Gå til innhold

Distre, dagdrømmer, ukonsentrert, urolig/ADHD og tvangsnevroser

Anbefalte innlegg

Mine problemer: Distre, dagdrømmer, ukonsentrert, urolig/ADHD og tvangsnevroser.

Hvor skal jeg begynne? Har hele livet mitt vert utrolig glømsk. Husker den tiden jeg glømte jakka og gymklær på skolen hver dag, gikk hjem og ble kjefta på så i de grader. Likevel glømte jeg jakka og gymklær hver dag. Min mor viste ikke råd, men en gang gikk hun inn på en avtale med meg at vist jeg huska jakka og gymklær så skulle jeg få en CD hver måned. Det funka! Selv om jeg ikke huska jakka og gymklær hver dag så ble det i hvert fall redusert med nesten halvparten av så ille som det var. Før når jeg var mindre glømte jeg også å ta med sekken på skolen, eller jeg kunne lete i hele huset etter sekken min og plutselig finne ut at jeg hadde den på meg!

Nå i dag er jeg faktisk utrolig distré av meg også, selv om det ikke er så gale som før. Har et dusin ganger glømt lommeboka på bussen fordi jeg har en uvane med å legge ting i "nettet" på sete. (Likevel skjer det x antall ganger før jeg venner meg av det) Viss jeg legger fra meg en sekk inne på en butikk mens jeg ser på ting, så glømmer jeg ofte å ta den med meg når jeg skal gå igjen.

Jeg lurer på hva dette egentlig kan skyldes. Jeg tror i hvert fall at jeg dagdrømmer noe enormt, og det tror jeg er noe av problemet. Når jeg er ute og jogger hver dag så tenker jeg hele tiden, for eksempel på ting jeg har som mål å klare, andre ting om livet mitt som jeg ønsker eller egentlig alt mellom himmel og jord og absurde ting. Når jeg sitter, pusser tennene, tar bussen, sitter med folk og prater, OVERALT! Er dette normalt?

Sliter med en annen ting også, og det er at jeg er veldig urolig av meg, tror egentlig jeg har en grad av ADHD. Skifter sittestilling hele tiden, fikler med hendene, vipper/rister på foten og vifter på terne osv. Dette skjer helst senere på dagen, ikke med en gang jeg står opp, heller da når jeg blir litt trøtt, føler at jeg blir urolig mest da, men likevel sliten, selv om det skulle vert motsatt (rolig når en er trøtt). Trening hjelper (jogger jo hver dag), er deilig å være avslappet etter man har tatt seg skikkelig ut, men det varer ikke mangen timene, er fortsatt veldig urolig i kroppen. Mat har jeg aldri hatt tid til, hater mat egentlig, og har tenkt en tanke 1000 ganger hver gang jeg skal spise "hvorfor finst ikke en pille slik at man blir mett" Nei, jeg er ikke overvektig, er faktisk ganske tynn, eller passelig vil jeg si, 70 kg og 175 høy. Om morningen når jeg skal spise, spiser jeg det som går fortest slik at jeg blir fort mett og kan stikke. DVS, havregryn, sukker, kakao og rosiner. Tygger det i meg i en fart på 120 slik at jeg blir dårlig i magen noen timer etter. Tar jeg det rolig derimot går det bra, men det er sjelden jeg klarer. Husker spesielt en episode når jeg hadde sittet en del timer framfor dataskjermen, det var natt og seint og jeg var trøtt. Krøp til køys til slutt, var sulten men orket ikke mat. Fikk da ikke sove fordi jeg var så utrolig sulten og magen min brumlet. Jeg ble da irritert og gikk på kjøkkenet til slutt og drakk yoghurt, heiv i meg peanøtter og rosiner til jeg spydde! IKKE pga mengden, men pga farten. Ble da veldig forbanna og ble faktisk helt slått ut, deppa, tårer i øynene, forbanna på meg selv, selvmordtanker (ville aldri ha gjort det men likevel). (Litt lenge siden)

Bror min (som jeg ikke er i slekt med) har diagnosen ADHD, han har vert hos lege og han går på ritalin, og det har hatt en utrolig effekt. Han hadde det i en ganske større grad enn meg, eller vet ikke helt, kanskje det er bare jeg som klarer å beherske det litt. Er 4 år eldre enn han, han er 13. Men når jeg ser på han nå når han har tatt ritalin, så er han nesten på nivå med meg, altså betydelig mindre urolig, men det ser ut som om det er det samme for han om han tar det eller ikke, for han spiller det ingen rolle liksom, men foreldrene mine har rutiner på medisintaking.

Så det siste, jeg er en utrolig ryddig person, har veldig god orden på tinga mine, og føler at jeg bare MÅ ha det. Klarer ikke å begynne på et arbeid før det er ryddig rundt meg. Dette gjelder da kun mine egne ting egentlig, eller mitt "area". Har en ganske stor kåk for meg selv og blir det rot, (noe som det sjelden blir) så klarer jeg ikke å gjør et arbeid før jeg rydder. Er pinlig nøyaktig på ting og føler meg ikke vel om det er rotete så lenge det er mitt area. Vist det for eksempel er hos en kompis, bryr jeg meg lite. Tvangsnevroser er det kanskje ikke men bruker å gjøre ting på en bestemt måte og er pinlig nøyaktig.

Ellers vil jeg bare si at er egentlig en veldig sunn og fornuftig person, men sliter med en del problemer.

Håper noen kan svare på innlegget mitt, tenkte jeg skulle se hvilken respons jeg får her også eventuelt gå til fastlegen min. Har endelig fått ræva i gir og skal gjøre noe med problemene mine.

På forhånd takk for alle svar :)

Fortsetter under...

Først og fremst ville jeg tatt en tur til legen. Si på forhånd at du trenger god tid, at det er mye du vil si.

Skriv ned på en lapp det du ønsker å si til legen, så du ikke glemmer det.

Få faste rutiner til å spise. Sett klokken på om morgenen 15 min. tidligere, spis en youghurt med musli, frukt, brød, melk/juice. Spis noe før du legger deg. Feks når du ser på TV hvis du synes det er kejdelig å spise.. At du ikke spiser kan være ne grunn til glemsomhet, distre, urolighet.

Hvor gammel er du, har du noen bekreftede sykdommer?

Først og fremst ville jeg tatt en tur til legen. Si på forhånd at du trenger god tid, at det er mye du vil si.

Skriv ned på en lapp det du ønsker å si til legen, så du ikke glemmer det.

Få faste rutiner til å spise. Sett klokken på om morgenen 15 min. tidligere, spis en youghurt med musli, frukt, brød, melk/juice. Spis noe før du legger deg. Feks når du ser på TV hvis du synes det er kejdelig å spise.. At du ikke spiser kan være ne grunn til glemsomhet, distre, urolighet.

Hvor gammel er du, har du noen bekreftede sykdommer?

Jeg lever faktisk ganske sunt og har faste døgnrutiner. Står opp kl halv 7 og legger meg kl 10 hverdager, i helgene legger jeg meg i 12tiden og står opp 10. Tar vitamintabletter hver kveld og spiser egentli ganske sunt. Foreldrene mine er sunne i kosten..

Jeg lever faktisk ganske sunt og har faste døgnrutiner. Står opp kl halv 7 og legger meg kl 10 hverdager, i helgene legger jeg meg i 12tiden og står opp 10. Tar vitamintabletter hver kveld og spiser egentli ganske sunt. Foreldrene mine er sunne i kosten..

Joda, men du skrev det som om du spiste en smule uregelmessig i det første innlegget..

Har du snakket med foreldrene dine da? Dessuten kan distrehet, glemming (?!) uroligheter også skyldes puberteten, hvis 1986 indikerer fødselår, stemmer det jo.. :-)

Har du ellers noen som du kjenner som du kan snakke med? Sånn før du går til legen, kan jo være at det er noe som du bare tror selv..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...