Gå til innhold

Noen med peiling på økonomi? Nedbetaling av Studielån..

Anbefalte innlegg

Hei!

Flott viss nåken kan gi meg litt økonomisk veileding...

Eg har litt studielån, kona har masse..

Når vi no skal være i full jobb begge to, og bor ganske billig..

Bør vi da:

a) Betale ned på studielåna fortast mulig..

B) Spare mest mulig, for å legge opp kapital til eventuelt kjøp av bolig..

Nokon som meiner dei har fasitsvaret på det?

Hadde vore fint...

mvh

Fortsetter under...

Hei misjonær,

Dere må tenke over på om dere får for mye gjeld om dere kjøper dere bolig. Da kommer det jo flere lån å betale på.

Så hva vil i så fall bli de måndlige utgiftene, er viktig å regne på.

Det spørs jo på hvor mye dere kan klare å betale tilbake for studielånet også. Om dere betaler en god del, men likevel får lenge igjen å betale på det i fremtiden, så ville jeg om økonomien tilsier det, spart til hus først og fremst.

Et eget hjem er jo en god invistering ;)

Ikke mye til hjelp kanskje men... det spørs jo helt på inntekter kontra utgifter og hvor mye eventuellt utgiftene ville blitt redusert om dere betalte så mye som mulig på studielåna.

Lykke til

Hvis dere har andre lån, så lønner det seg ikke å nedbetale studielånet. Da betaler du ned det lånet som har høyest rente.

Rent økonomisk, så er det mer lønnsomt å nedbetale lån enn å spare, det gjelder også studielånet.

Dette fordi renten på ett lån er alltid høyere enn det du kan få på sparekapital.

Nedbetale lån er også en form for sparing og som kan legges frem for banken når du skal låne til hus/leilighet.

Forresten så betalte jeg mitt siste avdrag på studielånet mitt i går:-)))

"Flott viss nåken kan gi meg litt økonomisk veileding..."

conan to the resque!! :-)

"Bør vi da:

a) Betale ned på studielåna fortast mulig..

B) Spare mest mulig, for å legge opp kapital til eventuelt kjøp av bolig..

Nokon som meiner dei har fasitsvaret på det?"

Svaret på det er enkelt:B)

Begrunnelsen er som følger:

1) Studielånet er et billig lån til tross for at man betaler såkallte markedsrenter- ingen rentebelastning i studietiden, ved arbeidsløshet mv, gratis gjeldsforsikring, ikke pantelån mv., maksbelastning i forhold til inntekt osv.

Dvs dersom man skal betale ned på lån for å spare, så er avkastningen normalt dårligst ved å betale ned studielån. Betal andre lån først. Nå er jo ikke dette pt. problemstillingen for dere, men den vil jo oppstå om litt.

2) Boligkjøp muliggjøres jo først og fremst ved tilgangen til gjeld. Hvor mye gjeld en kan ta avhenger av to ting: egenkapitalen og betjeningsevne.

Enkelt sagt så kan en si at for hver krone en har i banken så kan en låne fire. Dvs at "fraværet av studielån" ikke gir deg egenkapital som du kan låne penger på. Dog gir det deg bedre evne til å betjene et boliglån siden du da ikke har andre lån å betjene, men du kan ikke låne fire kroner for hver krones "nedbetalt studielån" på samme måte som for hver krone oppspart i banken.

Hvis dere har andre lån, så lønner det seg ikke å nedbetale studielånet. Da betaler du ned det lånet som har høyest rente.

Rent økonomisk, så er det mer lønnsomt å nedbetale lån enn å spare, det gjelder også studielånet.

Dette fordi renten på ett lån er alltid høyere enn det du kan få på sparekapital.

Nedbetale lån er også en form for sparing og som kan legges frem for banken når du skal låne til hus/leilighet.

Forresten så betalte jeg mitt siste avdrag på studielånet mitt i går:-)))

#Forresten så betalte jeg mitt siste avdrag på studielånet mitt i går:-)))#

JA! vi har hørt det nå! *brum,brum*

:-p

*s*

Annonse

Av og til er det ekstra artig å strø myye salt i STORE åpne sår:-))

Du er ondskapsfull :-D

eller var det heldigr..mann du var?! ;)

Gratulerer mrxx! å bli eldre er ikke bare negativt *fnis*

Men som ung, så har jeg noe å se frem til da i alle fall ;)

Du er ondskapsfull :-D

eller var det heldigr..mann du var?! ;)

Gratulerer mrxx! å bli eldre er ikke bare negativt *fnis*

Men som ung, så har jeg noe å se frem til da i alle fall ;)

Å bli eldre er absolutt ikke noe å frykte. Jeg har aldri hatt det bedre enn jeg har nå:-))

Å bli eldre er absolutt ikke noe å frykte. Jeg har aldri hatt det bedre enn jeg har nå:-))

hm... min mann har bestandig gledet seg til å bli rundt 40 år, jeg har aldri forstått hvorfor :)

*grubler*

Man får bare håpe man når den alder da sjø *s*

hm... min mann har bestandig gledet seg til å bli rundt 40 år, jeg har aldri forstått hvorfor :)

*grubler*

Man får bare håpe man når den alder da sjø *s*

Bare vent til du blir 40 så skal du se. Det er en utrolig fin alder:-)

Annonse

Gjest ikke signatur

Jeg har stort studielån, og vi sparer for harde livet slik at vi kan betale det ut. Så jeg setter det jeg kan til side på høyrentekonto, og så er planen å betale ut lånet når vi har nok. Vi har ikke huslån enda. Selvsagt kunne vi lagt pengene til egenkapital til hus,men jeg er bare SÅ lei den store rekningen fra lånekassen.. tenk å slippe den?! Jeg kan dessuten ikke helt forstå at studielånet er et billig lån.. Vi har lite å sette til side, men litt hjelper jo. Leste i en tråd her en dag om en jente som hadde hatt 120 000 i lån, og det var 19 år siden. Nå hadde hun enda rundt 100 000. Men det høres litt rart ut. Jeg har også to venner (gift) som har MYE studielån. De bygger hus nå, og vil ha studielånet siden det er "billig".

hare1365380455

Hei misjonær,

Dere må tenke over på om dere får for mye gjeld om dere kjøper dere bolig. Da kommer det jo flere lån å betale på.

Så hva vil i så fall bli de måndlige utgiftene, er viktig å regne på.

Det spørs jo på hvor mye dere kan klare å betale tilbake for studielånet også. Om dere betaler en god del, men likevel får lenge igjen å betale på det i fremtiden, så ville jeg om økonomien tilsier det, spart til hus først og fremst.

Et eget hjem er jo en god invistering ;)

Ikke mye til hjelp kanskje men... det spørs jo helt på inntekter kontra utgifter og hvor mye eventuellt utgiftene ville blitt redusert om dere betalte så mye som mulig på studielåna.

Lykke til

I steden for å betale så mye som mulig på studielånet, altså øke den kvartale innbetalingen, så er det vel mye lurere å spare pengene på høyrentekonto.. for SÅ å betale tilbake alt?

Jeg har stort studielån, og vi sparer for harde livet slik at vi kan betale det ut. Så jeg setter det jeg kan til side på høyrentekonto, og så er planen å betale ut lånet når vi har nok. Vi har ikke huslån enda. Selvsagt kunne vi lagt pengene til egenkapital til hus,men jeg er bare SÅ lei den store rekningen fra lånekassen.. tenk å slippe den?! Jeg kan dessuten ikke helt forstå at studielånet er et billig lån.. Vi har lite å sette til side, men litt hjelper jo. Leste i en tråd her en dag om en jente som hadde hatt 120 000 i lån, og det var 19 år siden. Nå hadde hun enda rundt 100 000. Men det høres litt rart ut. Jeg har også to venner (gift) som har MYE studielån. De bygger hus nå, og vil ha studielånet siden det er "billig".

"Jeg har stort studielån, og vi sparer for harde livet slik at vi kan betale det ut. Så jeg setter det jeg kan til side på høyrentekonto, og så er planen å betale ut lånet når vi har nok."

Dette er jo ren og skjær idioti!!! Dersom du av en eller annen merkelig grunn velger å kvitte deg med studielånet for å få dårligere lånebetingelser når du snart skal ta boliglån, så må du for guds skyld ikke gjøre det på denne måten. Renten på høyrentekontoen er jo garantert lavere enn den du har på studielånet, og den rentedifferansen taper du. Betal heller inn direkte på studielånet fortløpendene i stedet for å sette pengene på høyrentekonto.

"Vi har ikke huslån enda. Selvsagt kunne vi lagt pengene til egenkapital til hus,men jeg er bare SÅ lei den store rekningen fra lånekassen.. tenk å slippe den?!"

Noen folk skjønner bare ikke sitt eget beste...

"Jeg kan dessuten ikke helt forstå at studielånet er et billig lån.."

For en overraskelse! Det påløper ikke rente under studietiden, blir man arbeidsløs påløper ikke rente, dør man så bortfaller lånet, man er garantert å ikke betale mer enn 6% (tror jeg det er ) av inntekten i året på lånet osv. Og alt dette får man til ordinær betingelser- det er billig det...

"Vi har lite å sette til side, men litt hjelper jo. Leste i en tråd her en dag om en jente som hadde hatt 120 000 i lån, og det var 19 år siden. Nå hadde hun enda rundt 100 000. Men det høres litt rart ut. Jeg har også to venner (gift) som har MYE studielån. De bygger hus nå, og vil ha studielånet siden det er "billig"

Ja folk er rare...

Hvor dum går det an å bli?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...