Gå til innhold

Registere seg som arbeidssøker hos Nav uten dagpenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på om det er hensiktsmessig å registrere seg hos NAV som arbeidssøkende uten dagpenger. Jeg har deltid pluss ekstra ved behov, men behøver mer. Noen som vet om NAV gjør noe for oss som med størst sannsynlighet ikke har rett på dagpenger? Har det til hensikt å registrere seg? 

Anonymkode: 23f97...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer vel i nederste kategori her: https://tjenester.nav.no/sbl/arbeid/registrering;?execution=e2s1

Da kan du få varsel dersom det blir meldt inn en jobb til NAV som oppfyller de kriteriene du har lagt inn, og arbeidsgivere kan få tilgang til din CV.  Dette vil jeg tro (men jeg vet ikke) styres automatisk av programmer, når noen melder inn ledige jobber - det er ikke sånn at det sitter en person og markedsfører deg. 

Om det meldes inn jobber til NAV som ikke averteres andre steder, og hvilken type jobber dette evt. er, tror jeg kan variere litt fra sted til sted.  Det er vel ingenting å tape på å registrere seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på om det er hensiktsmessig å registrere seg hos NAV som arbeidssøkende uten dagpenger. Jeg har deltid pluss ekstra ved behov, men behøver mer. Noen som vet om NAV gjør noe for oss som med størst sannsynlighet ikke har rett på dagpenger? Har det til hensikt å registrere seg? 

Anonymkode: 23f97...5b6

Ja, det er hensiktsmessig (men mest av alt slik Laban sier, du har intet å tape). Arbeidsgivere lyser ut stillinger der og kan selv søke etter aktuelle kandidater i databasen. NAV kan bistå arbeidsgivere med å rekruttering og har egne rekrutteringsrådgivere. Vil råde deg til å oppsøke jobbmessen som NAV arrangerer så godt som årlig på flere ulike steder, der kan du treffe flere arbeidsgivere direkte: https://www.nav.no/no/Bedrift/Rekruttering/Rekruttere+-+hjelp+og+selvhjelp/jobbmesser-oversikt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville absolutt ha registrert meg. I tillegg til å øke jobbsjansene aldri så lite, kan det og være du kan få tilbud om kurs fra nav som øker kompetansen din. Uansett, du har ingenting å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alkurat nå ville jeg tro det er veldig avhengig av hvilken aldersgruppe du befinner deg i. Uansett tror jeg det er lurt å være registrert. Man har da tatt initiativ til noe og det kan senere kanskje om man er heldig være et pluss i en annen sammenheng.

Det mange rare holdninger ute å går som man bare bør se forbi tror jeg. Mange mener at alle ikke er egnet for arbeidslivet spesielt om man plages av psykiske ting som man kanskje tilogmed bare nakker åpent om på telefonmodell egen familie. Jeg er ikke av den samme oppfatning. Jeg tror bare noen er mere utsatte enn andre i livet for å rammes av alvorlig urett dessverre. Arbeidslivet bør man aldri gi opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 17.16, Haggaren skrev:

Ja, ville absolutt ha registrert meg. I tillegg til å øke jobbsjansene aldri så lite, kan det og være du kan få tilbud om kurs fra nav som øker kompetansen din. Uansett, du har ingenting å tape.

Jeg har registrert meg. Jeg vet ikke om dette kan være tilfelle, men min mor fortalte meg at jeg har rett på dagpenger etter at hun hadde pratet med en som hun kjente som jobbet i NAV. Jeg fikk da beskjed om at jeg burde registrere meg så fort som mulig. Så nå har jeg registrert meg. Men jeg forstår ingenting anngående retten på dagpenger: Når jeg leser på nettet om reglene så virker det som om jeg ikke har rett på dagpenger. Min mor påsto at jeg hadde rett på dagpenger for de dager jeg ikke jobber, fordi jeg jobber av og til ca 77 prosent, og så er det 50 prosent igjen. Og siden det varierer så mye så skulle jeg ha rett på det. Men jeg tviler på om det kan være riktig.... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De reglene kan jeg ikke. Da jeg gikk arbeidsledig og hadde krav på dagpenger, ble utbetaling redusert, eller falt helt bort dersom jeg hadde jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har registrert meg. Jeg vet ikke om dette kan være tilfelle, men min mor fortalte meg at jeg har rett på dagpenger etter at hun hadde pratet med en som hun kjente som jobbet i NAV. Jeg fikk da beskjed om at jeg burde registrere meg så fort som mulig. Så nå har jeg registrert meg. Men jeg forstår ingenting anngående retten på dagpenger: Når jeg leser på nettet om reglene så virker det som om jeg ikke har rett på dagpenger. Min mor påsto at jeg hadde rett på dagpenger for de dager jeg ikke jobber, fordi jeg jobber av og til ca 77 prosent, og så er det 50 prosent igjen. Og siden det varierer så mye så skulle jeg ha rett på det. Men jeg tviler på om det kan være riktig.... 

 

Tviler veldig på at du har rett til dagpenger.

Anonymkode: c328d...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har registrert meg. Jeg vet ikke om dette kan være tilfelle, men min mor fortalte meg at jeg har rett på dagpenger etter at hun hadde pratet med en som hun kjente som jobbet i NAV. Jeg fikk da beskjed om at jeg burde registrere meg så fort som mulig. Så nå har jeg registrert meg. Men jeg forstår ingenting anngående retten på dagpenger: Når jeg leser på nettet om reglene så virker det som om jeg ikke har rett på dagpenger. Min mor påsto at jeg hadde rett på dagpenger for de dager jeg ikke jobber, fordi jeg jobber av og til ca 77 prosent, og så er det 50 prosent igjen. Og siden det varierer så mye så skulle jeg ha rett på det. Men jeg tviler på om det kan være riktig.... 

 

Tror et hovedvilkår for å ha rett på dagpenger er at arbeidstiden er redusert med minst 50%. Videre er det vel en forutsetning at du hadde høyere inntekt forrige året (alt. gjennomsnittet av siste tre år). https://www.ung.no/oss/arbeid/208138.html 

Men jeg er ingen spesialst på dette, og du har ingen ting å tape på å undersøke nærmere.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Tror et hovedvilkår for å ha rett på dagpenger er at arbeidstiden er redusert med minst 50%. Videre er det vel en forutsetning at du hadde høyere inntekt forrige året (alt. gjennomsnittet av siste tre år). https://www.ung.no/oss/arbeid/208138.html 

Men jeg er ingen spesialst på dette, og du har ingen ting å tape på å undersøke nærmere.

Jeg tviler veldig på at jeg har rett på dagpenger også. For når jeg leste reglene så står det ingenting om at dersom man jobber mye ekstra for så å reduseres med ca 20 prosent for så å øke igjen med rundt 20 prosent om en annen.... betyr at man har rett på dagpenger. Nei jeg tror det er min mor som har sagt til den som hun pratet med som jobber i nav at jeg reduseres fra hel stilling til halvt eller noe. Men det er ikke tilfelle. Men jeg skal undersøke nærmere. 

Men på lik linje med dere så tror jeg det samme som dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer svaret jeg la ut til deg 18. januar:

Med alle mulige forbehold om at jeg tar feil eller at dette er foreldet: Jeg tror man har krav på dagpenger hvis stillingen blir redusert med 50% eller mer, altså at man har f.eks. full jobb, men må gå ned til 50% pga. forhold i bedriften.

Jeg vet ikke hva som skjer hvis man går helt uten jobb og mottar dagpenger, men så får en deltidsstilling.  Mulig at man kan gå på en kombinasjon da. 

Har man frivillig gått inn i en jobb med lav eller litt varierende stillingsbrøk / "prosent", tviler jeg på at NAV betaler ut noe for resten. Man hører jo stadig om folk i helsevesenet som har f.eks. 2-3 veldig små stillinger og må "fylle på" med slitsomme ekstravakter for å tjene nok.  Hvis de kunne fått noe av dette som dagpenger, ville vel ikke dette fenomenet vært så vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, laban skrev:

Jeg kopierer svaret jeg la ut til deg 18. januar:

Med alle mulige forbehold om at jeg tar feil eller at dette er foreldet: Jeg tror man har krav på dagpenger hvis stillingen blir redusert med 50% eller mer, altså at man har f.eks. full jobb, men må gå ned til 50% pga. forhold i bedriften.

Jeg vet ikke hva som skjer hvis man går helt uten jobb og mottar dagpenger, men så får en deltidsstilling.  Mulig at man kan gå på en kombinasjon da. 

Har man frivillig gått inn i en jobb med lav eller litt varierende stillingsbrøk / "prosent", tviler jeg på at NAV betaler ut noe for resten. Man hører jo stadig om folk i helsevesenet som har f.eks. 2-3 veldig små stillinger og må "fylle på" med slitsomme ekstravakter for å tjene nok.  Hvis de kunne fått noe av dette som dagpenger, ville vel ikke dette fenomenet vært så vanlig. 

Enig med deg.Jeg sendte en melding til NAV å spurte om det. Jeg forklarte hvordan jeg kunne variere fra 86 timer i måneden til 120 timer i måneden. Men jeg tror ikke at jeg har rett på det. Jeg er registrert i NAV nå. Registrerte meg i går som arbeidssøker. Er egentlig liten lysten på å registrere meg der når jeg ikke får stønad, men det er mulig lurt siden det virker litt vanskelig å få mer jobbing. Jeg er uansett utrolig glad i den jobben jeg har :) . Jobber på et trivelig sted, med så utrolig mange trivelige mennesker., og fint miljø. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...