Palmolive1365380508 Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Kan to foreldre som har (far) blå og (mor)grønne øyne få en unge ilag som får brune øyne? 0 Siter
Gjest til deg Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Ja! Har bror med brune øyne, foreldre med blå. 0 Siter
tigertrollet Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Ja. Det går lengre tilbake enn til bare foreldrene. Men brunt er dominant. 0 Siter
Gjest Rusle Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Ja, grønne øyne har brunt arvestoff. 0 Siter
Lillemus Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Det håper jeg da! ) Gubbens øyne er mest blå, mine er mest grønne, podens ligner mine, men Tiril har temmelig mye brunt i sine. 0 Siter
isbe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Dette er elementær genetikk der ett gen er dominant. b= blått gen B= brunt gen Først en klarlegging: Blå øyne = genetisk blått Grå/grønne/brune/annet = genetisk brunt Altså: når mor har GRØNNE øyne er de genetisk brune Man får ett gen fra hver av foreldrene - pga at brunt er dominant vil man få genetisk brune øyne dersom man får ett blått gen og ett brunt gen; altså: far: bb = blå øyne mor: bB ELLER BB = genetisk brune (i dette tilfellet: GRØNNE) bb + bB gir følgende kombinasjoner: bb bB bb bB dvs 50 % sjanse for å få brunøyde barn Dersom BEGGE foreldre er BLÅøyde KAN man fortsatt se at barna får brune øyne, men dette er meget sjelden, og det må da foregå en mutasjon pga mor: bb far: bb Barn: bb bb bb bb altså blå øyne - må skje en mutasjon i ett gen for å bli brune øyne BRUNØYDE foreldre kan få BLÅøyde barn dersom begge er bærer av et blått gen: eks: mor: bB far: bB Barn: bb bB Bb BB altså 25% sjanse for blåøyde barn 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Dette er elementær genetikk der ett gen er dominant. b= blått gen B= brunt gen Først en klarlegging: Blå øyne = genetisk blått Grå/grønne/brune/annet = genetisk brunt Altså: når mor har GRØNNE øyne er de genetisk brune Man får ett gen fra hver av foreldrene - pga at brunt er dominant vil man få genetisk brune øyne dersom man får ett blått gen og ett brunt gen; altså: far: bb = blå øyne mor: bB ELLER BB = genetisk brune (i dette tilfellet: GRØNNE) bb + bB gir følgende kombinasjoner: bb bB bb bB dvs 50 % sjanse for å få brunøyde barn Dersom BEGGE foreldre er BLÅøyde KAN man fortsatt se at barna får brune øyne, men dette er meget sjelden, og det må da foregå en mutasjon pga mor: bb far: bb Barn: bb bb bb bb altså blå øyne - må skje en mutasjon i ett gen for å bli brune øyne BRUNØYDE foreldre kan få BLÅøyde barn dersom begge er bærer av et blått gen: eks: mor: bB far: bB Barn: bb bB Bb BB altså 25% sjanse for blåøyde barn Dette har jeg også lært men jeg har et barn med blå øyne, faren er garantert BB så det kan skje en "feil" 0 Siter
isbe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Dette har jeg også lært men jeg har et barn med blå øyne, faren er garantert BB så det kan skje en "feil" mutasjon - helt klart - det skjer stadig "feil" 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 mutasjon - helt klart - det skjer stadig "feil" Og jeg som så gjerne ville ha en med brune øyne ) Isteden har jeg en med grønne og to med blå. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Selvsagt. Dessuten er brune øyne jævla sexy på gutter, så gå for det! 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Selvsagt. Dessuten er brune øyne jævla sexy på gutter, så gå for det! Og jeg som trodde du var blond og blåøyd ) 0 Siter
isbe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Og jeg som så gjerne ville ha en med brune øyne ) Isteden har jeg en med grønne og to med blå. Vår første har brune spetter med nor gønnt/grått rundt - absolutt ikke mørke brune som både mor og far og besteforeldre og alt sånt har - SKUFFENDE - vi som også gledet oss til et brunøyd barn - MEN så fikk vi lille junior da - MØRKE BRUNE DÅDYR øyne med Laaaaange vipper, og to små yndige smilehull når han smiler - bare helt bedårende - alle smelter! (HELDIGVIS - det skal litt til for at han skal smile pga hans sykdomshistorie - men NÅR han smiler så smelter alle rundt han og selv vi - som ser han hver dag - må smile tilbake og ser disse dådyrøynene...! 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Vår første har brune spetter med nor gønnt/grått rundt - absolutt ikke mørke brune som både mor og far og besteforeldre og alt sånt har - SKUFFENDE - vi som også gledet oss til et brunøyd barn - MEN så fikk vi lille junior da - MØRKE BRUNE DÅDYR øyne med Laaaaange vipper, og to små yndige smilehull når han smiler - bare helt bedårende - alle smelter! (HELDIGVIS - det skal litt til for at han skal smile pga hans sykdomshistorie - men NÅR han smiler så smelter alle rundt han og selv vi - som ser han hver dag - må smile tilbake og ser disse dådyrøynene...! Datteren min har skikkelig grønne med brune og noen gule spetter i. Hun hadde blå øyne til hun var ca 2-3 år og så ble de mer og mer grønne. Fargeforandringen stoppet da hun var rundt 10 tenker jeg. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Og jeg som trodde du var blond og blåøyd ) Jeg har brune øyne. De er visst ganske nydelige 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Jeg har brune øyne. De er visst ganske nydelige Er du blond da? Når du har hår mener jeg ) Brune øyne er veldig fint. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Er du blond da? Når du har hår mener jeg ) Brune øyne er veldig fint. Mørk blond. 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Mørk blond. Da ser du helt annerledes ut enn jeg forestilte meg ) 0 Siter
SierDuDet Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Da ser du helt annerledes ut enn jeg forestilte meg ) Hehe, hva forestilte du deg? Beskriv meg sånn du forestilte meg. Høyde, vekt, alt. Kom igjen, det kan bli gøy 0 Siter
Dorthe Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Hehe, hva forestilte du deg? Beskriv meg sånn du forestilte meg. Høyde, vekt, alt. Kom igjen, det kan bli gøy Du har jo gått ut med endel. Husker ikke helt da- Hmmm, 185-190 høy, 85 kg, litt muskuløs, rundt hode, et par cm hår men jeg var sikker på at du var lysblond, kanskje med lyse striper og blå øyne. 0 Siter
SierDuDet Skrevet 17. april 2003 Skrevet 17. april 2003 Du har jo gått ut med endel. Husker ikke helt da- Hmmm, 185-190 høy, 85 kg, litt muskuløs, rundt hode, et par cm hår men jeg var sikker på at du var lysblond, kanskje med lyse striper og blå øyne. 184 høy, ca 95 kg, muskuløs er vel ikke å overdrive, mørk blond, brune øyne, hodeformen er jeg noe usikker på meg den er vel litt neandertalerpreget, og så bruker jeg 44 i sko, og den siste buksa mi var i størrelse 34 i lengde og 36 i midje, men ikke fordi jeg har veldig bred midje men fordi jeg måtte få plass til beina nedi der. Wow, det var en god beskrivelse! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.