Gå til innhold

Hvordan skjære opp en kalkun?

Anbefalte innlegg

Høne I Frikassè
Skrevet

Nå er kalkunen ferdig stuffet med den ene goden etter den andre. Første gang jeg skal snekre kalkun. Får 14 middagsgjester i morgen. Ingen kalde føtter - elsker å lage mat og teste ut. Kalkun er jo ikke såå vanskelig å snekre.

Det jeg bekymrer meg over, er hvordan i hule heiteste griper jeg dyret an? Hvordan skjære opp slik at det blir mest mulig ut av bråiler'n?

Takker for alle SERIØSE svar! ;P

Nattaklem fra

Skrevet

Hvis du stapper en granat inn et visst sted får du den ferdig oppdelt etterpå.

Får jeg og smake??

Høne I Frikassè
Skrevet

Dette gjetter du aldri....men gjett hvilken nettsideadresse du kan kikke på? Det er helt sant; den heter faktisk:

http://www.kalkun.no

*knekker*

Helt korrekt - jeg hadde aldri gjettet det der selv. :o)

Men fungerer det som står der da? Eller har noen noen egne erfaringer med tørkien?

Kanskje jeg får sove i natt afterall.

Thanks, målliersch

Høne I Frikassè
Skrevet

Får jeg og smake??

Det er klart du får smake, Pønki!

Dessuten så hørtes sprengt kalkun mye bedre ut en sprengt torsk!

Skal vi si... at du er her sånn i firetiden i morgen?

*tusler for å se påskekrimmen på teveto*

Skrevet

Får jeg og smake??

Granat? Javel. Det har jo folk flest liggende og slenge i kjøkkenskapene, sånn i tilfelle:-)

Skrevet

Granat? Javel. Det har jo folk flest liggende og slenge i kjøkkenskapene, sånn i tilfelle:-)

Ja har ikke du?? *S*

Skulle man ikke ha - kan man jo heller høre på ditt råd .... kanskje høre på ditt råd uansett når jeg tenker meg om .....

Skrevet

*knekker*

Helt korrekt - jeg hadde aldri gjettet det der selv. :o)

Men fungerer det som står der da? Eller har noen noen egne erfaringer med tørkien?

Kanskje jeg får sove i natt afterall.

Thanks, målliersch

Tja, vi lagde kalkun til nyttårsmiddag i forfjor etter oppskrift derfra. Riktignok delte vi den svære fugger'n opp på forhånd, i kalkunlår, bryststykker og vinger. Penslet stykkene med marinade (oppskrift fant vi der på nettsiden) og gned inn krydder før steking i langpanne i ovnen).

Ingen av gjestene døde, og jeg kjente ikke noe mystisk mageonde etterpå selv heller:-)

Skrevet

Det er klart du får smake, Pønki!

Dessuten så hørtes sprengt kalkun mye bedre ut en sprengt torsk!

Skal vi si... at du er her sånn i firetiden i morgen?

*tusler for å se påskekrimmen på teveto*

Jeg tror faktisk jeg vet hvordan man skal skjære ....

Legger birden med buken opp - snitter den langs midten - fra rompa til hodet - og så skjærer du ut biter på langs av det snittet .....

Vet ikke om det ble forståelig.

SKal du lage en god stuffing??

Skrevet

15 stk på 1 kalkun??? Du trenger ikke dele den opp, det er bare å gi èn scoop til hver.

Pappa Bjørn
Skrevet

Nå er jeg så heldig at jeg er i besittelse av en grepa knivkoffert med stål som kan dele gråstein. Nå blir riktignok kona mi ganske sur dersom du bruker den til noe annet enn mat ( eksempelvis emballasjen den kommer i) så de må jeg behandle med andakt.

Men i alle fall: Jeg pleier å bruke kjøttøks eller fjørfesaks til først å ta av lårene. Et klart fint snitt slik at du har hele skroget helt. Så lager du et snitt midt på fugger`n slik at du kan skjære av bryststykkene. Disse kan du etterpå dele i passe serveringsstykker. Dette bruker du en vanlig kokkekniv til. Så tar du en mindre kniv å skjærer langs skroget for å få av skiver av resten. Det som er igjen plukker du av med fingrene og bruker i salat eller Bali Kyllinggryte.

Da har du brukt hele pip-pippen og fått flotte skiver. Det er heller ikke særlig vanskelig.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...