på AAP at de kan bli gående i årevis uten nevneverdig oppfølging. Det er svært uheldig å få støtte til en passiv "utenfortilværelse" når man er ung.

Og nei, jeg påstår ikke at alle unge uføre har denne bakgrunnen, bare at det er en risiko.

Det var også slik jeg tenkte. Jeg er ikke ute etter å angripe de som virkelig er berettighet til å få uføretrygd. 

Du er flinkere til å formulere deg enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvordan folk dømmer og opplever verden ut fra sitt ståsted. Fordi man selv har tatt noen valg eller hatt noen tøffe erfaringer så tenker man andre også burde gjøre eller tåle det samme som en selv. Hva ligger egentlig bak alle disse skråsikre løsningene på andre menneskers problemer ?. Er man redd for at andre skal ha det lettere enn en selv eller ha fordeler som man selv ikke har ?.Er det misunnelse ?.  Jeg forstår ikke dette voldsomme engagenmentet . Som om uføretrygdede er den ene store utgiftsposten i samfunnet vårt og som om de fleste har en slags ferie og lever i « sus og dus « på andre sin bekostning. Hva er det folk er redd for ? 

Anonymkode: 40ace...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rart hvordan folk dømmer og opplever verden ut fra sitt ståsted. Fordi man selv har tatt noen valg eller hatt noen tøffe erfaringer så tenker man andre også burde gjøre eller tåle det samme som en selv. Hva ligger egentlig bak alle disse skråsikre løsningene på andre menneskers problemer ?. Er man redd for at andre skal ha det lettere enn en selv eller ha fordeler som man selv ikke har ?.Er det misunnelse ?.  Jeg forstår ikke dette voldsomme engagenmentet . Som om uføretrygdede er den ene store utgiftsposten i samfunnet vårt og som om de fleste har en slags ferie og lever i « sus og dus « på andre sin bekostning. Hva er det folk er redd for ? 

Anonymkode: 40ace...cc5

Jeg tror de er "misunnlige" på folk som liksom får alt slengt oppi fanget.

Anonymkode: 96fe5...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ligger egentlig bak alle disse skråsikre løsningene på andre menneskers problemer? Er man redd for at andre skal ha det lettere enn en selv eller ha fordeler som man selv ikke har? Er det misunnelse? Jeg forstår ikke dette voldsomme engagementet. Som om uføretrygdede er den ene store utgiftsposten i samfunnet vårt og som om de fleste har en slags ferie og lever i « sus og dus « på andre sin bekostning.

 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror de er "misunnlige" på folk som liksom får alt slengt oppi fanget.

Synes dere virkelig at denne tråden preges av skråsikkerhet og misunnelse?  Hvem er det som misunner noen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, laban skrev:

 

Synes dere virkelig at denne tråden preges av skråsikkerhet og misunnelse?  Hvem er det som misunner noen her?

Jeg påstår ingenting. Jeg bare spør ? 

Anonymkode: 40ace...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...