Gå til innhold

Øyefarge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du sikker på at dette er så enkelt?

Jeg har også lært det du skriver, men har hørt rykter om at dette er en forenkling av virkligheten.(Som det meste innen naturvitenskapen)

Å skylde på mutasjoner hver gang virkligheten ikke stemmer med teorien synes jeg virker tvilsomt.

kan du lese her:

http://www.seps.org/cvoracle/faq/eyecolor.html

mvh

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

22

• SierDuDet

16

• isbe

10

• Oystein1365380376

6

Mest aktive i denne tråden

Oystein1365380376
Skrevet

I prinsippet kan IKKE din mann være bærer av brunt gen pga at da ville han hatt brune øyne selv pga at brunt er dominant - men idet DU har minst ett brunt gen har dere minst 25% sjanse for å få brunøyde barn

25%?

Skulle ikke det være minst 50%

Skrevet

25%?

Skulle ikke det være minst 50%

Dersom far er bb og mor er bB blir kombinasjonene for barnet:

bb bB bb bB

50% . du har HELT rett - beklager feilen!

Oystein1365380376
Skrevet

Akkurat med øyefarge og dominante gen er det ca så enkelt - iallefall var det det vi lærte både på barneskolen, gymnaset og universitetet i genetikk...

Og det SKJER MYE mutasjoner i naturen

Jeg er enig i at det skjer mye mutasjoner, men verden har også en vane med å være langt mer komplisert enn teoriene vi har kommet fram til. Selv om disse teoriene blir undervist på ungdomskolen, videregående og til og med universitetet.

Jeg synes det virker litt ad hoc å skylde på mutasjoner når teori og praksis ikke stemmer overens. Særlig når det gjelder en forklaringsmodell som er så enkel at det lyser forenklinger av den.

Oystein1365380376
Skrevet

Det er ganske stor prosent sjanse når faren var fra Sydeuropa og alle i familien hadde brune øyne.

Godtar den.

Men likevel kan du ikke være helt sikker. Det har nok vært en del blåøyde på tur nedover europa og spred rundt med genene sine. Så noen blåe gen er det nok der nede selv om det ikke er så lett å se det.

(Er det 1 av 1000 som er bærer av gen for blå øyer kan en rekne med at 1 av 1000000 har blå øyer)

Jeg synes dette høres langt mer troverdig ut en at en mutasjon er årsaken til din datters øyer. Men jeg vil nok stemme for at naturen er litt mer komplisert en våre forklaringsmodeller.

Skrevet

Jeg er enig i at det skjer mye mutasjoner, men verden har også en vane med å være langt mer komplisert enn teoriene vi har kommet fram til. Selv om disse teoriene blir undervist på ungdomskolen, videregående og til og med universitetet.

Jeg synes det virker litt ad hoc å skylde på mutasjoner når teori og praksis ikke stemmer overens. Særlig når det gjelder en forklaringsmodell som er så enkel at det lyser forenklinger av den.

Dersom vi hadde kjent alle kroppens og naturens måter å gjøre ting på ville det ikke vært noen kunst å kurere alle sykdommer m.m. Vi er kommet langt innen genetikken, men ikke så langt at man vet hvorfor alt skjer -og bra er det synes jeg - selvom det f.eks. hadde vært fint å kunne kurere og forhindre alvorlige sykdommer som MS, kreft og hjertefeil

Det finnes få enkle, fullstendige forklaringer på hvordan ting skjer, men man har forenklet endel ting slik at man lettere skal kunne få innblikk i hvordan og hvorfor ting skjer - et eksempel er øyefarge - som jo også er lett å se i praksis.

Ellers - for en dypere forståelse og forklaring til f.eks. øyefarge bør du nok gå inn til faglitteratur - ser at en har lagt ut en link her - det finnes MANGE andre også - så det er nok lesestoff å ta i dersom du er spes. interresert

Oystein1365380376
Skrevet

Dersom vi hadde kjent alle kroppens og naturens måter å gjøre ting på ville det ikke vært noen kunst å kurere alle sykdommer m.m. Vi er kommet langt innen genetikken, men ikke så langt at man vet hvorfor alt skjer -og bra er det synes jeg - selvom det f.eks. hadde vært fint å kunne kurere og forhindre alvorlige sykdommer som MS, kreft og hjertefeil

Det finnes få enkle, fullstendige forklaringer på hvordan ting skjer, men man har forenklet endel ting slik at man lettere skal kunne få innblikk i hvordan og hvorfor ting skjer - et eksempel er øyefarge - som jo også er lett å se i praksis.

Ellers - for en dypere forståelse og forklaring til f.eks. øyefarge bør du nok gå inn til faglitteratur - ser at en har lagt ut en link her - det finnes MANGE andre også - så det er nok lesestoff å ta i dersom du er spes. interresert

Å kjenne alle reglene er på ingen måte nok til å løse alle problem. For eksempel har jeg full oversikt over reglene i sjakk, men har likevel for vane å tape mot enkelte spillere. Kanskje en liten avsporing, men jeg måtte komentere den første påstanden din.

Skrevet

I prinsippet kan IKKE din mann være bærer av brunt gen pga at da ville han hatt brune øyne selv pga at brunt er dominant - men idet DU har minst ett brunt gen har dere minst 25% sjanse for å få brunøyde barn

Men da skulle vel det vært umulig for brunøyde mennesker å få brunøyde barn, iflg.det du sier? Moren hans har jo brune, og min har grønne.

Skrevet

Glem innlegget mitt under. Eller bytt ut brunøyde nummer to med "blåøyde" istedet! :-) Da ser det bedre ut.

Skrevet

Glem innlegget mitt under. Eller bytt ut brunøyde nummer to med "blåøyde" istedet! :-) Da ser det bedre ut.

Skjønte ikke det! Ja- i teorien er det det, men mutasjoner skjer!

Skrevet

Skjønte ikke det! Ja- i teorien er det det, men mutasjoner skjer!

Hø? Kaller du MEG en mutasjon?!? :-)

Skrevet

Du er UNIK!

Javisst, det er jo de fleste mutasjoner.

*kikker etter grønne utvekster og andre mutasjoner på kroppen*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...