Gå til innhold

Øyefarge

Anbefalte innlegg

Palmolive1365380508
Skrevet

Kan to foreldre som har (far) blå og (mor)grønne øyne få en unge ilag som får brune øyne?

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

22

• SierDuDet

16

• isbe

10

• Oystein1365380376

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest til deg
Skrevet

Ja! Har bror med brune øyne, foreldre med blå.

tigertrollet
Skrevet

Ja. Det går lengre tilbake enn til bare foreldrene. Men brunt er dominant.

Skrevet

Det håper jeg da! :o) Gubbens øyne er mest blå, mine er mest grønne, podens ligner mine, men Tiril har temmelig mye brunt i sine.

Skrevet

Dette er elementær genetikk der ett gen er dominant.

b= blått gen

B= brunt gen

Først en klarlegging:

Blå øyne = genetisk blått

Grå/grønne/brune/annet = genetisk brunt

Altså: når mor har GRØNNE øyne er de genetisk brune

Man får ett gen fra hver av foreldrene - pga at brunt er dominant vil man få genetisk brune øyne dersom man får ett blått gen og ett brunt gen; altså:

far: bb = blå øyne

mor: bB ELLER BB = genetisk brune (i dette tilfellet: GRØNNE)

bb + bB gir følgende kombinasjoner:

bb bB bb bB

dvs 50 % sjanse for å få brunøyde barn

Dersom BEGGE foreldre er BLÅøyde KAN man fortsatt se at barna får brune øyne, men dette er meget sjelden, og det må da foregå en mutasjon pga

mor: bb

far: bb

Barn: bb bb bb bb

altså blå øyne - må skje en mutasjon i ett gen for å bli brune øyne

BRUNØYDE foreldre kan få BLÅøyde barn dersom begge er bærer av et blått gen:

eks:

mor: bB

far: bB

Barn: bb bB Bb BB

altså 25% sjanse for blåøyde barn

Skrevet

Dette er elementær genetikk der ett gen er dominant.

b= blått gen

B= brunt gen

Først en klarlegging:

Blå øyne = genetisk blått

Grå/grønne/brune/annet = genetisk brunt

Altså: når mor har GRØNNE øyne er de genetisk brune

Man får ett gen fra hver av foreldrene - pga at brunt er dominant vil man få genetisk brune øyne dersom man får ett blått gen og ett brunt gen; altså:

far: bb = blå øyne

mor: bB ELLER BB = genetisk brune (i dette tilfellet: GRØNNE)

bb + bB gir følgende kombinasjoner:

bb bB bb bB

dvs 50 % sjanse for å få brunøyde barn

Dersom BEGGE foreldre er BLÅøyde KAN man fortsatt se at barna får brune øyne, men dette er meget sjelden, og det må da foregå en mutasjon pga

mor: bb

far: bb

Barn: bb bb bb bb

altså blå øyne - må skje en mutasjon i ett gen for å bli brune øyne

BRUNØYDE foreldre kan få BLÅøyde barn dersom begge er bærer av et blått gen:

eks:

mor: bB

far: bB

Barn: bb bB Bb BB

altså 25% sjanse for blåøyde barn

Dette har jeg også lært men jeg har et barn med blå øyne, faren er garantert BB så det kan skje en "feil"

Skrevet

Dette har jeg også lært men jeg har et barn med blå øyne, faren er garantert BB så det kan skje en "feil"

mutasjon - helt klart - det skjer stadig "feil"

Skrevet

mutasjon - helt klart - det skjer stadig "feil"

Og jeg som så gjerne ville ha en med brune øyne :o)

Isteden har jeg en med grønne og to med blå.

Skrevet

Selvsagt.

Dessuten er brune øyne jævla sexy på gutter, så gå for det!

Skrevet

Selvsagt.

Dessuten er brune øyne jævla sexy på gutter, så gå for det!

Og jeg som trodde du var blond og blåøyd :o)

Skrevet

Og jeg som så gjerne ville ha en med brune øyne :o)

Isteden har jeg en med grønne og to med blå.

Vår første har brune spetter med nor gønnt/grått rundt - absolutt ikke mørke brune som både mor og far og besteforeldre og alt sånt har - SKUFFENDE - vi som også gledet oss til et brunøyd barn - MEN så fikk vi lille junior da - MØRKE BRUNE DÅDYR øyne med Laaaaange vipper, og to små yndige smilehull når han smiler - bare helt bedårende - alle smelter! (HELDIGVIS - det skal litt til for at han skal smile pga hans sykdomshistorie - men NÅR han smiler så smelter alle rundt han og selv vi - som ser han hver dag - må smile tilbake og ser disse dådyrøynene...!

Skrevet

Vår første har brune spetter med nor gønnt/grått rundt - absolutt ikke mørke brune som både mor og far og besteforeldre og alt sånt har - SKUFFENDE - vi som også gledet oss til et brunøyd barn - MEN så fikk vi lille junior da - MØRKE BRUNE DÅDYR øyne med Laaaaange vipper, og to små yndige smilehull når han smiler - bare helt bedårende - alle smelter! (HELDIGVIS - det skal litt til for at han skal smile pga hans sykdomshistorie - men NÅR han smiler så smelter alle rundt han og selv vi - som ser han hver dag - må smile tilbake og ser disse dådyrøynene...!

Datteren min har skikkelig grønne med brune og noen gule spetter i. Hun hadde blå øyne til hun var ca 2-3 år og så ble de mer og mer grønne. Fargeforandringen stoppet da hun var rundt 10 tenker jeg.

Skrevet

Og jeg som trodde du var blond og blåøyd :o)

Jeg har brune øyne. De er visst ganske nydelige :)

Skrevet

Jeg har brune øyne. De er visst ganske nydelige :)

Er du blond da? Når du har hår mener jeg :o)

Brune øyne er veldig fint.

Skrevet

Er du blond da? Når du har hår mener jeg :o)

Brune øyne er veldig fint.

Mørk blond.

Skrevet

Mørk blond.

Da ser du helt annerledes ut enn jeg forestilte meg :o)

Skrevet

Da ser du helt annerledes ut enn jeg forestilte meg :o)

Hehe, hva forestilte du deg? Beskriv meg sånn du forestilte meg. Høyde, vekt, alt. Kom igjen, det kan bli gøy :)

Skrevet

Hehe, hva forestilte du deg? Beskriv meg sånn du forestilte meg. Høyde, vekt, alt. Kom igjen, det kan bli gøy :)

Du har jo gått ut med endel. Husker ikke helt da-

Hmmm, 185-190 høy, 85 kg, litt muskuløs, rundt hode, et par cm hår men jeg var sikker på at du var lysblond, kanskje med lyse striper og blå øyne.

Skrevet

Du har jo gått ut med endel. Husker ikke helt da-

Hmmm, 185-190 høy, 85 kg, litt muskuløs, rundt hode, et par cm hår men jeg var sikker på at du var lysblond, kanskje med lyse striper og blå øyne.

184 høy, ca 95 kg, muskuløs er vel ikke å overdrive, mørk blond, brune øyne, hodeformen er jeg noe usikker på meg den er vel litt neandertalerpreget, og så bruker jeg 44 i sko, og den siste buksa mi var i størrelse 34 i lengde og 36 i midje, men ikke fordi jeg har veldig bred midje men fordi jeg måtte få plass til beina nedi der.

Wow, det var en god beskrivelse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...