Gå til innhold

Øyefarge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det e'kke dama mi, men man trener jo litt og prøver å holde seg in shape. Om noen måneder er jeg nok fornøyd jeg også :)

Det viktigste er at du er fornøyd, uansett hvordan du ser ut.

Jeg har lært at jeg skal se på meg selv hver morgen i speilet og så fortelle meg selv hvor flott jeg er. Da blir jeg mye penere. I hvert fall kan jeg innbille meg det, et lite øyeblikk

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

22

• SierDuDet

16

• isbe

10

• Oystein1365380376

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Uansett hvor høye tanker du måtte ha om meg så kan jeg med en gang avkrefte at jeg på noen som helst måte har et modellutseende.

Å nei, langt derifra. Jeg er nok ganske så ordinær og må spille på sjarm og humor! :)

Jeg regner med at folk her inne er som ellers i samfunnet, de aller fleste er helt vanlige :o)

Skrevet

Det viktigste er at du er fornøyd, uansett hvordan du ser ut.

Jeg har lært at jeg skal se på meg selv hver morgen i speilet og så fortelle meg selv hvor flott jeg er. Da blir jeg mye penere. I hvert fall kan jeg innbille meg det, et lite øyeblikk

Dersom man trives med seg selv så blir man automatisk penere.

Sjarm betyr mer enn utseende, og sjarmen kommer ofte om man trives med seg selv.

Nei, vi må alle være fornøyde med det vi har. Fint lite vi kan gjøre med det, tross alt. Sånn med unntak av å trene, og den den slags.

Skrevet

Dersom man trives med seg selv så blir man automatisk penere.

Sjarm betyr mer enn utseende, og sjarmen kommer ofte om man trives med seg selv.

Nei, vi må alle være fornøyde med det vi har. Fint lite vi kan gjøre med det, tross alt. Sånn med unntak av å trene, og den den slags.

Trening er ikke min sterke side. Det er drittkjedelig og jeg har ikke peiling overhode. Og jeg stiller ikke opp på et treningsstudio og driter meg ut. Jeg får nerver ved tanken.

Skrevet

Trening er ikke min sterke side. Det er drittkjedelig og jeg har ikke peiling overhode. Og jeg stiller ikke opp på et treningsstudio og driter meg ut. Jeg får nerver ved tanken.

Ingen driter seg ut i et helsestudio.

Skrevet

Ingen driter seg ut i et helsestudio.

Jo, jeg gjør det. Får helt angst ved tanken, det er ikke tull engang. Jeg må trene så ingen andre ser på.

Skrevet

Jo, jeg gjør det. Får helt angst ved tanken, det er ikke tull engang. Jeg må trene så ingen andre ser på.

Jeg popper litt fram her bare for å si at jeg tenkte litt sånn jeg også for en tid tilbake. Eller ikke fullt så gæli egentlig, jeg var veldig oppsatt på å begynne å trene og bestemte meg for å ignorere de andre i salen.

Hvis du begynner å trene vil du garantert oppleve det samme som meg, nemlig resultater raskere enn du kan si bolle. Det er fordi du / jeg starter på ground zero så og si.

Jeg lover deg, _ingen_ bryr seg om deg og ditt. Alle har mer enn nok med å fokusere på sitt eget. Det vil si, det er riktig at det finnes noen som glor, men det er gutter som ser beundrende på andre gutter som strever med tunge vekter.

Du finner en god del stoff om trening på forum for Idrett og trening. Og ellers finnes det en masse nettsteder med all slags info, f.eks. 'kom i gang', 'hva passer for deg', 'kosthold' osvosv.

Skrevet

Jeg popper litt fram her bare for å si at jeg tenkte litt sånn jeg også for en tid tilbake. Eller ikke fullt så gæli egentlig, jeg var veldig oppsatt på å begynne å trene og bestemte meg for å ignorere de andre i salen.

Hvis du begynner å trene vil du garantert oppleve det samme som meg, nemlig resultater raskere enn du kan si bolle. Det er fordi du / jeg starter på ground zero så og si.

Jeg lover deg, _ingen_ bryr seg om deg og ditt. Alle har mer enn nok med å fokusere på sitt eget. Det vil si, det er riktig at det finnes noen som glor, men det er gutter som ser beundrende på andre gutter som strever med tunge vekter.

Du finner en god del stoff om trening på forum for Idrett og trening. Og ellers finnes det en masse nettsteder med all slags info, f.eks. 'kom i gang', 'hva passer for deg', 'kosthold' osvosv.

Nei, jeg tør ikke. Det er flaut. Kan ikke skylde på at det er dyrt engang for siden jeg har uføretrygd får jeg det for 200 kr året sammen med arbeidsløse og sosialklienter.

Skrevet

Vår første har brune spetter med nor gønnt/grått rundt - absolutt ikke mørke brune som både mor og far og besteforeldre og alt sånt har - SKUFFENDE - vi som også gledet oss til et brunøyd barn - MEN så fikk vi lille junior da - MØRKE BRUNE DÅDYR øyne med Laaaaange vipper, og to små yndige smilehull når han smiler - bare helt bedårende - alle smelter! (HELDIGVIS - det skal litt til for at han skal smile pga hans sykdomshistorie - men NÅR han smiler så smelter alle rundt han og selv vi - som ser han hver dag - må smile tilbake og ser disse dådyrøynene...!

Det er noe av det verste jeg har hørt. Å bli skuffet over ungens øyefarge?

Brunt er dominant, og brune øyne er den fargen som omtrent 90% av jordens befolkning har. Ingenting spesiellt ved det.

Det blir vel snart bare brunt igjen også, utviklingen tilsier så.

Skrevet

Nei, jeg tør ikke. Det er flaut. Kan ikke skylde på at det er dyrt engang for siden jeg har uføretrygd får jeg det for 200 kr året sammen med arbeidsløse og sosialklienter.

Hva er det som er flaut?

Skrevet

Hva er det som er flaut?

Jeg er så dårlig trent og vet ingenting om trening.

Oystein1365380376
Skrevet

Dette er elementær genetikk der ett gen er dominant.

b= blått gen

B= brunt gen

Først en klarlegging:

Blå øyne = genetisk blått

Grå/grønne/brune/annet = genetisk brunt

Altså: når mor har GRØNNE øyne er de genetisk brune

Man får ett gen fra hver av foreldrene - pga at brunt er dominant vil man få genetisk brune øyne dersom man får ett blått gen og ett brunt gen; altså:

far: bb = blå øyne

mor: bB ELLER BB = genetisk brune (i dette tilfellet: GRØNNE)

bb + bB gir følgende kombinasjoner:

bb bB bb bB

dvs 50 % sjanse for å få brunøyde barn

Dersom BEGGE foreldre er BLÅøyde KAN man fortsatt se at barna får brune øyne, men dette er meget sjelden, og det må da foregå en mutasjon pga

mor: bb

far: bb

Barn: bb bb bb bb

altså blå øyne - må skje en mutasjon i ett gen for å bli brune øyne

BRUNØYDE foreldre kan få BLÅøyde barn dersom begge er bærer av et blått gen:

eks:

mor: bB

far: bB

Barn: bb bB Bb BB

altså 25% sjanse for blåøyde barn

Er du sikker på at dette er så enkelt?

Jeg har også lært det du skriver, men har hørt rykter om at dette er en forenkling av virkligheten.(Som det meste innen naturvitenskapen)

Å skylde på mutasjoner hver gang virkligheten ikke stemmer med teorien synes jeg virker tvilsomt.

Skrevet

Jeg er så dårlig trent og vet ingenting om trening.

For å ta det siste først:

Å få litt kunnskap om trening kan du gjøre på nettet. Spør, les og lær. Veldig greit.

Du er utrent. Javel. Tror du virkelig det er en kjeft som bryr seg om det, utenom deg? Nei. Ok, barna dine og familien din har selvsagt omsorg og interesse for din helse, men ellers? Nope.

Jeg troppet opp til avtalt veiledningstime med instruktør. Var så veik at jeg nesten måtte trilles inn på styrkerommet :)

Hun spurte hva jeg ville - og det var jo å bli sterkere samt få litt kondis. Pene, små overkommelige mål.

Kondisbiten: Det enkleste er å sette seg på ergometersykkel. Der kan du ikke drite deg ut. Alle kan sykle.

Tredemølla krevde litt mot av meg, var sikker på at jeg kom til å ramle av. Men etter en tids sykling ble jeg lei det og prøvde tredemølla. Heldigvis er det moderne å _gå_ slik at du ikke trenger å løpe og dermed avsløre at du faktisk ikke greier å løpe. Etter noen ukers gange lar det seg imidlertid gjøre å prøve seg på litt løping.

Mer kondis: Step-maskinen så forferdelig mystisk ut. Men den er enkel å få til og helt suveren for oss jenter som gjerne vil gi noe ekstra til sittemusklatur og lår.

Styrketrening:

Du kan f.eks. fortelle instruktøren at du vil trene grunnøvelser for rygg, bryst, mage, armer og ben. H*n fyller ut et skjema der øvelsene blir skrevet opp, hvordan du stiller inn apparatene, hvor mange kilo som passer for deg å legge på og hvor mange repetisjoner du skal utføre. Instruktøren veileder i hvordan du gjør øvelsene.

Så er det bare å sette i gang. Etter noen uker behersker du sakene og finner kanskje nye og egne måter å variere på.

Det er ikke vanskelig, tro meg.

Oystein1365380376
Skrevet

Dette har jeg også lært men jeg har et barn med blå øyne, faren er garantert BB så det kan skje en "feil"

Hvordan vet du at faren er BB?

Skrevet

Hvordan vet du at faren er BB?

Det er ganske stor prosent sjanse når faren var fra Sydeuropa og alle i familien hadde brune øyne.

Skrevet

For å ta det siste først:

Å få litt kunnskap om trening kan du gjøre på nettet. Spør, les og lær. Veldig greit.

Du er utrent. Javel. Tror du virkelig det er en kjeft som bryr seg om det, utenom deg? Nei. Ok, barna dine og familien din har selvsagt omsorg og interesse for din helse, men ellers? Nope.

Jeg troppet opp til avtalt veiledningstime med instruktør. Var så veik at jeg nesten måtte trilles inn på styrkerommet :)

Hun spurte hva jeg ville - og det var jo å bli sterkere samt få litt kondis. Pene, små overkommelige mål.

Kondisbiten: Det enkleste er å sette seg på ergometersykkel. Der kan du ikke drite deg ut. Alle kan sykle.

Tredemølla krevde litt mot av meg, var sikker på at jeg kom til å ramle av. Men etter en tids sykling ble jeg lei det og prøvde tredemølla. Heldigvis er det moderne å _gå_ slik at du ikke trenger å løpe og dermed avsløre at du faktisk ikke greier å løpe. Etter noen ukers gange lar det seg imidlertid gjøre å prøve seg på litt løping.

Mer kondis: Step-maskinen så forferdelig mystisk ut. Men den er enkel å få til og helt suveren for oss jenter som gjerne vil gi noe ekstra til sittemusklatur og lår.

Styrketrening:

Du kan f.eks. fortelle instruktøren at du vil trene grunnøvelser for rygg, bryst, mage, armer og ben. H*n fyller ut et skjema der øvelsene blir skrevet opp, hvordan du stiller inn apparatene, hvor mange kilo som passer for deg å legge på og hvor mange repetisjoner du skal utføre. Instruktøren veileder i hvordan du gjør øvelsene.

Så er det bare å sette i gang. Etter noen uker behersker du sakene og finner kanskje nye og egne måter å variere på.

Det er ikke vanskelig, tro meg.

Takk for forklaringen. Jeg er vanskelig skjønner du :o) Jeg skal ikke trene med noe særlig belastning, det er det eneste jeg vet.

Jeg synes forresten stepmaskinen ser spennende ut men sykkelen er kjedelig, det vet jeg. Jeg er ikke så veldig entusiastisk heller. Men jeg burde trene så jeg har egentlig skikkelig dårlig samvittighet. Svømte en gang i uka før jul men så datt jeg ut etterpå.

Skrevet

Er du sikker på at dette er så enkelt?

Jeg har også lært det du skriver, men har hørt rykter om at dette er en forenkling av virkligheten.(Som det meste innen naturvitenskapen)

Å skylde på mutasjoner hver gang virkligheten ikke stemmer med teorien synes jeg virker tvilsomt.

Akkurat med øyefarge og dominante gen er det ca så enkelt - iallefall var det det vi lærte både på barneskolen, gymnaset og universitetet i genetikk...

Og det SKJER MYE mutasjoner i naturen

Skrevet

Det er noe av det verste jeg har hørt. Å bli skuffet over ungens øyefarge?

Brunt er dominant, og brune øyne er den fargen som omtrent 90% av jordens befolkning har. Ingenting spesiellt ved det.

Det blir vel snart bare brunt igjen også, utviklingen tilsier så.

Jeg gråt ikke, tenkte ikke å sende ungen i retur osv - skjønner jo at her på DOL kan ordlegginger lett misforståes - men ikke bekymre det - jeg er ikke skuffet over hvordan ungen min ser ut - tvert i mot er hun verdens mest bilde og sjarmerende unge MEN alle forventet en brunøyd liten krabat så vi ble temmelig overrasket! Og så synes jeg faktisk at brune øyne er veldig søtt - bryr meg lite om at 90% av verdens befolkning har det - jeg synes fortsatt det er søtt! Men ungen min er kjempesøt - også UTEN brune øyne!

Skrevet

Javisst! JEG er et glitrende eksempel på det, samt mine tre brødre :-)

Min far har blå øyne, min mor har grønne. Sammen fikk de fire unger, alle med BRUNE øyne.

Grønt er en variant av brunt, og det betyr at personen med grønne øyne har gen for brunt. I tillegg kan en blåøyd person være bærer av brunt gen. Min far for eksempel, hadde en brunøyd mor. Min far er derfor bærer av genet brunt. Sammen med en grønnøyd kvinne, som også er bærer av brunt, får de kun brunøyde barn, siden begge er bærere av brunt og brunt er dominant ovenfor blått.

Prinsippet om at brunt gen er dominant ovenfor blått, kom til uttrykk også på mitt eget barn. Selv er jeg altså brunøyd (og er bærer av det genet), men har en blåøyd mann. Men min manns mor har brune øyne, og mannen min er derfor bærer av brunt gen, selv om han har knallblå øyne selv. Sammen fikk min mann og jeg et brunøyd barn.

Skrevet

Javisst! JEG er et glitrende eksempel på det, samt mine tre brødre :-)

Min far har blå øyne, min mor har grønne. Sammen fikk de fire unger, alle med BRUNE øyne.

Grønt er en variant av brunt, og det betyr at personen med grønne øyne har gen for brunt. I tillegg kan en blåøyd person være bærer av brunt gen. Min far for eksempel, hadde en brunøyd mor. Min far er derfor bærer av genet brunt. Sammen med en grønnøyd kvinne, som også er bærer av brunt, får de kun brunøyde barn, siden begge er bærere av brunt og brunt er dominant ovenfor blått.

Prinsippet om at brunt gen er dominant ovenfor blått, kom til uttrykk også på mitt eget barn. Selv er jeg altså brunøyd (og er bærer av det genet), men har en blåøyd mann. Men min manns mor har brune øyne, og mannen min er derfor bærer av brunt gen, selv om han har knallblå øyne selv. Sammen fikk min mann og jeg et brunøyd barn.

I prinsippet kan IKKE din mann være bærer av brunt gen pga at da ville han hatt brune øyne selv pga at brunt er dominant - men idet DU har minst ett brunt gen har dere minst 25% sjanse for å få brunøyde barn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...