Gå til innhold

Fæl psykologtime! (Ikke så veldig langt)


nonamor

Anbefalte innlegg

Hadde min andre time hos psykolog på fredag.Første gang jeg var der, hadde jeg med min samboer. Grunnen til det er at jeg er redd for å være alene med psykologer og leger på et lukket kontor, siden jeg har blitt lagt hånd på av en lege tidligere.

Den første timen jeg var hos denne psykologen, sa han klart i fra at han ikke var så interessert i å høre om hva jeg ahdde opplevd tidligere. Han ville bare komme til bunns i mitt problem. Derfor visste han ikke noe om det med legen.

Så på fredag var min samboer med igjen, men han fikk ikke være med inn.Med det samme jeg kom innenfor døren begynte kjeftingen hans: "Det er vel på tide å bli voksen nå. Kan jo ikke ha med følge til psykologen!" Så stilte hanmeg noen spørsmål, som jeg ikke skjønte.Og jeg sa ifra. Da fikk jeg til svar " Du får følge med når jeg prater til deg. I motsetning til deg så hører jeg etter når folk prater til meg!" Jeg begynte å grine. Han sier : Hva griner du for nå da? Det er ikke blitt sagt noe her som skal få deg til å grine."

Jeg forklarer han at jeg har hatt to dager hvor angsten har herjet vilt,jeg har sovet dårlig, og spist lite.Og jeg forteller min situasjon med legen tidligere. Da får jeg på pukkelen fordi jeg setter alle i helsevesenet i samme båt.

Utover i timen så sa han noen ting jeg var enig i og noe jeg var uenig i. Da jeg sa at jeg var uenig, fikk jeg bare til beskjed at vi begge visste vel hvem som vurderte best av oss to.

På grunn av at jeg gråt, mente han at jeg burde vært sammen med 4-5 åringer, fordi jeg hadde reaksjoner som dem. Han fleipet til og med med om jeg hadde sluttet å bruke bleier!!

I etterkant ser jeg at han muligens gjorde alt dette for å teste ut hvor mye jeg tålte. Men er det ikke normalt å vente til det har gått et par timer?

uansett synes jeg at dette var helt uakseptabel holdning av en psykolog.

Har time igjen om 14. dager, men jeg er redd for å gå dit igjen alene. Er det riktig? Man skal vel ikke være redd for å gå til psykologen sin??

Meninger om dette mottas med stor takknemlighet. Er det noen av dere som har opplevd at psykologen har vært slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • nonamor

    11

  • Mimmy

    6

  • favn

    4

  • PieLill

    2

Mest aktive i denne tråden

Min psykolog er ikke sånn og vi snakker mye om fortiden for det er jo som hun sier: man må lete i fortiden for å finne årsaker til hvorfor du har det sånn nå. Jeg hadde byttet psykolog hvis jeg var deg. Ville fortalt dette som skjedde til fastlegen. Jeg har også hatt samboeren med meg (til fastlegen da men ) og har ikke fått noen kommentarer på det.

Jeg skjønner godt at du reagerer for denne psykologen gjør ting på en feil fremgangsmåte og han har ikke forståelse for deg som pasient og at det er du som skal stå i fokus.

Kanskje du kan klage denne psykologen inn til ei nemd eller noe sånn?

Håper det løser seg for deg og at du skal få skikkelig hjelp av en psykolog som forstår deg og vil hjelpe deg. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Tror vi får begynne å ta med oss opptaksutstyr før vi utsetter oss for behandlerene våre jeg! Så vi kan bevise hva som har blitt sagt i ettertid.

Dette var horribelt!

Jeg ville tatt en rådgivningssamtale med pasientombudet. Få bekreftet fra dem hva en kan vente seg og ikke vente seg av en psykolog. Ta med kopi av dette innlegget og vis dem.

Ofte hjelper det bare å få bekreftet av andre at en selv har rett og ikke er helt 'dum'. Å være uenig med behandleren sin er ikke lett. Det er vanskelig å bli trodd. Ord mot ord har jeg fått høre. Men hvorfor er det ALLTID behandleren som skal blir trodd.

Kan ikke skjønne at de ikke kan få ha med deg en person. Det kan en jo til andre leger.

Mye av det han sa hørtes helt ille ut. Ikke inn det i slik behandling. Det behøver du ikke. Du skal ha hjelp, ikke ytterligere belastninger. Og du BETALER attpåtil for å sitte og ta imot dritt. Nei, fy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Det er HELT normalt når en har blitt utsatt for overgrep ett sted, å være redd for at det skal skje hos andre også.

Det må være noe den psykologen ikke har fått med seg! Din reaksjon er slett ikke å skjære hele helsevesenet over en kam. For en uforskammet uttalelse!

Du får spørre han om, siden han har snakket nedlatende om dine reaksjoner, mener at det at du har slike reaksjoner for han betyr at han venter at alle andre pasienter også er slik.

Det ville jo være det samme! Du klager på en lege, ergo mener han at du mener at alle leger er slik. Han klager på deg, ergo så må jo HAN da (utifra sin virkelighetsoppfatning) mene at alle pasienter er slik.

Hvis ikke han innestår for det, prater han TULL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min psykolog er ikke sånn og vi snakker mye om fortiden for det er jo som hun sier: man må lete i fortiden for å finne årsaker til hvorfor du har det sånn nå. Jeg hadde byttet psykolog hvis jeg var deg. Ville fortalt dette som skjedde til fastlegen. Jeg har også hatt samboeren med meg (til fastlegen da men ) og har ikke fått noen kommentarer på det.

Jeg skjønner godt at du reagerer for denne psykologen gjør ting på en feil fremgangsmåte og han har ikke forståelse for deg som pasient og at det er du som skal stå i fokus.

Kanskje du kan klage denne psykologen inn til ei nemd eller noe sånn?

Håper det løser seg for deg og at du skal få skikkelig hjelp av en psykolog som forstår deg og vil hjelpe deg. Lykke til :)

Takk. Psykologen min har flere ganger under de to timene jeg har vært der, poengtert hvor lenge han har vært i jobben sin.

(Ca 35 år) Kan det være at han er dritt lei jobben sin??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi får begynne å ta med oss opptaksutstyr før vi utsetter oss for behandlerene våre jeg! Så vi kan bevise hva som har blitt sagt i ettertid.

Dette var horribelt!

Jeg ville tatt en rådgivningssamtale med pasientombudet. Få bekreftet fra dem hva en kan vente seg og ikke vente seg av en psykolog. Ta med kopi av dette innlegget og vis dem.

Ofte hjelper det bare å få bekreftet av andre at en selv har rett og ikke er helt 'dum'. Å være uenig med behandleren sin er ikke lett. Det er vanskelig å bli trodd. Ord mot ord har jeg fått høre. Men hvorfor er det ALLTID behandleren som skal blir trodd.

Kan ikke skjønne at de ikke kan få ha med deg en person. Det kan en jo til andre leger.

Mye av det han sa hørtes helt ille ut. Ikke inn det i slik behandling. Det behøver du ikke. Du skal ha hjelp, ikke ytterligere belastninger. Og du BETALER attpåtil for å sitte og ta imot dritt. Nei, fy!

En føler seg veldig dum!!

Veldig liten!

Skal ringe legen min nå, og høre med han om det er mulig å få henvisning til en annen lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det værste jeg har hørt.Jeg har vært redd for å gå til psykolog lenge,har vært en gang hos en psykiater bare.Jeg hadde aldri taklet å bli snakket til på den måten.Da hadde jeg rett å slett bare gått og smelt igjen døra.Ingen skal behøve å finne seg i noe sånt,ihvertfall ikke når man søker hjelp....

Min skepsis til helsevesnet blir ikke mindre når jeg leser om slike oplevelser akkurat.

Finn deg en annen psykolog...lykke til vidre

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. da har jeg ringt legen og spurt om ny henvisning til en annen psykolog.

NOPE! Han ville ikke at jeg skulle flykte unna nå. Ville at jeg skulle reise dit neste gang og si ifra at jeg ikke finner meg i en slik behandling.Legen sa at mye av det nok også var skuespill. Det tror jeg også, men det var ubehagelig nok, og veldig nedverdigende.

hello!!! Jeg tør ikke å si det til psykologenmin i det hele tatt. Er overhode ikke trygg på han.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. da har jeg ringt legen og spurt om ny henvisning til en annen psykolog.

NOPE! Han ville ikke at jeg skulle flykte unna nå. Ville at jeg skulle reise dit neste gang og si ifra at jeg ikke finner meg i en slik behandling.Legen sa at mye av det nok også var skuespill. Det tror jeg også, men det var ubehagelig nok, og veldig nedverdigende.

hello!!! Jeg tør ikke å si det til psykologenmin i det hele tatt. Er overhode ikke trygg på han.

Hva gjør jeg nå?

Ring og meld fra til kontordama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest leter etter psykolog selv for tiden...

Hei, nonamor!

Her ville jeg ha byttet psykolog, for han der kan ikke være spesielt god i huet sitt! Oppførselen hans vitner om en total mangel på respekt for deg, både som klient og som menneske. Det kan være som du sier, at han kanskje har sett seg lei på hele sulamitten etter 35 år som psykolog - men det er isåfall hans problem, og ikke ditt.

Mitt råd til deg er: Gå ikke dit igjen. Den "terapien" der så dårlig at du har antagelig bedre utbytte av ingen behandling enn behandling hos han. Men snakk med legen din igjen, og si at du vil bytte behandler. Han vil sikkert kunne hjelpe deg.

PS! Har ikke inntrykk av at dette her er vanlig praksis blant psykologer. Du hadde nok max uflaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og meld fra til kontordama.

... i farten trodde jeg du hadde fått deg ny psykolog og ikke turde varsle fra til den gamle.

Men hvordan kan legen din nekte deg å bytte psykolog? Det er endel uspiselig faensmakt ute og går blant leger.

Personlig hadde jeg aldri i livet funnet meg i skit fra verken fastlege eller psykolog og definitivt skiftet hele sullamitten på timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... i farten trodde jeg du hadde fått deg ny psykolog og ikke turde varsle fra til den gamle.

Men hvordan kan legen din nekte deg å bytte psykolog? Det er endel uspiselig faensmakt ute og går blant leger.

Personlig hadde jeg aldri i livet funnet meg i skit fra verken fastlege eller psykolog og definitivt skiftet hele sullamitten på timen.

Vurdere det sterkt, jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest leter etter psykolog selv for tiden...

ja. da har jeg ringt legen og spurt om ny henvisning til en annen psykolog.

NOPE! Han ville ikke at jeg skulle flykte unna nå. Ville at jeg skulle reise dit neste gang og si ifra at jeg ikke finner meg i en slik behandling.Legen sa at mye av det nok også var skuespill. Det tror jeg også, men det var ubehagelig nok, og veldig nedverdigende.

hello!!! Jeg tør ikke å si det til psykologenmin i det hele tatt. Er overhode ikke trygg på han.

Hva gjør jeg nå?

Litt mer...

Du sier at du har ringt legen din og han vil ikke henvise deg til en annen sånn helt uten videre. Da vil jeg gjerne spørre deg: Bor du på et lite sted, eller bor du i en by hvor det finnes flere leger/psykologer? Hvis du bor i en by, så vil jeg nesten råde deg til å bytte BÅDE fastlege og psykolog.

For å være helt ærlig, så synes jeg han psykologen din virker ekstremt dominerende og arrogant. Veit av erfaring at sånne typer kan være vanskelige å takle, og at det å prøve å takle dem somregel er en ubehagelig affære. De vet alltid best, og tåler ikke å bli motsagt - iallefall ikke av en klient.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erfaren pasient

Jeg har vært hos flere behandlere, mest psykiatere. Jeg har aldri opplevd noe lignende, og jeg synes det høres merkelig ut.

Ett av hovedpoengene ved oppstart av behandling, er at pasienten skal føle seg trygg, spesiellt ved behandling av angst. Jeg kan i ettertid se at alle mine behandlere prøvde å bygge opp ett tillitsforhold mellom oss helt fra først dag. At dette skulle være en test, tror jeg ikke noe på.

Legg press på legen din, og be om å bli henvist til en annen psykolog. Send gjerne ett brev til fylkeslegen om denne kødden med samme beskrivelsen som du har gitt i innlegget ditt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt hårreisende. Skulle jeg gått tilbake til den fyren ville jeg tatt med en skjult båndopptaker!

Blar du litt rundt på disse sidene vil du blant annet finne litt om etikken til psykolog foreningen:

http://www.psykol.no

Psykologen kan foreslå at du kommer alene, og begrunne hvorfor det behandlingsmessig kan være en fordel. DU bestemmer hvem du vil ha med.

Klart han ikke tør ha noe vitne til den behandlingen han gav deg.

Hvis han ikke klarer å argumenterer hvorfor han har rett med saklige begrunnelser, men må slå seg på brystet med tittel og yrkeserfaring, viser han sin inkompetanse. De som er virkelig flinke trenger ikke si at de er det!

Bytt psykolog og evt. fastlege.

Ta kontakt med pas.ombud eller Norsk Pasientforening (i Oslo) om den behandlingen du har fått.

For øvrig siterer jeg fra det tidligere nevnte nettstedet:

Norsk Psykologforenings medlemmer er forpliktet til å utøve sin virksomhet i henhold til Etiske Prinsipper for Nordiske Psykologer og til de lover, forskrifter og regler som til enhver tid gjelder for området psykologen arbeider innenfor.

Dersom en mener at psykologen har opptrådt på en uetisk måte kan vedkommende innklages til Norsk Psykologforening, forutsatt at vedkommende er medlem. Se Reglement for NPFs fag-etiske råd.

Dersom en mener at psykologen har brutt gjeldende regelverk kan vedkommende innklages til fylkeslegen i angjeldende fylke eller direkte til Statens Helsetilsyn.

Lykke til med å finne en ordentlig psykolog!

Du har fortjent mye bedre!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt hårreisende. Skulle jeg gått tilbake til den fyren ville jeg tatt med en skjult båndopptaker!

Blar du litt rundt på disse sidene vil du blant annet finne litt om etikken til psykolog foreningen:

http://www.psykol.no

Psykologen kan foreslå at du kommer alene, og begrunne hvorfor det behandlingsmessig kan være en fordel. DU bestemmer hvem du vil ha med.

Klart han ikke tør ha noe vitne til den behandlingen han gav deg.

Hvis han ikke klarer å argumenterer hvorfor han har rett med saklige begrunnelser, men må slå seg på brystet med tittel og yrkeserfaring, viser han sin inkompetanse. De som er virkelig flinke trenger ikke si at de er det!

Bytt psykolog og evt. fastlege.

Ta kontakt med pas.ombud eller Norsk Pasientforening (i Oslo) om den behandlingen du har fått.

For øvrig siterer jeg fra det tidligere nevnte nettstedet:

Norsk Psykologforenings medlemmer er forpliktet til å utøve sin virksomhet i henhold til Etiske Prinsipper for Nordiske Psykologer og til de lover, forskrifter og regler som til enhver tid gjelder for området psykologen arbeider innenfor.

Dersom en mener at psykologen har opptrådt på en uetisk måte kan vedkommende innklages til Norsk Psykologforening, forutsatt at vedkommende er medlem. Se Reglement for NPFs fag-etiske råd.

Dersom en mener at psykologen har brutt gjeldende regelverk kan vedkommende innklages til fylkeslegen i angjeldende fylke eller direkte til Statens Helsetilsyn.

Lykke til med å finne en ordentlig psykolog!

Du har fortjent mye bedre!

Klem fra

Takk for det!!

Skal titte litt på de sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det virker som om han sa dette for å se hvor mye du tålte. Jeg syns han sa det fordi han var/er uprofesjonell.

Har aldri i mitt liv hørt på makan til oppførsel...! Jo, det har jeg naturligvis, men ikke fra en som har fått betaling for å høre på mine problemer.

Det er ihvertfall uakseptabel oppførsel fra en terapeut, syns jeg. Han skal jo støtte deg i dine forklaringer, slik at du forteller mere, slik at du får bearbeidet dine opplevelser og dermed kommer videre.

Det er neppe tillitsbyggende, det han driver med. Så jeg ville bytte psykolog på flekken. Og vil ikke legen din at du skal bytte psykolog, så forlang det.

Jeg ville kanskje ikke umiddelbart bytte lege pga dette, men hvis det viser seg vanskelig å få byttet psykolog, så ville jeg kanskje vurdere dette også, i neste omgang. Det skulle ikke by på problemer å bytte psykolog, det skal helst stemme med kjemien mellom psykolog og pasient, for at terapien skal bære frukter.

Bare ikke la dette skremme deg fra å oppsøke andre flinke mennesker som KAN hjelpe deg. Alle er ikke som denne, faktisk er det første gang jeg hører om slikt noe, selv har jeg aldri opplevd slike mennesker (som terapeuter, altså).

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg syns ikke det virker som om han sa dette for å se hvor mye du tålte. Jeg syns han sa det fordi han var/er uprofesjonell.

Har aldri i mitt liv hørt på makan til oppførsel...! Jo, det har jeg naturligvis, men ikke fra en som har fått betaling for å høre på mine problemer.

Det er ihvertfall uakseptabel oppførsel fra en terapeut, syns jeg. Han skal jo støtte deg i dine forklaringer, slik at du forteller mere, slik at du får bearbeidet dine opplevelser og dermed kommer videre.

Det er neppe tillitsbyggende, det han driver med. Så jeg ville bytte psykolog på flekken. Og vil ikke legen din at du skal bytte psykolog, så forlang det.

Jeg ville kanskje ikke umiddelbart bytte lege pga dette, men hvis det viser seg vanskelig å få byttet psykolog, så ville jeg kanskje vurdere dette også, i neste omgang. Det skulle ikke by på problemer å bytte psykolog, det skal helst stemme med kjemien mellom psykolog og pasient, for at terapien skal bære frukter.

Bare ikke la dette skremme deg fra å oppsøke andre flinke mennesker som KAN hjelpe deg. Alle er ikke som denne, faktisk er det første gang jeg hører om slikt noe, selv har jeg aldri opplevd slike mennesker (som terapeuter, altså).

Klem fra

Takk for svar, Mimmy.

Er det normalt at en begynner å tenke på om en selv gjorde noe galt?

Det gjør ihvertfall jeg...

Kommer nok til å avbestille neste time....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Mimmy.

Er det normalt at en begynner å tenke på om en selv gjorde noe galt?

Det gjør ihvertfall jeg...

Kommer nok til å avbestille neste time....

Ja, muligens. Men du gjorde ikke det (vanskelig å si, iom at jeg ikke var fysisk til stede i timen). Men det høres ikke slik ut, fra det du forteller. Det er viktig å føle seg trygg i en slik time, at psykologen får deg til å føle deg trygg.

Det er et spørsmål om at kjemien fungerer mellom dere. Hvis den ikke gjør det, så er det anbefalt å bytte psykolog. Og det kan du forklare til legen din.

Det er psykolog og lege som skal utvise profesjonalitet. Ikke du. Hva så om du var litt "barnslig". Hvem har sagt at det skal være forbudt. Det er ikke ondskapsfullt,og du sårer ingen med det, og man har faktisk lov til det. Men det er ikke barnslig å gråte, det er det aldri. Ikke å vise andre følelser heller. Det er mere barnslig å undertrykke dem, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...