Gå til innhold

NHD; innlegg på feil plass


Gjest appendix

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Har du kutta brått med stemningsstabilisator?

Det er ikke hva man kaller direkte smart, nei.

Men jeg har gjort det en gang selv og det gikk helt greit.

(I 7 år)

Åpenbart går det ikke helt greit med deg siden du merker at du er på vei opp, nå.

Men du er kanskje fortsatt på det stadiet hvor det føles bra?

Ikke vær redd for å søk hjelp. Det er det eneste jeg kan si. Å bli alvorlig syk bør du prøve å unngå, så pass på deg selv!

Skal kontakte legen og få begynt igjen, det er ikke stor ille har rimelig kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det går over stokk og stein så er mitt beste tips at du kontakter din lege/behandler. Med riktig medisinering er du nede på jorda igjen raskt og kan unngå (tvangs)innleggelse.

Fra hypomani/mani til psykose kan gå på et par dager. Å ha det slik unner jeg ikke min værste fiende.

Er litt hekta på nettet om dagen jeg også, gitt. :)

Hvordan eksperimenterer du med medisiner? Du røyker ikke haldol, vel? *skyldbevisst*

God bedring!

"Du røyker ikke haldol, vel?"

Unnskyld meg, men hva er det egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kontakte legen og få begynt igjen, det er ikke stor ille har rimelig kontroll.

Det høres bra ut.:)

Hvis det ikke er så lenge siden du kuttet ut kan du sikkert trappe opp igjen, uten hjelp fra lege.

Spørs litt hvilken medisin du bruker og hvor mye..

Men å samarbeide med legen i forhold til medisiner er nok ikke dumt.

Noen ganger trenger en litt motivasjon for å fortsette med medisiner også, spesielt om en får litt bivirkninger av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

"Du røyker ikke haldol, vel?"

Unnskyld meg, men hva er det egentlig?

hehe :), det kom av at jeg skrev det i et annet innlegg her på psykiatri i dag. Prozak sa noe om røyking av hasj og jeg fulgte opp med haldol-røyking.

Haldol er medisin mot psykose. Små hvite tabletter. Hjelper mot kvalme også faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det høres bra ut.:)

Hvis det ikke er så lenge siden du kuttet ut kan du sikkert trappe opp igjen, uten hjelp fra lege.

Spørs litt hvilken medisin du bruker og hvor mye..

Men å samarbeide med legen i forhold til medisiner er nok ikke dumt.

Noen ganger trenger en litt motivasjon for å fortsette med medisiner også, spesielt om en får litt bivirkninger av de.

Når jeg blir bra, tror jeg ikke at jeg trenger medisiner. Det er noe med følelsen av å være styrt av kjemi. Hva er meg og hva er medisiner liksom. Viss du forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg blir bra, tror jeg ikke at jeg trenger medisiner. Det er noe med følelsen av å være styrt av kjemi. Hva er meg og hva er medisiner liksom. Viss du forstår

Jeg skjønner hva du mener. Jeg tenkte også slik før..

Mange bipolare tenker dessverre at når de er friske kan de kutte medisiner, men det er fort gjort å bli syk igjen.

Tror en skal kjenne sin egen kropp og sine egne signaler rimelig godt for å klare seg uten medisiner når man har en slik lidelse.

Men jeg vet at noen klarer det.. Eventuelt bare medisinerer seg når de er nedfor.

Men som tidligere nevnt kan en hypomani fort gå over til mani og en mani kan fort bli en psykose, så en må vurdere om det er verdt å ta sjansen.

Uansett er det viktig å kjenne sin egen psyke og tengn på at _NÅ_ begynner jeg å bli syk. Og når man blir syk må man søke hjelp, er man manisk ser man gjerne ikke det behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg skjønner hva du mener. Jeg tenkte også slik før..

Mange bipolare tenker dessverre at når de er friske kan de kutte medisiner, men det er fort gjort å bli syk igjen.

Tror en skal kjenne sin egen kropp og sine egne signaler rimelig godt for å klare seg uten medisiner når man har en slik lidelse.

Men jeg vet at noen klarer det.. Eventuelt bare medisinerer seg når de er nedfor.

Men som tidligere nevnt kan en hypomani fort gå over til mani og en mani kan fort bli en psykose, så en må vurdere om det er verdt å ta sjansen.

Uansett er det viktig å kjenne sin egen psyke og tengn på at _NÅ_ begynner jeg å bli syk. Og når man blir syk må man søke hjelp, er man manisk ser man gjerne ikke det behovet.

Du har rett, det er vanskelig og se sin egen situasjon i oppoversvinger. Heldigvis har jeg folk rundt meg.

Første signalet er ofte at jeg begynner å sove dårlig og snu døgnet. Skal derfor prøve å legge meg nå.

Du virker til å være en trivelig person :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, det er vanskelig og se sin egen situasjon i oppoversvinger. Heldigvis har jeg folk rundt meg.

Første signalet er ofte at jeg begynner å sove dårlig og snu døgnet. Skal derfor prøve å legge meg nå.

Du virker til å være en trivelig person :-)

mvh

Tusen takk for det, du.

Interessant å skrive med deg.:)

Skal legge meg selv også, snart. Litt pussig. Gir råd til andre om at det er viktig med regelmessig søvn.. men her sitter jeg altså :)

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

PS. Det finnes et juridisk begrep som heter "alvorlig sinnslidelse". Dette er relativt likt det medisinske begrepet psykose. DS.

Spørsmål: hører bipolar lidelse I til under begrepet alvorlig sinnslidelse uansett om man er psykotisk eller ikke?

En person med bipolar lidelse kan juridisk kun sies å ha en "alvorlig sinnslidelse" når en er i faser hvor en er psykotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen klarer seg sikkert dårlig uten medikamanter.For andre går det greit. Det gjelder å kjenne seg selv.

Men det fins medikamenter man kan bruke under graviditet, uten at jeg vet om hvilke.

Lurer på om Lamictal er ok.

(Disse forebygger ikke mani like godt som feks. Litium, men)

Lamictal kan brukes i graviditeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alvorlig syk to ganger. En gang deprimert,for 8 år siden. Ble innlagt og det tok noen måneder før jeg ble bra.

Så gikk det 7 år hvor jeg var frisk - uten medisiner.

Så ble jeg alvorlig syk for et år siden, manisk og psykotisk. Ble tvangsinnlagt.

Etter det har jeg brukt medisiner.

Så en kan ikke si at jeg har en mild form for bipolar lidelse.

Det som jeg er glad for, er at jeg ikke har tillegsproblemer som angst/spiseforstyrrelser/selvskading etc.

Jeg er helt frisk i mellom episodene og ettersom det kan gå mange år i mellom episodene kan jeg si at jeg fungerer bra.

Var det du som skrev i et innlegg at du ville jobbe i sosialtjenesten/psykiatrien, eller var det en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det du som skrev i et innlegg at du ville jobbe i sosialtjenesten/psykiatrien, eller var det en annen?

Jeg er utdannet sosialarbeider i juni, så det er sannsynlig at jeg vil jobbe på et sosialkontor eller i psykiatrien eventuelt med folk på annen måte, ja.

Har søkt på jobber innen psykiatri, rusfeltet og sosialkontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utdannet sosialarbeider i juni, så det er sannsynlig at jeg vil jobbe på et sosialkontor eller i psykiatrien eventuelt med folk på annen måte, ja.

Har søkt på jobber innen psykiatri, rusfeltet og sosialkontor.

Jeg tror du vil egne deg aldeles utmerket som sosialarbeider, det jeg har lest av deg her. Selv har jeg personlig erfaring med å ha hatt med folk med alkoholproblemer å gjøre.

Det er slitsomt, når det rammer folk som står deg nære. Skulle ønske at flere var oppmerksomme på hvilke psykiske senskader pårørende til en rusmisbruker/person med alkoholproblemer kan gjennomgå/gjennomgår. Det er ikke bare den som ruser seg, som blir skadet, det kan påvirke jobb, kollegaer, økonomi, venner, familie.

Det er min personlige mening at alkohol skulle vært forbudt salgsvare, det er en gift på linje med narkotika, som jo er forbudt. Hadde alkohol vært oppfunnet i dag, så VILLE den antakeligvis vært forbudt. Det høres kanskje drastisk ut å forby det, men det skaper så mange problemer, så jeg føler sterkt at vi kunne klart oss utmerket uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du vil egne deg aldeles utmerket som sosialarbeider, det jeg har lest av deg her. Selv har jeg personlig erfaring med å ha hatt med folk med alkoholproblemer å gjøre.

Det er slitsomt, når det rammer folk som står deg nære. Skulle ønske at flere var oppmerksomme på hvilke psykiske senskader pårørende til en rusmisbruker/person med alkoholproblemer kan gjennomgå/gjennomgår. Det er ikke bare den som ruser seg, som blir skadet, det kan påvirke jobb, kollegaer, økonomi, venner, familie.

Det er min personlige mening at alkohol skulle vært forbudt salgsvare, det er en gift på linje med narkotika, som jo er forbudt. Hadde alkohol vært oppfunnet i dag, så VILLE den antakeligvis vært forbudt. Det høres kanskje drastisk ut å forby det, men det skaper så mange problemer, så jeg føler sterkt at vi kunne klart oss utmerket uten.

Det var hyggelig sagt av deg, Mimmy.

Pårørende er dessverre i mange tilfeller en glemt gruppe. Både som ressurspersoner og som personer som trenger støtte.

*logger av og kommer tilbake over helga*

God påske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig sagt av deg, Mimmy.

Pårørende er dessverre i mange tilfeller en glemt gruppe. Både som ressurspersoner og som personer som trenger støtte.

*logger av og kommer tilbake over helga*

God påske! :)

Og god påske til deg også!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...