Gå til innhold

Noen med peiling på økonomi? Nedbetaling av Studielån..

Anbefalte innlegg

hare1365380455

I steden for å betale så mye som mulig på studielånet, altså øke den kvartale innbetalingen, så er det vel mye lurere å spare pengene på høyrentekonto.. for SÅ å betale tilbake alt?

Det er jo mye man skal betale i kvartalet, og ikke så mye man kan spare alltid (pr. måned).

Fortsetter under...

Kan du si hvorfor? Jeg synes dette med studielånet er så vanskelig.. vil bli kvitt det fortest mulig jeg også.

Se hva jeg har svart ellers i denne tråden, men kort fortalt så betaler du høyere rente på studielånet ditt enn det du får på høyrentekonto. Så, i steder for å sette 100 kr (for å ta et enkelt tall) og få 5 kr i året i rente, er det mer lønnsomt å betale ned studielånet ditt med de samme pengene og spare 7 kr i rentekostnad.

Gjest ikke signatur

"Jeg har stort studielån, og vi sparer for harde livet slik at vi kan betale det ut. Så jeg setter det jeg kan til side på høyrentekonto, og så er planen å betale ut lånet når vi har nok."

Dette er jo ren og skjær idioti!!! Dersom du av en eller annen merkelig grunn velger å kvitte deg med studielånet for å få dårligere lånebetingelser når du snart skal ta boliglån, så må du for guds skyld ikke gjøre det på denne måten. Renten på høyrentekontoen er jo garantert lavere enn den du har på studielånet, og den rentedifferansen taper du. Betal heller inn direkte på studielånet fortløpendene i stedet for å sette pengene på høyrentekonto.

"Vi har ikke huslån enda. Selvsagt kunne vi lagt pengene til egenkapital til hus,men jeg er bare SÅ lei den store rekningen fra lånekassen.. tenk å slippe den?!"

Noen folk skjønner bare ikke sitt eget beste...

"Jeg kan dessuten ikke helt forstå at studielånet er et billig lån.."

For en overraskelse! Det påløper ikke rente under studietiden, blir man arbeidsløs påløper ikke rente, dør man så bortfaller lånet, man er garantert å ikke betale mer enn 6% (tror jeg det er ) av inntekten i året på lånet osv. Og alt dette får man til ordinær betingelser- det er billig det...

"Vi har lite å sette til side, men litt hjelper jo. Leste i en tråd her en dag om en jente som hadde hatt 120 000 i lån, og det var 19 år siden. Nå hadde hun enda rundt 100 000. Men det høres litt rart ut. Jeg har også to venner (gift) som har MYE studielån. De bygger hus nå, og vil ha studielånet siden det er "billig"

Ja folk er rare...

Altså: så om jeg en måned kan sette noen tusen til side, er det best å sette dem rett inn på studielånet? Litt vanskelig å forklare dette her, men ikke tro at jeg er dum!

hare1365380455

Se hva jeg har svart ellers i denne tråden, men kort fortalt så betaler du høyere rente på studielånet ditt enn det du får på høyrentekonto. Så, i steder for å sette 100 kr (for å ta et enkelt tall) og få 5 kr i året i rente, er det mer lønnsomt å betale ned studielånet ditt med de samme pengene og spare 7 kr i rentekostnad.

Ok:) Takk for svar, skal lese litt her..

Altså: så om jeg en måned kan sette noen tusen til side, er det best å sette dem rett inn på studielånet? Litt vanskelig å forklare dette her, men ikke tro at jeg er dum!

Ja, dersom det å betale ned studielån er målet. Men, dersom du skal skaffe deg bolig, og det er et større mål enn å betale studielån, så er det ikke lønnsomt.

Gjest ikke signatur

Ja, dersom det å betale ned studielån er målet. Men, dersom du skal skaffe deg bolig, og det er et større mål enn å betale studielån, så er det ikke lønnsomt.

Vi venter med bolig; ønsker å bo her vi bor nå noen år, og betale lånet først. Takk for svar.

Annonse

Vi venter med bolig; ønsker å bo her vi bor nå noen år, og betale lånet først. Takk for svar.

Du må selvsagt få lov til hva som helst, men i forhold til at dere på et eller annet tidspunkt i relativ nær fremtid skal låne penger til bolig, så er ikke dette spesielt rasjonelt.

Gjest ikke signatur

Du må selvsagt få lov til hva som helst, men i forhold til at dere på et eller annet tidspunkt i relativ nær fremtid skal låne penger til bolig, så er ikke dette spesielt rasjonelt.

Jeg må tenke litt på hvordan jeg skal gjøre det.. Men du synes altså det er best å ha lånet som det er, og bruke den nedbetalingsplanen jeg har fått av lånekassen? Om jeg setter inn noen tusen innimellom utenom innbetalingene, blir de da "spist" opp eller vises det?

Jeg må tenke litt på hvordan jeg skal gjøre det.. Men du synes altså det er best å ha lånet som det er, og bruke den nedbetalingsplanen jeg har fått av lånekassen? Om jeg setter inn noen tusen innimellom utenom innbetalingene, blir de da "spist" opp eller vises det?

"Men du synes altså det er best å ha lånet som det er, og bruke den nedbetalingsplanen jeg har fått av lånekassen?"

Ja, dersom du uansett skal kjøpe egen bolig.

"Om jeg setter inn noen tusen innimellom utenom innbetalingene, blir de da "spist" opp eller vises det?"

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men dette hensyntar jo lånekassen, slik at lånet ditt blir tilsvarende mindre, du betaler mindre i rente og får kortere nedbetalingstid.

"Flott viss nåken kan gi meg litt økonomisk veileding..."

conan to the resque!! :-)

"Bør vi da:

a) Betale ned på studielåna fortast mulig..

B) Spare mest mulig, for å legge opp kapital til eventuelt kjøp av bolig..

Nokon som meiner dei har fasitsvaret på det?"

Svaret på det er enkelt:B)

Begrunnelsen er som følger:

1) Studielånet er et billig lån til tross for at man betaler såkallte markedsrenter- ingen rentebelastning i studietiden, ved arbeidsløshet mv, gratis gjeldsforsikring, ikke pantelån mv., maksbelastning i forhold til inntekt osv.

Dvs dersom man skal betale ned på lån for å spare, så er avkastningen normalt dårligst ved å betale ned studielån. Betal andre lån først. Nå er jo ikke dette pt. problemstillingen for dere, men den vil jo oppstå om litt.

2) Boligkjøp muliggjøres jo først og fremst ved tilgangen til gjeld. Hvor mye gjeld en kan ta avhenger av to ting: egenkapitalen og betjeningsevne.

Enkelt sagt så kan en si at for hver krone en har i banken så kan en låne fire. Dvs at "fraværet av studielån" ikke gir deg egenkapital som du kan låne penger på. Dog gir det deg bedre evne til å betjene et boliglån siden du da ikke har andre lån å betjene, men du kan ikke låne fire kroner for hver krones "nedbetalt studielån" på samme måte som for hver krone oppspart i banken.

Så det du sier er at man ikke får noe mer lån av banken dersom man har 0 i studielån, enn om man har 200000 kroner i studielån?

Så det du sier er at man ikke får noe mer lån av banken dersom man har 0 i studielån, enn om man har 200000 kroner i studielån?

Det han sier, er at egenkapital i banken er "gull verdt", fordi du da a) har vist banken at du er flink med penger og KAN spare og B) har egenkapital og derved slipper unna med lavere boliglån og c) banken har sikkerhet for større del av utlånet (i og med at kåken da ikke er belånt til OVER pipa omtrent).

Hvis man ser på låneevne i forhold til inntekt, så får man sikkert det.

Men ingen bank fullfinansierer et hus uten å ta seg rått betalt for det lånet som går utover lånetakst. Hvis du skal kjøpe et hus til en million (sett at noe sånt fantes...), og ikke har fem øre i banken, må du låne en million. De siste 200000 kronene blir da et topplån, til ågerrente.

Bedre å ha 200000 i studielån til studielånsrente, og egenkapital til boligen.

Hvis man ser på låneevne i forhold til inntekt, så får man sikkert det.

Men ingen bank fullfinansierer et hus uten å ta seg rått betalt for det lånet som går utover lånetakst. Hvis du skal kjøpe et hus til en million (sett at noe sånt fantes...), og ikke har fem øre i banken, må du låne en million. De siste 200000 kronene blir da et topplån, til ågerrente.

Bedre å ha 200000 i studielån til studielånsrente, og egenkapital til boligen.

Thanks! :)

Annonse

Jo, man får mer lån av banken med 0 i studielån enn 200 000 kr, siden man da kan bruke de pengene en måtte betjene studielånet med, til å betale banklån. Et guestimat vil da være at man kan få ca(snaut) 200 000 kr mer i boliglån uten studielån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...