Gå til innhold

Flimrende sikk-sakk-syn. Øyemigrene?


dione1

Anbefalte innlegg

Har nå opplevd to anfall med synsforstyrrelser, med ca 1 års mellomrom. Så skjer heldigvis ikke ofte, men er ekkelt nok til at jeg har reist på legevakta begge gangene. Jeg er i tillegg sterkt nærsynt (-7), så redselen for netthinneløsning er årsaken til at jeg reiste på legevakta. Øyene ble undersøkt begge gangene, og alt så bra ut. Går også jevnlig til optiker selvfølgelig.

Anfallene var helt like og utarter seg slik.

Starter med et flimrende halvmåneaktig sikk-sakk-mønster-Først ganske liten midt i synsfeltet, så utvider mønsteret seg og brer seg utover øyet, til det til slutt blir borte helt i utkanten av øyet. Fant et bilde som passer bra som jeg legger ved. Det hele varer 10-15 minutt. Får ingen hodepine etterpå.

Noen som har erfaring med dette?

Legen på legevakta mente dette ikke kunne være øyemigrene, men øyelegen sa det mest sannsynlig var det. Jeg har også lest på nettet at man kan ha såkalt øyemigrene uten hodepine.

maxresdefault.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, slik har jeg hatt i flere år uten å vite hva det var. Det heter flimmersyn og kan være forløper for dundrende hodepinemigrene,, eller ingenting. Jeg har fått høre at det er ufarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Dette høres ut som Aura uten hodepine.  Det er en form for migrene. Sikksakkmønsteret du ser, er den vanligste typen visuell aura. 

I forrige uke hadde Hjernerådet et møte om hodepine og migrene i Oslo, med mange interessante innlegg fra hodepinespesialister, og spørsmål fra publikum til slutt.  Her kan du se hele møtet: (Alt er på norsk.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette. Har hatt det i mange år, trolig hele voksenlivet. Det kommer kanskje i gjennomsnitt 1-2 ganger per år, men veldig uregelmessig. På meg begynner det ikke midt i synsfelret, men nede i høyre hjørne. Så bkir det mer og mer irrirerende  når buen vokser inn i midten, og jeg ser ingenting noen minutter når det er på midten. Så vokser buen/sirkelen forbi og forsvinner etterhvert. 

Bare en gang har jeg hatt hodepine i etterkant. Ellers ingen plager. Anfallet varer 20-30 min. Har spurt optiker, og det er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...