Gå til innhold

representativte holdninger?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434

Du skriver: "Å samenligne små fostre som aborteres med fødte mennesker er en hån mot livet."

Dette må være en av dagens beste; Å stille spørsmålstegn ved dagens praksis med å avlive 15000 menneskefoster årlig, skal altså være en hån mot livet?

Jaja.

....

PS. Hadde du tenkt ut alt det der selv?

Ja, det er en hån mot livet å trekke denslags sammenligninger. det er en rekke helt åpenbare forskjeller på et utviklet menneske og embryoer.

Jeg synes en viser respekt for det levende ved å prøve å begrense unødvendige lidelser. Jeg tror ikke små fostere kan tenke eller føle på godt eller vondt..

Det vil derimot bli mange lidelser, både for store og små om en skulle tvinge damer til å føde uønsket liv inn i verden.

Forøvrig ønsker jeg ingen reprise av den hårreisende aborttråden, jeg var ute etter å undersøke hvor mange det var som støtter aspektet med mannlig medbestemmelsesrett på en de områdene jeg nevnte ovenfor. Jeg anser dette for selvfølgelige rettigheter for kvinner, slik jeg anser det for selvfølgelige rettigheter for menn å råde over egen kropp og egen seksualitet.

Fortsetter under...

laguna1365380434

Nokre middelaldermenn er det kanskje her, men i all hovudsak trur eg dei er tøflar som tar ut frustrasjonane sine her og provoserer for provokasjonen si skuld.

:-) Nja.. synes jeg lukter noen seriøse neandertalere innimellom. Kvinnelige sådanne også, bare så det er nevnt..

Menn som tøffer og brisker seg tar jeg med humor..

Jeg mener det er en selvfølge at kvinner tar disse avgjørelsene alene og selvstendig, og at menn respekterer dette.

I abortspørsmålet mener jeg det blir LITT annerledes - det er ikke bare kvinnens egen kropp hun her bestemmer over, men også barnets. Derfor ønsker JEG meg en litt høyere grense hos enkelte kvinner for å ta abort. MEN - jeg ønsker IKKE mannssamfunnet inn på banen - heller ikke moralistene. Jeg ønsker feks. at enkelte grupperinger slutter å framstille fostre under 12 uker som celleklumper etc, og heller lar folk face det: Det ER et bittelite menneske (selv har jeg kjent liv i uke 12 i hvert svangerskap), men man kan velge å avslutte det såvidt påbegynte livet. Noe sånt.

Tror ingen som har vært gravide noen gang vil hevde at et foster ikke er et liv før fødselen...

Hups - jeg sporet av.

Men essensen: Vi velger selv - og menn må takle valgene. OG: Hvor mange sexpartnere jeg har hatt har ikke samboeren min noe med (og omvendt)

Tja...

1. Hvor mange sexpartnere en dame bør ha

hatt.

Det er vel opp til både kvinner og menn å ha en mening om dette? Om en mann helst ser at jenta er jomfru er vel ikke mer galt enn at en jente helst ser at en gutt er det?

Eller har jeg misforstått spørsmålet ditt helt?

2. Når damer bør kunne gjennomføre en abort.

Dette mener jeg er en menneskesak -gutter og jenter bør ha tenkt igjennom hva de mener.

3. Om damer kan more seg ute uten å bekymre

seg for hvor vidt menn får lyst på dem.

?

laguna1365380434

Jeg mener det er en selvfølge at kvinner tar disse avgjørelsene alene og selvstendig, og at menn respekterer dette.

I abortspørsmålet mener jeg det blir LITT annerledes - det er ikke bare kvinnens egen kropp hun her bestemmer over, men også barnets. Derfor ønsker JEG meg en litt høyere grense hos enkelte kvinner for å ta abort. MEN - jeg ønsker IKKE mannssamfunnet inn på banen - heller ikke moralistene. Jeg ønsker feks. at enkelte grupperinger slutter å framstille fostre under 12 uker som celleklumper etc, og heller lar folk face det: Det ER et bittelite menneske (selv har jeg kjent liv i uke 12 i hvert svangerskap), men man kan velge å avslutte det såvidt påbegynte livet. Noe sånt.

Tror ingen som har vært gravide noen gang vil hevde at et foster ikke er et liv før fødselen...

Hups - jeg sporet av.

Men essensen: Vi velger selv - og menn må takle valgene. OG: Hvor mange sexpartnere jeg har hatt har ikke samboeren min noe med (og omvendt)

Enig med deg i at abortspørsmålet har flere nyanser, og derfor ikke er fult så enklet kan puttes i samme kategori som de to andre.

Jeg synes ikke det nødvendigvis er verken skummelt, kvinnefiendelig eller reaksjonært å ha et forskjellig synspunkt enn mitt rundt aborttemaet...

Men jeg synes det er tilbøyelig til å være det om standpunktet er fattet av hensyn til menn. Det er et komplisert spørmål der det er mange elementer å ta hensyn til-fra det helt filosofiske til ting av mer praktisk betydning..

Så jeg er helt enig med deg, og synes du er velformulert og fornuftig.

Det er forøvrig det inntrykket jeg stort sett sitter igjen med når jeg leser dine innlegg!:-)

Annonse

laguna1365380434

Tja...

1. Hvor mange sexpartnere en dame bør ha

hatt.

Det er vel opp til både kvinner og menn å ha en mening om dette? Om en mann helst ser at jenta er jomfru er vel ikke mer galt enn at en jente helst ser at en gutt er det?

Eller har jeg misforstått spørsmålet ditt helt?

2. Når damer bør kunne gjennomføre en abort.

Dette mener jeg er en menneskesak -gutter og jenter bør ha tenkt igjennom hva de mener.

3. Om damer kan more seg ute uten å bekymre

seg for hvor vidt menn får lyst på dem.

?

Det er stort sett damer som sitter rundt og skammer seg for hvor mange de har hatt sex med. Og gutter som lurer på det og synes de har noe med det.

Jeg synes for den del at jenter som legger seg opp i slikt hos sin partner er like heselige.

Selvfølgelig finnes det jenter som okker seg over at andre damer har hatt for mye sex også. De okker seg sjelden om at menn har hatt for mye( Og da dreier det seg i så fall bare om egen type..)

Jeg synes at folk skal kunne gjøre seg opp meninger om abort, også menn. Men at beslutningen er BARE kvinnens.

Siste sprs henviste til en uhyre patetisk tråd om "luremus" jeg var innom.. Beklager det var muligens fryktelig uklart å skjønne hva jeg mente..

Det var summen av alle de håreisende innspillene i disse og lignende tråder som fikk meg til å skrive innlegget..

Maken til holdninger ser jeg nemlig heldigvis svært sjelden:)

Enig med deg i at abortspørsmålet har flere nyanser, og derfor ikke er fult så enklet kan puttes i samme kategori som de to andre.

Jeg synes ikke det nødvendigvis er verken skummelt, kvinnefiendelig eller reaksjonært å ha et forskjellig synspunkt enn mitt rundt aborttemaet...

Men jeg synes det er tilbøyelig til å være det om standpunktet er fattet av hensyn til menn. Det er et komplisert spørmål der det er mange elementer å ta hensyn til-fra det helt filosofiske til ting av mer praktisk betydning..

Så jeg er helt enig med deg, og synes du er velformulert og fornuftig.

Det er forøvrig det inntrykket jeg stort sett sitter igjen med når jeg leser dine innlegg!:-)

Takk for komplimentet. Det var vel fordi jeg mente kjæresten din hadde større personlighetsbrist enn deg:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...