Kickan Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Først litt fakta; hatt Kvinne, 35 år, Mb.Crohn 20 år, 100% ufør, etter div. operasjoner har jeg igjen 2,7 m tynntarm og 30 cm tykktarm, har kronisk helt løs avføring. bruker daglig 2 x 3 mg Entocort og 3 x 50 mg Imurel, 4 g Questran, 8 g Lunelax, B-12 inj. hver 3dj mnd, Depo-provera inj. hver 3dj mnd (for ikke å menstruere - blir anemisk), jern daglig, Bio-Sport, Bio-antioxidant Får ofte infeksjoner og blir da sykere enn andre - innlagt i feb. m/lungebet.(lungelapp -2 typer bakterier og trolig virusinf. først for jeg hadde omtrent ikke igjen hvite blodl.) det ble nesten 3 uker med antibiotika. Nå har jeg fått urinveisinfeksjon og skal ta 2 x 200 mg x 3 per dag av Selexid i en uke - men er nå så dårlig - magesmerter, kvalme, svak osv osv (crp bare 8) - leste artikkel om Tarmbakteriefloraen og vil gjerne ha råd om hva jeg kan gjøre daglig for å hjelpe min stakkars "mini-tarmflora"... tar 2 ts FOS hver morgen - bør jeg ta det bestandig like godt? Når det gjelder melkesyrebakterier har jeg mistanke om at disse kapslene kommer ut like hele.. alternativer og mengde?? Bør jeg be om dyrkning for å finne eksakt bakterie ved infeksjoner slik at jeg ikke til stadighet får bredspektret behandling?? Fikk senebetennelse i ene armen for et år siden - den blusser stadig opp med veldig lite belastning - er det en bivirkning av imurelen at den aldri blir borte?? Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt den?? Bør jeg gjennomgå min situasjon for å finne bedre løsninger og planlegge hva som bør gjøres ved infeksjoner med en immunolog el?? Er litt i tvil om hva som bør sjekkes jevnlig mht mulige bivirkninger fra Imurel og Entocort.. Takker for utfyllende svar.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101705-crohns-svekket-immunforsvar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 27. april 2003 Del Skrevet 27. april 2003 Generelt er det helt essensielt å styrke tarmfloraen ved inflammatoriske tarmsykdommer fordi den påvirker immunsystemet lokalt i tarmen og i hele kroppen. Melkesyrekapsler har en overflate som skal motstå syra i magesekken og med en kort tarm kan det være riktig at ikke fordøyelsesystemet klarer å løse opp kapselen. Det finnes derfor gode tilskudd med melkesyrebakterier som er i flytende form og i pulver form og disse fås gjennom helsekostforretninger. Ved en kort tarm kan noen også ha nytte av å tilføre ekstra med fordøyelsesenzymer som det finnes rikleige mengder av i ananas og papaya. Vedrørende infeksjoner er det et godt prinsipp å alltid dyrke bakterier ved infeksjoner for å kunne skreddersy behandlingen og unngå virkningsløse antibiotikakurer. Senebetennelser kan ofte komme tilbake ved belastning og jeg tror ikke behandling med imurel er årsaken til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/101705-crohns-svekket-immunforsvar/#findComment-587147 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.