Gå til innhold

NHD; innlegg på feil plass


Gjest appendix

Anbefalte innlegg

Gjest appendix

Jeg klarte å skrive et innlegg til deg på Åpent. Er du mulig at du kan lese det der og eventuelt svare her?

Orker ikke konsentrere meg om å skrive det en gang til, og vet ikke hvordan jeg skal få kopiert det over hit.

Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare ett lite tips:

Gå inn på innlegget ditt, marker den teksten du vil kopiere, trykk CTRL+C, gå inn i riktig forum og få opp "skriv nytt innlegg-vinduet". Sett markøren i vinduet der du skriver og trykk CTRL+V og vips! :o)

Nå kan du det il neste gang, vettu! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sykdom (somatisk og psykisk) defineres vanligvis ut fra symptomer som gir

subjektivt ubehag, vanligvis for en selv, men enkelte ganger også for andre og

nedsatt funksjon. Denne sees tradisjonelt i forhold til tre områder: arbeid/utdanning, familiært og sosialt.

Noen ganger er en opplagt syk eller frisk. Andre ganger kan det være vanskelig sikkert å agjøre om en er på den ene eller andre siden av grensen.

I ditt tilfelle, slik du beskriver det, er jeg ikke i tvil om at du er "psykisk syk".

PS. Det finnes et juridisk begrep som heter "alvorlig sinnslidelse". Dette er relativt likt det medisinske begrepet psykose. DS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

Bare ett lite tips:

Gå inn på innlegget ditt, marker den teksten du vil kopiere, trykk CTRL+C, gå inn i riktig forum og få opp "skriv nytt innlegg-vinduet". Sett markøren i vinduet der du skriver og trykk CTRL+V og vips! :o)

Nå kan du det il neste gang, vettu! :o)

Takk! Kanskje jeg rett og slett skal prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest appendix

(Nå er jeg skikkelig stolt!)

NHD; Definisjon på psykisk syk

Finnes det noen klar definisjon på det, som er alment brukt blant terapeuter?

Må du være schizofren for å være psykisk syk?

Er litt forvirret, siden min ex-psykiater alltid sa 'du er ikke psykisk syk'. Men samtidig var jeg jo arbeidsudyktig pga angst, depresjon, tvangsspising og et par personlighetsforstyrrelser (som han selv diagnostiserte).

Er ikke dette nok for å si at jeg er psykisk syk da? Eller er det gradsforskjeller på å være psykisk syk, ha en psykisk lidelse eller slite psykisk. Er dette tre forskjellige grader av psykdom? Men hva er i så fall hva?

Hva mener du om det jeg skriver nå: Min forrige psykiater mener jeg hadde såpass store problemer med motoverførig da han hadde meg som pasient, at han diagnostiserte det produktet hans personlighet framkalte hos meg, som ble synlig for han der og da. Tror ikke han tok høyde for at det kunne ha noe med han å gjøre. Jeg syntes han var 'en merkelig type' fra første dag. Og det gjenspeiles jo i vårt 'forhold'. Skummelt å stille diagnose da, hvis det er han som får meg til å være på den måten jeg er i timen.

Nå går jeg hos en psykolog, og han er en helt annen type. Han får fram det beste i meg, istedet for det verste. Han blåser av de diagnosene jeg fikk, det er jo helt fremmed for HAN, siden han ikke fremkaller irritasjon hos meg. Jeg er jo også HELT annerledes i terapitimene med han enn jeg var med den forrige.

Er det virkelig SÅ tilfeldig hvilken diagnose du kan ende opp med? Da skulle jeg faktisk greie å manipulere fram den diagnosen jeg ville ha, hvis det var et ønske fra meg.

Jeg føler på en måte at jeg står overfor noe jeg ikke har kontroll over, men som kanskje ikke fungerer godt nok, samt at DETTE som ikke fungerer godt nok skal i verste fall bestemme over min framtid, hvordan den blir.

Har du noe beroligende å si?

Problemet er jo litt at min 'nåværende' er psykolog, og blir derfor sannsynligvis ikke hørt så mye på når det gjelder diagnoser som en psykiater.

Misunner de som stoler på at systemet virker som det skal! Det måtte være deilig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest opp og ned

Sykdom (somatisk og psykisk) defineres vanligvis ut fra symptomer som gir

subjektivt ubehag, vanligvis for en selv, men enkelte ganger også for andre og

nedsatt funksjon. Denne sees tradisjonelt i forhold til tre områder: arbeid/utdanning, familiært og sosialt.

Noen ganger er en opplagt syk eller frisk. Andre ganger kan det være vanskelig sikkert å agjøre om en er på den ene eller andre siden av grensen.

I ditt tilfelle, slik du beskriver det, er jeg ikke i tvil om at du er "psykisk syk".

PS. Det finnes et juridisk begrep som heter "alvorlig sinnslidelse". Dette er relativt likt det medisinske begrepet psykose. DS.

PS. Det finnes et juridisk begrep som heter "alvorlig sinnslidelse". Dette er relativt likt det medisinske begrepet psykose. DS.

Spørsmål: hører bipolar lidelse I til under begrepet alvorlig sinnslidelse uansett om man er psykotisk eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS. Det finnes et juridisk begrep som heter "alvorlig sinnslidelse". Dette er relativt likt det medisinske begrepet psykose. DS.

Spørsmål: hører bipolar lidelse I til under begrepet alvorlig sinnslidelse uansett om man er psykotisk eller ikke?

Ja, det er en alvorlig sinnslidelse.

Schizofreni også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Det finnes et juridisk begrep som heter "alvorlig sinnslidelse". Dette er relativt likt det medisinske begrepet psykose. DS.

Spørsmål: hører bipolar lidelse I til under begrepet alvorlig sinnslidelse uansett om man er psykotisk eller ikke?

Vil vel tro at det uansett regnes som en alvorlig lidelse, iom at den er kronisk og vanligvis fordrer at man bruker medisiner, men jeg er ikke psykiater/psykolog.

I hvert fall så er det vondt for ei jente eller dame som får det, fordi (muligens avhengig av hvilken sykdomsgrad man har) man ikke kan få barn, og samtidig ta medisiner. Og de store humørsvingningene som oppstår gjør at man ofte må ta medisiner.

Var kjent med ei jente før i tiden, som hadde manisk depressiv lidelse, og jeg vil si at hun hadde en alvorlig sykdom, som påvirket livet hennes i veldig stor grad, både karrieremessig og helsemessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at det uansett regnes som en alvorlig lidelse, iom at den er kronisk og vanligvis fordrer at man bruker medisiner, men jeg er ikke psykiater/psykolog.

I hvert fall så er det vondt for ei jente eller dame som får det, fordi (muligens avhengig av hvilken sykdomsgrad man har) man ikke kan få barn, og samtidig ta medisiner. Og de store humørsvingningene som oppstår gjør at man ofte må ta medisiner.

Var kjent med ei jente før i tiden, som hadde manisk depressiv lidelse, og jeg vil si at hun hadde en alvorlig sykdom, som påvirket livet hennes i veldig stor grad, både karrieremessig og helsemessig.

Jeg har diagnosen bipolar. Min lege mener det ikke er noe i veien for at jeg kan få barn.

Barnet _kan_ arve sykdommen og for noen kan graviditet innebære at en må bytte medikament eller være foruten.

Mange med denne sykdommen klarer seg relativt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen bipolar. Min lege mener det ikke er noe i veien for at jeg kan få barn.

Barnet _kan_ arve sykdommen og for noen kan graviditet innebære at en må bytte medikament eller være foruten.

Mange med denne sykdommen klarer seg relativt bra.

Ja, det var det jeg kanskje trodde også, men så har jeg også fått høre det motsatte, at noen ikke kan klare seg uten medikamenter, og derfor ikke bør prøve å få barn, at det blir frarådet av psykiater/lege/behandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg kanskje trodde også, men så har jeg også fått høre det motsatte, at noen ikke kan klare seg uten medikamenter, og derfor ikke bør prøve å få barn, at det blir frarådet av psykiater/lege/behandler.

Noen klarer seg sikkert dårlig uten medikamanter.For andre går det greit. Det gjelder å kjenne seg selv.

Men det fins medikamenter man kan bruke under graviditet, uten at jeg vet om hvilke.

Lurer på om Lamictal er ok.

(Disse forebygger ikke mani like godt som feks. Litium, men)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen klarer seg sikkert dårlig uten medikamanter.For andre går det greit. Det gjelder å kjenne seg selv.

Men det fins medikamenter man kan bruke under graviditet, uten at jeg vet om hvilke.

Lurer på om Lamictal er ok.

(Disse forebygger ikke mani like godt som feks. Litium, men)

Så du har en mild form for manisk depressiv lidelse, du da, eller forandrer lidelsen seg, at det i perioder er verre enn andre ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har en mild form for manisk depressiv lidelse, du da, eller forandrer lidelsen seg, at det i perioder er verre enn andre ganger?

Jeg har vært alvorlig syk to ganger. En gang deprimert,for 8 år siden. Ble innlagt og det tok noen måneder før jeg ble bra.

Så gikk det 7 år hvor jeg var frisk - uten medisiner.

Så ble jeg alvorlig syk for et år siden, manisk og psykotisk. Ble tvangsinnlagt.

Etter det har jeg brukt medisiner.

Så en kan ikke si at jeg har en mild form for bipolar lidelse.

Det som jeg er glad for, er at jeg ikke har tillegsproblemer som angst/spiseforstyrrelser/selvskading etc.

Jeg er helt frisk i mellom episodene og ettersom det kan gå mange år i mellom episodene kan jeg si at jeg fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært alvorlig syk to ganger. En gang deprimert,for 8 år siden. Ble innlagt og det tok noen måneder før jeg ble bra.

Så gikk det 7 år hvor jeg var frisk - uten medisiner.

Så ble jeg alvorlig syk for et år siden, manisk og psykotisk. Ble tvangsinnlagt.

Etter det har jeg brukt medisiner.

Så en kan ikke si at jeg har en mild form for bipolar lidelse.

Det som jeg er glad for, er at jeg ikke har tillegsproblemer som angst/spiseforstyrrelser/selvskading etc.

Jeg er helt frisk i mellom episodene og ettersom det kan gå mange år i mellom episodene kan jeg si at jeg fungerer bra.

Da har jeg nok fått litt for lite informasjon om lidelsen fra før, da. Visste du forresten, at folk med min lidelse, asperger syndrom, langt oftere kan ha mennesker med manisk depressiv lidelse i sin nærmeste familie, venner, omgangskrets enn det som ellers er vanlig? Har jeg lest et sted, husker ikke i farta hvor.

Folk med asperger syndrom har også lettere for å pådra seg tilleggslidelser, og da er EN slik typisk tilleggslidelse manisk depressiv lidelse. Kan også (men det er mere sjelden) ha scizofreni.

Men også epilepsi.

For noen så kan faktisk epilepsi (alvorlig, med grand mal anfall) være det bortimot eneste symptomet på at man har asperger syndrom.

Eller at man må ta i gelenderet når man går i trapper. Det må jeg.

Andre blir svimle. Det blir ikke jeg. Ikke så veldig ihvertfall. Men jeg blir svimmel av å stå på en stol (det er også typisk, visstnok, iflg. Gillbergs bok: Barn, ungdom, voksne med asperger syndrom. Men epilepsi har jeg ikke.

Det eneste jeg har er angst og depresjon. Men det er til gjengjeld betydelig angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg har vært alvorlig syk to ganger. En gang deprimert,for 8 år siden. Ble innlagt og det tok noen måneder før jeg ble bra.

Så gikk det 7 år hvor jeg var frisk - uten medisiner.

Så ble jeg alvorlig syk for et år siden, manisk og psykotisk. Ble tvangsinnlagt.

Etter det har jeg brukt medisiner.

Så en kan ikke si at jeg har en mild form for bipolar lidelse.

Det som jeg er glad for, er at jeg ikke har tillegsproblemer som angst/spiseforstyrrelser/selvskading etc.

Jeg er helt frisk i mellom episodene og ettersom det kan gå mange år i mellom episodene kan jeg si at jeg fungerer bra.

Beklager innlegene mine her på dol psykiatri i dag, dette visste jeg ikke. Jeg skriver mye tull om dagen, er enig med folk i et øyeblikk, og terger dem i neste.

Jeg er i samme båt som deg, men jeg er på opptur nå, desverre.

Skal prøve å skjerpe meg, jeg er ikke full av fordommer, bare full av f. i dag.

Håper jeg ikke gikk for langt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager innlegene mine her på dol psykiatri i dag, dette visste jeg ikke. Jeg skriver mye tull om dagen, er enig med folk i et øyeblikk, og terger dem i neste.

Jeg er i samme båt som deg, men jeg er på opptur nå, desverre.

Skal prøve å skjerpe meg, jeg er ikke full av fordommer, bare full av f. i dag.

Håper jeg ikke gikk for langt.

mvh

Det går helt greit det :)

Jeg tar ikke alt så seriøst her inne.. ;)

Håper du ikke tar helt av med deg da..

Pass på deg selv!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det går helt greit det :)

Jeg tar ikke alt så seriøst her inne.. ;)

Håper du ikke tar helt av med deg da..

Pass på deg selv!

Mvh

Får håpe jeg får stansa, men det går sabla fort nå. Hekta på nettet og eksprimenterer med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe jeg får stansa, men det går sabla fort nå. Hekta på nettet og eksprimenterer med medisiner.

Hvis det går over stokk og stein så er mitt beste tips at du kontakter din lege/behandler. Med riktig medisinering er du nede på jorda igjen raskt og kan unngå (tvangs)innleggelse.

Fra hypomani/mani til psykose kan gå på et par dager. Å ha det slik unner jeg ikke min værste fiende.

Er litt hekta på nettet om dagen jeg også, gitt. :)

Hvordan eksperimenterer du med medisiner? Du røyker ikke haldol, vel? *skyldbevisst*

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hvis det går over stokk og stein så er mitt beste tips at du kontakter din lege/behandler. Med riktig medisinering er du nede på jorda igjen raskt og kan unngå (tvangs)innleggelse.

Fra hypomani/mani til psykose kan gå på et par dager. Å ha det slik unner jeg ikke min værste fiende.

Er litt hekta på nettet om dagen jeg også, gitt. :)

Hvordan eksperimenterer du med medisiner? Du røyker ikke haldol, vel? *skyldbevisst*

God bedring!

Neida jeg røyker nok ikke haldol, har bare kutta ut litt stemningsstabilisatorer. Var jo helt fin jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida jeg røyker nok ikke haldol, har bare kutta ut litt stemningsstabilisatorer. Var jo helt fin jo

Har du kutta brått med stemningsstabilisator?

Det er ikke hva man kaller direkte smart, nei.

Men jeg har gjort det en gang selv og det gikk helt greit.

(I 7 år)

Åpenbart går det ikke helt greit med deg siden du merker at du er på vei opp, nå.

Men du er kanskje fortsatt på det stadiet hvor det føles bra?

Ikke vær redd for å søk hjelp. Det er det eneste jeg kan si. Å bli alvorlig syk bør du prøve å unngå, så pass på deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...