Gå til innhold

Rekker man å nebetale studielånet før pensjonsalderen?

Anbefalte innlegg

Ja, man kan seg spørre. Heldigivis har jeg mange år igjen i arbeidslivet, men studielånet rikker seg knapt! Jeg betaler og betaler, men ikke faen.

Så nå har jeg alvorlig begynt å lure på om jeg må slite med det fram til 70-års alderen...

Er det flere bekymrede medlemmer av 100 000 kroners klubben her?

Fortsetter under...

Hehe....jeg er ferdig med mitt, eller rettere sagt jeg betaler siste faktura nå om nøyaktig 4 dager. Det aller siste jeg betaler er på 730 kroner. Hohohoho...fytti helvete så godt det er å være ferdig. Jeg har betalt nesten 3000 i kvartalet i 20 år.

Trøst deg med at det går raskere etterhvert. Jeg også syntes det sto rolig, men så plutselig begynte det å hjelpe. I de to første årene (minst) så økte lånet mitt.

Lykke til videre med mange fakturaer i vente:-)))

Om 8 dager betaler jeg mine siste 636,- til Kånekassen. *Gjeeesp* Men jeg hadde ikke så voldsomt stort lån da. De første årene føles det som om det står bom stille, men så begynner avdragsdelen å bli høyere enn rentedelen og da fyker det avgårde.

Man får ikke låne mer enn at man rekker betale det ned før pensjonistalderen.

Har du 100 000 kr bare? Det er jo ingenting. Jeg har fortsatt over 230 000 kr igjen på studielånet til tross for at jeg har betalt i noen år og også fått det nedskrevet et par ganger fordi jeg jobber i Finnmark for tiden.

Hehe....jeg er ferdig med mitt, eller rettere sagt jeg betaler siste faktura nå om nøyaktig 4 dager. Det aller siste jeg betaler er på 730 kroner. Hohohoho...fytti helvete så godt det er å være ferdig. Jeg har betalt nesten 3000 i kvartalet i 20 år.

Trøst deg med at det går raskere etterhvert. Jeg også syntes det sto rolig, men så plutselig begynte det å hjelpe. I de to første årene (minst) så økte lånet mitt.

Lykke til videre med mange fakturaer i vente:-)))

Men jeg har nedbetalt i 18 år og lånet står fortsatt i 101.000! Så jeg fastholder at dette går aldri bra. For jeg hadde aldri mere enn 120.000. Men generaltabben var at jeg søkte om nedsatt tilbakebetaling de første årene.

Annonse

hare1365380455

Mitt studielån har LENGE vært rundt de 150 000... De går UTROLIG sakte ned! Men nå er det noen få kroner under 150 000, hurra! Jeg vil gjerne spare for å betale ut studielånet, men vi har så mye andre ting å bruke pengene på nå. Så..

hare1365380455

Men jeg har nedbetalt i 18 år og lånet står fortsatt i 101.000! Så jeg fastholder at dette går aldri bra. For jeg hadde aldri mere enn 120.000. Men generaltabben var at jeg søkte om nedsatt tilbakebetaling de første årene.

Hvordan kan de si at det er "billig" å ha studielån?? Jeg er så lei meg fordi jeg har lån på ingenting.. Studiene hoppet jeg av, ung og dum som jeg var. Jaja.

Der har du forklaringen. Det koster noe inn i helvete å utsette dette lånet. Betaler du for lite så vil kanskje lånet øke i stedenfor å gå nedover. Hvis rentedelen er større enn hva du betaler for året så vil det bli større.

Jeg har aldri utsatt ett eneste avdrag og det er jeg utrolig glad for i dag.

Dette misunner jeg deg ikke.

Hvordan kan de si at det er "billig" å ha studielån?? Jeg er så lei meg fordi jeg har lån på ingenting.. Studiene hoppet jeg av, ung og dum som jeg var. Jaja.

I forhold til andre lån er studielån faktisk billige. Men å ta opp lån og ikke fullføre studiene er jo såklart dumt. Eneste du kan trøste deg med da er at det var et billig forbrukslån(du brukte jo pengene til å leve for). ;-)

Annonse

hare1365380455

I forhold til andre lån er studielån faktisk billige. Men å ta opp lån og ikke fullføre studiene er jo såklart dumt. Eneste du kan trøste deg med da er at det var et billig forbrukslån(du brukte jo pengene til å leve for). ;-)

Ja, jeg gjorde jo det.. husleie/festing.. (huffda!) Men hadde jeg ikke avsluttet studiet da, hadde jeg ikke reist til ****. Og da hadde jeg ikke møtt mannen min! Så... Jeg får nok råd/tid til å studere om noen år... Kanskje:)

Der har du forklaringen. Det koster noe inn i helvete å utsette dette lånet. Betaler du for lite så vil kanskje lånet øke i stedenfor å gå nedover. Hvis rentedelen er større enn hva du betaler for året så vil det bli større.

Jeg har aldri utsatt ett eneste avdrag og det er jeg utrolig glad for i dag.

Dette misunner jeg deg ikke.

Kanskje jeg burde bruke arvepengene mine til å innfri hele faenskapen og bli ferdig med det. Men så lenge renten på innskudd er høyere, har jeg regnet det som lurest å ha sparepengene mine stående i banken og nedbetale avdragene på studielånet som vanlig.

Jeg trenger visst litt økonomisk rådgivning, arme skapning. Får blondiner slikt gratis?

Kanskje jeg burde bruke arvepengene mine til å innfri hele faenskapen og bli ferdig med det. Men så lenge renten på innskudd er høyere, har jeg regnet det som lurest å ha sparepengene mine stående i banken og nedbetale avdragene på studielånet som vanlig.

Jeg trenger visst litt økonomisk rådgivning, arme skapning. Får blondiner slikt gratis?

Arv sier du??...blondine???....flott??skal vi gifte oss?..*s*....

Er renten på innskuddet ditt høyere enn det du har på studielånet, så lønner det seg ikke å bruke arven til å nedbetale den.

Skal du bruke arv til å nedbetale gjeld så er det nok ikke studielånet som bør tas først. Du har helt sikkert andre lån som er dyrere.

Men arv hadde ikke jeg brukt til å nedbetale gjeld, hvis det ikke var dyre smålån da.

Blondiner får nok ikke gratis økonomi veiledning, men de har nok sterkt reduserte priser:-)

Arv sier du??...blondine???....flott??skal vi gifte oss?..*s*....

Er renten på innskuddet ditt høyere enn det du har på studielånet, så lønner det seg ikke å bruke arven til å nedbetale den.

Skal du bruke arv til å nedbetale gjeld så er det nok ikke studielånet som bør tas først. Du har helt sikkert andre lån som er dyrere.

Men arv hadde ikke jeg brukt til å nedbetale gjeld, hvis det ikke var dyre smålån da.

Blondiner får nok ikke gratis økonomi veiledning, men de har nok sterkt reduserte priser:-)

Ja, jeg vet jo egentlig svaret selv, men jeg elsker å gjøre meg litt sånn spørrende og veldig blond noen ganger.

Nei, jeg har ikke annen gjeld. Har nedbetalt bil og eier ellers ingen ting. Bor i leid leilighet og har en del penger på bok. (Arv + hussalg i forbindelse med skilsmisse).

Jaså, din bigamist, du vil giftes med Babette sånn helt usett! Har jeg ikke sagt at jeg ser ut som et helvete? Men dog med spenstig kropp og et blendende smil, gyllent hårfaks og et alltid like sprudlende vesen.

A propos damer: Ei som leser sportsnyheter på NRK (ikke Gregoriusdatter) har noen helt utrolig sensuelle øyne. Tror hun snakker avslepen trønder. Ikke Guro på TV2, men altså NRK! Du ser jo ikke på TV, men så vidt jeg kan skjønne må de øynene gjøre mannfolka våt i buksa. Skjønner du hvem jeg mener?

Hei!

Et lite tips som funker hvis du IKKE har bundet renten er å betale litt ekstra ved hver innbetaling.

Da går det litt raskere ned - det behøver ikke å være de helt store beløpene. Klarer du 2-300 ekstra i kvartalet eller enda bedre i måneden, vil lånet minke raskere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...