Gå til innhold

NHD - seponering av efexor


Gjest Trientali

Anbefalte innlegg

Gjest Trientali

Den fikk jeg også! Før var jeg en racer i hoderegning. Og superrask til å finne fram i telefonkatalogen.

Da jeg gikk på Efexor klarte jeg ikke regne sammen når vi spilte kortspill. Måtte overlate det til andre. Hjernen greide ikke rett og slett. Og jeg brukte så langt tid på å finne fram i telefonkatalogen at jeg overlot det til andre også.

I tillegg snakket jeg feil hele tiden. Trodde jeg sa en ting, mens folk påsto å ha hørt noe annet. Til slutt skjønte jeg at 'folk' hadde rett.

Før var jeg fjellstø på grammatikk og rettskriving. Plutselig skrev jeg som en dysletiker. Kommaregler husket jeg ikke noe av mer.

Merket mangelen på konsentrasjon ved bilkjøring også. Ble derfor sliten av å kjøre korte strekninger, mens jeg før elsket å kjøre time etter time, og storkoste meg bak rattet.

Nei, Efexor tok vekk min egenart. Har dessverre ikke fått intellektet mitt tilbake slik det var før pillebruken. Jeg er redusert. Faen, jeg blir sa sint når jeg tenker på det.

merker også dette godt også på hukommelse, og mulig også intelligens. Har fått veldig dårlig korttidshukommelse, og særlig da jeg gikk på efexor så ble hele meg så mye "tregere". Det er skummel hvordan det virker, og vil aldri begynne med det igjen. Men merker at jeg egentlig trenger det, og psyk sier jo også det...Vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til, men kroppen min er ikke så fornøyd med å få disse stoffene i seg hvertfall.....

AD skal jo virke MOT depresjoner, men når jeg gikk på efexor ble det verre enn noen gang. Ble mye bedre da jeg sluttet, men er veldig ustabil. Enn dette med agressjon, har dere merket noe til det? Jeg blir mye mer irritert nå enn før. Vet ikke om det er fordi angsten har kommet tilbake igjen i mye sterkere grad. Er mer urolig inni meg nå enn da jeg begynte med disse medisinene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest uten nick nå

Noe jeg glemte å nevne var hukommelse. Jeg har dårlig hukommelse for ting som nylig har hendt meg. Korttidsminnet er blitt merkbart dårligere etter SSRI-bruk. Skremmende.

Noen ganger har jeg lurt på om det er de som har høyeste skoleintelligens som merker mest til disse bivirkningene vi har snakket om nå. Jeg har bestandig var sterk intelligensmessig, kanskje derfor jeg så godt merker at det har endret seg?

Jo svakere intelligensmessige evner en har i utgangspunktet, jo mindre merker enn til slike endringer. Det sier seg jo selv egentlig.

Så at noen IKKE merker at konsentrasjonen og evnene blir noe særlig dårligere, KAN jo være at de ikke var på topp i utgangspunktet heller.

Bare litt filosofering.

Blir på samme måten som at en som sitter i rullestol får et vondt kne. Det vil ikke hemme han i livsutfoldelsen på samme måte som om det var en idrettsmann som fikk et vondt kne.

Vi har forskjellige forutsetninger i utgangspunktet, derfor virker pillene også forskjellig. At ikke legene kan godta det irriterer meg. De bare fnyser av alt jeg fremlegger som bivirkninger. 'Det er ikke min oppfatning' sier legefyren som ikke engang bruker pillene. Men vil han høre på min opplevelse av det. Neida, for det er tydeligvis bare 'tull'. Hrrrmf!!!

Jeg også har fått veldig dårlig korttidshukommelse. Godt du nevner det for jeg har virkelig begynt å lure på om jeg skal sjekke meg for Altzheimer. Jeg er arvelig belastet der men er vel ikke så gammel men skikkelig glemsk er jeg blitt. Så da er det vel mitt inntak av antidepressiva som har skylda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

merker også dette godt også på hukommelse, og mulig også intelligens. Har fått veldig dårlig korttidshukommelse, og særlig da jeg gikk på efexor så ble hele meg så mye "tregere". Det er skummel hvordan det virker, og vil aldri begynne med det igjen. Men merker at jeg egentlig trenger det, og psyk sier jo også det...Vet ikke helt hva jeg skal forholde meg til, men kroppen min er ikke så fornøyd med å få disse stoffene i seg hvertfall.....

AD skal jo virke MOT depresjoner, men når jeg gikk på efexor ble det verre enn noen gang. Ble mye bedre da jeg sluttet, men er veldig ustabil. Enn dette med agressjon, har dere merket noe til det? Jeg blir mye mer irritert nå enn før. Vet ikke om det er fordi angsten har kommet tilbake igjen i mye sterkere grad. Er mer urolig inni meg nå enn da jeg begynte med disse medisinene.....

Aggresjon, irritasjon, sinne utålmodighet, ubalanse, indre uro. ALT dette scorer jeg kjempehøyt på nå (etter pillebruk) i forhold til før jeg begynte med pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg også har fått veldig dårlig korttidshukommelse. Godt du nevner det for jeg har virkelig begynt å lure på om jeg skal sjekke meg for Altzheimer. Jeg er arvelig belastet der men er vel ikke så gammel men skikkelig glemsk er jeg blitt. Så da er det vel mitt inntak av antidepressiva som har skylda.

Ja, jeg kan ikke avtale ting med folk mer. For jeg greier ikke huske slike ting. Ting folk har sagt til meg nylig er bare borte vekk noen ganger. Av og til er det vitner til at det er blitt sagt til meg, så det nytter ikke vri seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Dette er tull! Jeg har alltid fått høre at jeg er intelligent, og scorer høyt på tester. Jeg har likevel ikke bivirkninger av efexor. Har heller ikke merket at jeg tenker noe dårligere. Jeg tenker tvert i mot mye bedre fordi medisinen virker.

Det behøver vel ikke være tull selv om det ikke passer med det du har opplevd?

Jeg sa også at det var filosofering. Dvs at en leker med tanker om dette og hint.

Det er ikke det samme som å si at det garantert ER slik. Men for å komme fram til en tilnærmet sannhet må en ofte tenke mange forskjellige tanker på veien.

Regnet nesten med at noen ville bli fornærmet over dette med intelligens. Skoleintelligens er i mine øyne ikke så mye å skryte av forresten. Setter mer pris på anre intelligenser, feks sosial intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten nick nå

Ja, jeg kan ikke avtale ting med folk mer. For jeg greier ikke huske slike ting. Ting folk har sagt til meg nylig er bare borte vekk noen ganger. Av og til er det vitner til at det er blitt sagt til meg, så det nytter ikke vri seg unna.

Jeg mister og forlegger ting hele tiden. Helt håpløst. Husker ikke om folk skylder meg penger. Det er ganske slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det behøver vel ikke være tull selv om det ikke passer med det du har opplevd?

Jeg sa også at det var filosofering. Dvs at en leker med tanker om dette og hint.

Det er ikke det samme som å si at det garantert ER slik. Men for å komme fram til en tilnærmet sannhet må en ofte tenke mange forskjellige tanker på veien.

Regnet nesten med at noen ville bli fornærmet over dette med intelligens. Skoleintelligens er i mine øyne ikke så mye å skryte av forresten. Setter mer pris på anre intelligenser, feks sosial intelligens.

Under dekke av at det er filosofering kan man altså si hva som helst?

Uansett er vel det beste å ha både teoretisk, praktisk og sosial intelligens, ikke sant? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg mister og forlegger ting hele tiden. Helt håpløst. Husker ikke om folk skylder meg penger. Det er ganske slitsomt.

JEG vurderer å begynne å ha med meg notisbok når jeg skal på byen. Bare for å notere hvor jeg har parkert bilen. Hvis det er opptatt på mine 'faste' plasser, så står jeg bare og virer og klarer ikke komme på hvor jeg parkerte. Har hendt jeg må ta meg en pause på en kafe for å se om 'minnet' dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Under dekke av at det er filosofering kan man altså si hva som helst?

Uansett er vel det beste å ha både teoretisk, praktisk og sosial intelligens, ikke sant? :-)

Til det første: det er vel derfor det blir filosofering, du filurer og tenker om alt mulig. En mener ikke noe vondt med noe av det, men en opplever av og til at folk blir såret. Det kan noen ganger si like mye om den som blir såret som den som filosoferer, ikke sant.

Et eksempel; jeg er tjukk. Hvis noen sier at de ikke tåler tykke mennesker, føler jeg meg personlig såret. Det er jo egentlig tull. De angrep ikke meg personlig, men tykke mennesker generelt. De må jo få lov å mene at tykke mennesker er ikke helt ok i deres øyne selv om jeg er tykk. Det var MIN reaksjons som var problemet, ikke hva den andre mente.

Til det andre: Jeg sa at jeg selv ikke så så opp til skoleintelligensen. Det er fordi jeg selv skulle byttet mye av den ut med mer sosial intelligens. Det har jeg mindre av enn jeg trenger. Jeg ser ikke ned på dem som ikke har det, men jeg kan allikevel av og til greie å sile ut hvem det gjelder. Men DET er vel ikke et angrep i seg selv.

Den som har mye sosial intelligens vil kanskje ønske seg mer av skoleintelligensen isteden. Motsatt altså. Er det ikke ofte slik da, at vi ønsker oss det vi ikke har. Det tror vi er SÅ bra.

Forøvrig er alle mennesker like mye verdt. Men det at vi er så forskjellige gir jo mye stoff for filosofering. Det synes jeg er spennende. Jeg tar det ikke som en trussel at vi er ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...