Gå til innhold

Vin el. andre!

Anbefalte innlegg

serendipity

Takk!

Vårt håp er at kjærlighet, medisin og atter kjærlighet skal gjøre så vår gutt kan leve et godt liv.

Jeg har selv vokst opp med en bror som aldri fikk stilt diagnosen, selv om det var leger som mente det ikek var tvil. Han hadde nok et lettere sykdomsbilde enn din sønn.

Skjønner utrolig godt at du blir frustret over enkelte bemerkninger. Vet selv hvor mye det gikk innpå mamma (spesielt) om stadige bemerkinger om dårlige eller ingen grense setting, bortskjemthet osv.

Hele tiden konflikter med lærere osv.

Min bror har desverre ikke "noe godt" i dag. Og mye av det skyldes nok, manglende kunnskap og innsikt på området. Selv om dette ikke er SÅ lenge siden. Min bror er i dag 26 år.

Ønsker dere alt godt og lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-601079
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Jeg mener mange er for skeptisk til noe de kanskje ikke vet nok om ... "

Det fins faktisk psykologer, psykiatere, leger og andre fagpersoner som er skeptiske til bruken av Ritalin.

Men disse er vel helt inkompetente?

Det er sikkert noen leger , psykologer , etc , som mener det .

Men de jeg har vært i kontakt med og det jeg har lest ( mye) har vært positive til Ritalin behandlingen !

F.eks. denne professorens uttalelse :http://tux1.aftenposten.no/nyheter/iriks/d104699.htm

Eller det som jeg skrev lengre oppe her om hva Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri skrev :http://student.hivolda.no/nelvian/it20/nettsida/ritalin.htm

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-601091
Del på andre sider

Jeg kan ikke si noe annet enn at mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.

TROR DU VI HADDE GITT BARNA VÅRE NARKOTIKA!??

DET NARKOTISKE STOFFET ER IKKE I RITALIN!!

Faen, nå fikk du meg til å grine også..

Hadde dere bare visst..

Men, jeg har vært der dere er selv. Jeg skrev til og med leserinnlegg om at disse barna ikke var syke, de trenger bare en oppstrammer. Jeg var med i diskusjoner, og hevded at ad/hd kom av dårlig oppdragelse, fri barneoppdragelse osv.

Så rammet det oss med full kraft, og vårt yngste barn ble født med sykdommen. ALDRI var jeg i tvil! Absolutt alle symptomer stemmer!

Tror du det var et lett valg å begynne medisinering? Tror du legen gir dette lett? Min sønn er blandt de hardest rammede i Norge, og for at han ikke skal bli drapsmann før han begynner på skolen, må vi gjøre noe nå.

Min 6-åring er verdens skjønneste, snilleste, vakreste, og jeg finner meg ikke i å bli beskyldt for å stappe i han narkotika!

Skal jeg liksom si til deg at du prøver å drepe barna dine ved å nekte dem vaksine!?

Ikke gråt, da!:-)

Ritalin er narkotika, klart det. Hvorfor kan jeg ikke påpeke det? Forandrer det saken hva JEG omtaler pillene som?

Du gjør jo det som er best for ungen din, jeg tviler ikke på annet. Min kommentar (som ikke var til deg engang) gikk på at JEG aldri hadde valgt den løsningen utfra ANTAKELSER om at dietter og sånt ikke ville virke (jeg ville heller ikke gitt ungene min sovemedisin uten videre, mange gjør jo det før de har prøvd noe annet).

Jeg har ALDRI ment at unger med adhd eller tilsvarende trenger en "oppstrammer". Jeg tror IKKE at du, eller andre adhd-foreldre er DÅRLIGERE, SLAPPERE eller mindre KJÆRLIGE foreldre enn noen andre. "Dere" gjør vel deres beste, som alle andre.

Jeg sa meg enig i forrige talers kommentar om å prøve alt før medisinering, det var det. Du har IKKE prøvd alt før medisinering - men det er DITT valg, stå for det.

Av vaksinekommentaren din skjønner jeg at vi kjenner hverandre litt, men jeg føler ikke noe behov for å forsvare det standpunktet der altså.

Tørk tårene nå, du - jeg mente naturligvis ikke å såre deg!:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-601872
Del på andre sider

Gjest ang. Ritalin

Ikke gråt, da!:-)

Ritalin er narkotika, klart det. Hvorfor kan jeg ikke påpeke det? Forandrer det saken hva JEG omtaler pillene som?

Du gjør jo det som er best for ungen din, jeg tviler ikke på annet. Min kommentar (som ikke var til deg engang) gikk på at JEG aldri hadde valgt den løsningen utfra ANTAKELSER om at dietter og sånt ikke ville virke (jeg ville heller ikke gitt ungene min sovemedisin uten videre, mange gjør jo det før de har prøvd noe annet).

Jeg har ALDRI ment at unger med adhd eller tilsvarende trenger en "oppstrammer". Jeg tror IKKE at du, eller andre adhd-foreldre er DÅRLIGERE, SLAPPERE eller mindre KJÆRLIGE foreldre enn noen andre. "Dere" gjør vel deres beste, som alle andre.

Jeg sa meg enig i forrige talers kommentar om å prøve alt før medisinering, det var det. Du har IKKE prøvd alt før medisinering - men det er DITT valg, stå for det.

Av vaksinekommentaren din skjønner jeg at vi kjenner hverandre litt, men jeg føler ikke noe behov for å forsvare det standpunktet der altså.

Tørk tårene nå, du - jeg mente naturligvis ikke å såre deg!:-)

"Du har IKKE prøvd alt før medisinering - men det er DITT valg, stå for det."

Joda, det har jeg, vi har prøvd absolutt alt! Selvfølgelig har vår sønn et godt kosthold. Det er en kjent sak at sukker gjør mange urolige. Men en spesiell diett har vi ikke tro på.

Vi mener at, dersom gutten vår måtte ha en viss type mat, ville det satt et fokus på han som vi ikke vil ha. Derfor lar vi alle barna våre spise normal, sunn mat.

Datteren vår var hos lege nå, og ble spurt om sin favorittmat, og svaret var "gulrøtter og havregrøt!"

Synes det viser at vi har et godt kosthold.

Forresten, Ritalin er ikke klassifisert som narkotika. Definisjonen på narkotika er at den skaper avhengighet, og det gjør ikke Ritalin. Men selvsagt vet jeg at medisinen er basert på amfetamin.

Jeg er ferdig med å gråte nå, men har faktisk ligget på sofaen og hulket i hele dag fram til jeg hentet barna i barnehagen. Jeg griner fordi jeg er redd for framtiden til gutten vår..

Alle vil vi det beste for våre barn, og når noen fordømmer, blir man så innmari sårbar..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-601982
Del på andre sider

"Du har IKKE prøvd alt før medisinering - men det er DITT valg, stå for det."

Joda, det har jeg, vi har prøvd absolutt alt! Selvfølgelig har vår sønn et godt kosthold. Det er en kjent sak at sukker gjør mange urolige. Men en spesiell diett har vi ikke tro på.

Vi mener at, dersom gutten vår måtte ha en viss type mat, ville det satt et fokus på han som vi ikke vil ha. Derfor lar vi alle barna våre spise normal, sunn mat.

Datteren vår var hos lege nå, og ble spurt om sin favorittmat, og svaret var "gulrøtter og havregrøt!"

Synes det viser at vi har et godt kosthold.

Forresten, Ritalin er ikke klassifisert som narkotika. Definisjonen på narkotika er at den skaper avhengighet, og det gjør ikke Ritalin. Men selvsagt vet jeg at medisinen er basert på amfetamin.

Jeg er ferdig med å gråte nå, men har faktisk ligget på sofaen og hulket i hele dag fram til jeg hentet barna i barnehagen. Jeg griner fordi jeg er redd for framtiden til gutten vår..

Alle vil vi det beste for våre barn, og når noen fordømmer, blir man så innmari sårbar..

Jeg fordømmer ikke.

Det er her ikke snakk om et "sunt og normalt kosthold", det er snakk om en spesiell diett (Feingold).

Ritalin skapte avhengighet før det ble et mye brukt legemiddel for unger, nå er det klassifisert annerledes.

Som sagt - jeg fordømmer deg IKKE, du tar dine valg etc, jeg tvinger deg ikke til å rettferdiggjøre dem. Min kommentar av i går var IKKE til deg.

Case closed.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-601996
Del på andre sider

Gjest annen adhd-mamma

Er det sikkert at det er en hjerneskade eller forstyrrelse da?

Adhd er en diffus lidelse, er ikke lenge siden man gikk bort fra Minimal Brain Damage - begrepet.

Hadde det vært min unge hadde jeg prøvd alt.

Lykke til!

Kjære soleil. Tror du virkelig ikke at de fleste med adhd barn har prøvd alt og måtte gå runder med seg egne og andres fordommer og synsinger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-602024
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange av de fordommene vi ser mot Ritalin kommer av uvitenhet. Kanskje ikke uvitenhet om Ritalin eller om ADHD, men om kombinasjonen. For det ER faktisk ikke det samme som om andre skulle ha fått dette legemiddelet.

Dette intervjuet (link på siden) klargjorde mye for meg.

http://www.nrk.no/programmer/radio/verdt_a_vite/1923227.html

Intervju med professor i fysiologi ved Universitetet i Oslo, Terje Sagvolden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-602025
Del på andre sider

Kan jeg bry deg med å spørre hvordan det har vært å vokse opp med to brødre med denne sykdommen?

Jeg er så engstelig og er full av dårlig samvittighet for de andre barna våre, nemlig. Føler at jeg aldri har tid til dem, selv om jeg er hjemmeværende..

Storesøster på 12 gir uttrykk for at hun hater broren sin innimellom..

All min energi går med til å passe på lille hypergutt, men nå håper vi jo det skal bedre seg da..

Vet ikke helt om dette er svaret du vil ha men... Jeg har selv en bror med ADHD som er 5 år yngre enn meg. Skal innrømme at det har vært vanskelig. Men det er først som voksen at problemene mine har kommet pga dette. Det viktigste å tenke på er at det er lett for søsken å ta på seg en slags mammarolle. Det bør ikke skje. Si aldri til noen av barna dine at de skal passe på at gutten ikke gjør noe noe galt e.l. Sørg for at du har alenetid med de andre barna også og få avlastning. Det er mye jeg kunne sagt om dette, men det viktigste er at man faktisk forstår at dette er vanskelig for søsken. Spesielt fordi det er mye rykter rundt ADHD og fordi det er en lidelse som ikke synes på utsiden. Det verste for meg var nok følelsen av å måtte beskytte han for alle stygge ord.

Når det gjelder Ritalin bruk: min bror fikk Ritalin i en periode, men mine foreldre valgte å slutte med dette da gutten ble halvt zombie. Vi kjente han ikke igjen og følte at vi hadde fått en fremmed i huset. Joda han var jo bare snill, men det gode smile og humøret han altid hadde på lur ble helt borte. Mange har senere sagt at dette kom av doseringen, men den ble nøye testet ut så det stemmer ikke. Jeg vet mange som sier at deres barn heller ikke er den samme, men det er greit for dem siden alt går så greit. Han fikk også noen andre tabletter som han begynte å halusinere av. Men han gikk på Ritalin fordi skolen forlangte det når han var der. Etterhvert som han ble eldre begynte han å samle de og selge de. Han fortalte også at han ikke ville bruke Ritalin fordi han følte seg så rar av det. Nå er han 20 år. Han var veldig ute å kjøre en sund før en alvorlig ulykke fikk han ned på jorden igjen. Etter å ha mistet et ben og blitt hardt brannskadd har han blitt mye mye roligere, men han er fortsatt en ganske spesiell gutt. Impulskontrollen er fortsatt veldig dårlig.

Jeg har også en onkel med det samme og han har heller ikke vokst det av seg. Han sliter spesielt med penger. Så jeg tror du gjør best i å forvente at han kan komme til å ha det vanskelig i mange år for da er du bedre forberedt. Men selvfølgelig er det mange som klarer seg kjempefint.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-602050
Del på andre sider

Gjest annen adhd-mamma

Ritalin kan virke forskjellig fra barn til barn. Jeg har to som har ADHD og begge har prøvd Ritalin. Yngstemann som er ca. på alder med din sønn måtte slutte med tablettene fordi han fikk voldsomme sinneanfall ca. 2-2 1/2 time etter at tabletten var tatt, når Ritalinvirkningen begynte å gi seg. Det ble etter hvert et større problem enn hans ADHD, så vi valgte å avslutte og kanskje vente til han blir større.

Den andre gutten kan også bli irritabel i en times tid om ettermiddagen når Ritalinvirkningen gir seg, men det er sjelden.

Det finnes jo andre medikamenter også som kan prøves ut, f.eks. den nye depot-tabletten som har samme virkning som Ritalin, men det holder å medisinere en gang pr. dag. Medisinen frigis i fordøyelsessystemet. Denne har jeg nå bestilt til min sønn, er veldig spent på den.

Legene sier forresten at bivirkningene er sterkest i begynnelsen, så ikke gi opp ennå, la han prøve det en stund før dere gir opp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/103997-vin-el-andre/page/2/#findComment-602060
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...