Gå til innhold

Har dere tenkt på om dere skal donere organer..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• favn

17

• Taj Mahal

17

• Goliath

11

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Har sånn donor-kort i lommeboka, og alle i min nærmeste omgangskrets er selvfølgelig fullstendig enig i at organdonasjon er bra når man er død.

Om jeg vil donere organer mens jeg lever, det tror jeg nesten ikke... Blir litt annerledes.

Hei,

Etter min mening bør loven forandres slik at man kan "ta" organer fra alle som ikke spesifikt har reservert seg mot slikt.

Med venlig hilsen

Det er greit for meg så lenge det er 200 % sikkert at jeg er HELT død.

Fint å kunne redde liv ved at man dør, nesten litt Shakespare'sk.

tigertrollet

Hei,

Etter min mening bør loven forandres slik at man kan "ta" organer fra alle som ikke spesifikt har reservert seg mot slikt.

Med venlig hilsen

sånn at man kan få seg en levende død reservepikk som leketøy? Helt klart. Event andre kroppsdeler man ikke fortjener. ;-)

Det er greit for meg så lenge det er 200 % sikkert at jeg er HELT død.

Fint å kunne redde liv ved at man dør, nesten litt Shakespare'sk.

Hei,

De som fjerner organer fra pasientene får *ytterst* få klager fra samme pasienter etterpå! ;-)

Minner jo om Monty Python sketchen!

Med vennlig hilsen

Annonse

sånn at man kan få seg en levende død reservepikk som leketøy? Helt klart. Event andre kroppsdeler man ikke fortjener. ;-)

Du tenker vel helt klart på muligheten for å tilegne seg flere slike organer enn det som er standard fra naturens side..??

Med vennlig hilsen

Hei,

De som fjerner organer fra pasientene får *ytterst* få klager fra samme pasienter etterpå! ;-)

Minner jo om Monty Python sketchen!

Med vennlig hilsen

Kan alle som dør, være donorer?

Nei! Det gjelder kun personer som dør av en hodeskade forårsaket av en ulykke, blodpropp eller blødning i hjernen.

---------

Kan legene ta organer fra avdøde uten tillatelse?

Nei! Ifølge lov om transplantasjon av 9. februar1973 kan organdonasjon bare skje «hvis avdøde eller hans nærmeste ikke har uttalt seg mot dette, eller det er grunn til å anta at inngrepet vil være i strid med avdødes eller hans nærmestes livssyn, eller andre særlige grunner taler mot inngrepet». I praksis innebærer dette at familien alltid må gi samtykke.

http://www.organdonasjon.no

---------

Slik reglene er i dag vil det vel være spesielt å si nei til å donere bort om det blir spurt om det.

Med mindre man har et livssyn som sier dette er noe man ikke gjør eller at pårørende vil ha et vakkert lik.

Hei,

Med venlig hilsen

Forandre loven, slik at man bare kan ta? tvinge alle som ikke vil donere til å registrere at de ikke vil?

hva er poenget? man kan jo registrere seg om at man vil!

Slik at man kan få mulighet til å ta organ for de som ikke rakk og sende inn skjema om at de ikke vil? slik at de har noe å surre med og gjøre feil med?

Harry21365380005

Hei,

Med venlig hilsen

i orden for meg, det følger også med en Caravelle og litt deler til den også...slit det med helsa (bokstavelig selvsagt)

:o)

Hei,

Med venlig hilsen

Faktisk enig med deg for en gangs skyld.

Men det er sikkert mange med ulike religioner som ikke er av denne oppfatningen.

Dessuten forstår jeg at man bør ha en klausul i denne loven som beskytter de døde mot jentene under her, altså jenter som tigertrollet og soleil. Det virker tross alt ikke som om de har respekt for døde mennesker, og en pikk er åpenbart en pikk, levende eller død, noe som tydligvis også kan sies om bukspyttkjertler.

Hva enkelte ikke ser seg villig til å gjøre for å spare et par hundre kroner på kondomeriet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...