Gå til innhold

Sukkeravgiften trakk matprisene kraftig opp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tall fra SSB viser at matprisene økte med 2,6 % fra desember 2017 til januar 2018. Prisøkningen på sjokolade og brus var betydelig.

Som følge av budsjettforliket på Stortinget, økte avgiften på sjokolade- og sukkervarer med opptil 83 %, og avgiften på drikkevarer økte med over 40 %.

Selv før avgiftsøkningen, så vi en betydelig økning i nordmenns grensehandel, som koster Norge arbeidsplasser, skatteinntekter og verdiskapning.

https://www.ntbinfo.no/pressemelding/sukkeravgiften-trakk-matprisene-opp?publisherId=13569120&releaseId=16646574

Hva hjelper det med skattelette når denne blir spist opp av øke avgifter. Det kan man lure på. 

Anonymkode: e9653...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Dette er usosiale tiltak. De sparer på skatten til rikfolk, men øker avgiftene for alle. Det blir ikke noe FRP stemme fra meg neste valg. Dessuten er det nå så godt som bevist at sukkerfri brus er ufarlig, og ikke har noen negative helseeffekter. Jeg kunne nesten (bare nesten) forstå det dersom økningene gjalt bare sukkerholdig brus, men når de avgiftsbelegger Pepsi max og vann, da er det kvalmt. Nei, huff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Dette er usosiale tiltak. De sparer på skatten til rikfolk, men øker avgiftene for alle. Det blir ikke noe FRP stemme fra meg neste valg. Dessuten er det nå så godt som bevist at sukkerfri brus er ufarlig, og ikke har noen negative helseeffekter. Jeg kunne nesten (bare nesten) forstå det dersom økningene gjalt bare sukkerholdig brus, men når de avgiftsbelegger Pepsi max og vann, da er det kvalmt. Nei, huff. 

Det rare er at enn kilo sukker ikke har gått opp, så vidt jeg kan se.

Anonymkode: e9653...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slipper denne avgiften om man holder seg unna søtsaker. Det er hele hensikten. Akkurat som høye avgifter på alkohol og tobakk.  Finn noe annet å sutre over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, kupton skrev:

En slipper denne avgiften om man holder seg unna søtsaker. Det er hele hensikten. Akkurat som høye avgifter på alkohol og tobakk.  Finn noe annet å sutre over.

Er det sukker i Pepsi Max?

Anonymkode: e9653...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, kupton skrev:

En slipper denne avgiften om man holder seg unna søtsaker.

Man må også holde seg unna sukkerfri brus. Sånt styrker folks tro på at poenget er å få inn penger, ikke helsegevinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, kupton skrev:

Prøv Isklar :-)

Jeg drikker ikke sånt selv, jeg bruker sodastream eller annet billig kullsyrevann. Men jeg synes likevel det er noe tull å først mase om at folk skal redusere sukkerforbruket og så øke avgiftene på de sukkerfrie alternativene når de faktisk gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Avgifter blir ofte brukt for å " snu skuta eller forbruket" tror jeg. I mere " bærekraftig " retning. Politikere snakker for døve ører overfor meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...