Gå til innhold

Atopisk eksem/pomfolyks

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bedre av det jeg kaller "overflateeksemen" min etter at jeg begynte å lage min egen såpe. Det må ha vært noe i kjøpesåpene som har påvirka den. Jeg er ikke bra men bedre. Men jeg har slitt i mange år med pomfolyks eksem på fingre, inne i handflatene og tær og fotsåler. Dett klør forferdelig, og er vondt når blemmene sprekker. Har det kommet noen kur for dette? Lenge siden jeg spurte legen nå, for alt jeg får er sterkeste grad hydrokortison og beskjed om at jeg må leve med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har blitt bedre av det jeg kaller "overflateeksemen" min etter at jeg begynte å lage min egen såpe. Det må ha vært noe i kjøpesåpene som har påvirka den. Jeg er ikke bra men bedre. Men jeg har slitt i mange år med pomfolyks eksem på fingre, inne i handflatene og tær og fotsåler. Dett klør forferdelig, og er vondt når blemmene sprekker. Har det kommet noen kur for dette? Lenge siden jeg spurte legen nå, for alt jeg får er sterkeste grad hydrokortison og beskjed om at jeg må leve med det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/#findComment-53912
Del på andre sider

Kjære osiris.

Jeg kan ikke finne uttrykket "pomfolyks eksem" i mine bøker. Har du et annet navn eller skal jeg spørre hudlegen?

Nei, jeg har ikke noe annet navn enn pomfolyks. Mulig det kan skrives på en annen måte, det vet jeg ikke. Det er blemmer som ligger dypt under huden og som klør noe helt vanvittig! Noen av disse kommer til overflata og sprekker, noen ligger dypt hele tida og disse kan også være veldig ømme, spesielt de som er under tær og fotsåler, eller på fingre hvor jeg får trykkbelastning på de. Jeg får sterkeste type cortisonkrem men jeg er ikke glad i å bruke det. Må allikevel gjøre det noen ganger for at ikke eksemen skal gå ut over nattesøvnen. Det ville vært veldig fint å få et råd om denne eksem typen, uansett hvor du henter informasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/#findComment-56463
Del på andre sider

Gjest tom olsen  energibehandling

Nei, jeg har ikke noe annet navn enn pomfolyks. Mulig det kan skrives på en annen måte, det vet jeg ikke. Det er blemmer som ligger dypt under huden og som klør noe helt vanvittig! Noen av disse kommer til overflata og sprekker, noen ligger dypt hele tida og disse kan også være veldig ømme, spesielt de som er under tær og fotsåler, eller på fingre hvor jeg får trykkbelastning på de. Jeg får sterkeste type cortisonkrem men jeg er ikke glad i å bruke det. Må allikevel gjøre det noen ganger for at ikke eksemen skal gå ut over nattesøvnen. Det ville vært veldig fint å få et råd om denne eksem typen, uansett hvor du henter informasjon.

har du forsøkt healing

det kan være at et eksem utløses

av en eller annen psykisk eller

emosjonell grunn.

vi har hjulpet mennesker med psoriasis,og andre typer eksem.

energibehandling

vinjesgate 10 drammen

tlf 91674441

nevreza hurtic

tom olsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/#findComment-56580
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg har det samme eksemet, det er jeg nesten 100% sikker på.

Jeg har slitt med å få noen til å finne ut hva det er og det var noen som nevnte pompyloks/pompolyks eller noe sånt.

Etter beskrivelsen din, ser det dønn likt ut hos meg, men hydrokortisonsalver har ikke hjulpet mye. Dessuten liker jeg ikke å putte åpne sår fulle av kortison... De sprekker opp og blir dype og åpne når blemmene får hull på seg. Noen ganger stikker jeg hull med vilje og da klør det litt mindre, men blir desto vondere.

De likner litt på overflaten av et mandarinskall, hvis du ser med forstørrelsesglass. forskjellen er at mandarin"blemmene" ikke er væskefylte, men bare litt annen konsistens...

Hadde vært supert med gode råd, jeg holder på å bli sprø, ingen har klart å hjelpe meg, alle sier det samme: Bruk salve... det hjelper jo ikke på noe som ligger DYPT under huden.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/#findComment-56585
Del på andre sider

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære osiris.

I min praksis har jeg hatt god erfaring med å gi et tilskudd av omega 6 fettsyrer (GLA- fra kjempenattlys eller agurkurt) 6 kapsler daglig sammen med 45 mg sink og 350 vitamin E. Pasienter med eksem kan mangle et enzym i huden som gjør at fett i kosten ikke kommer huden til gode og den blir derfor kronisk tørr. Fettsyren GLA er ikke avhengig av dette enzymet og vil derfor styrke huden direkte innenfra. Dessuten anbefaler jeg en salve av stemorsblomst fra helsekost. Ved sprukken hud kan man supplere med calendula salve. Kuren skal virke i løpet av tre uker, hvis ikke er du ikke responder og bør kutte ut. Har du god effekt kan du redusere inntaket av GLA kapsler til 3 dgl som vedlikeholdsbehandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/#findComment-57392
Del på andre sider

Kjære osiris.

I min praksis har jeg hatt god erfaring med å gi et tilskudd av omega 6 fettsyrer (GLA- fra kjempenattlys eller agurkurt) 6 kapsler daglig sammen med 45 mg sink og 350 vitamin E. Pasienter med eksem kan mangle et enzym i huden som gjør at fett i kosten ikke kommer huden til gode og den blir derfor kronisk tørr. Fettsyren GLA er ikke avhengig av dette enzymet og vil derfor styrke huden direkte innenfra. Dessuten anbefaler jeg en salve av stemorsblomst fra helsekost. Ved sprukken hud kan man supplere med calendula salve. Kuren skal virke i løpet av tre uker, hvis ikke er du ikke responder og bør kutte ut. Har du god effekt kan du redusere inntaket av GLA kapsler til 3 dgl som vedlikeholdsbehandling.

Takk for svaret. Jeg har prøvd kombinasjonen nattlysolje/zink/e-vitamin. Huden blir mindre tørr og det hjelper på min andre form for eksem, den som er rød og tørr og ligger på overflata. Men den hjelper ikke på pomfolyks-eksemen. Jeg har ikke prøvd stemorsalven så det skal jeg gjøre. Jeg kjenner meg igjen i at det hjelper å ta hull på blemmene, vet at det er dumt men det hender jeg stikker eller biter hull på blemmer på fingrene for å få kløen til å stoppe. Takk til alle for gode råd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/10341-atopisk-eksempomfolyks/#findComment-57418
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...