Gå til innhold

Har dere tenkt på om dere skal donere organer..

Anbefalte innlegg

Har vanskelig for å tro at det du skriver stemmer. Organdonasjon og å donere kroppen til forskning er da vitterlig to ulike ting.

Har lest om f.eks. foreldre som har mistet et barn, men bestemt seg for å donere organene. Barnet ble operert mens det ble holdt kunstig i live, deretter fikk foreldrene se det igjen, og ingen store forandringer var synlig.

Tipper det hadde blitt oppstyr om de fikk et annet lik i bytte, slik du beskriver...

Ikke lik i bytte. Herregud.

Les det jeg skrev en gang til.

Forøvrig er min kilde ganske pålitelig.

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• favn

17

• Taj Mahal

17

• Goliath

11

Mest aktive i denne tråden

Jepp, alt som kan brukes av meg når jeg tar kvelden skal brukes, og alle mine nærmeste er informert om det. Til Favn kan jeg si at du tar feil. Det er to forskjellige opplegg. Vil du donere kroppen din til undervisning og forskning må dette spesifiseres, folk som kun har sagt ja til organdonasjon risikerer ikke å bli sendt til medisinstudenter i en annen by (det byttes innbyrdes i landet). Men jeg vil understreke at denne formen for donasjon også er uhyre viktig for utdannelsen av leger! Man kan lære mye av bøker og modeller, men det er noe helt annet med praksis. Om jeg skulle dø av alderdom og organene mine er for skrøpelige til å gjøre mer nytte for seg vil jeg nok havne på anatomisk institutt, til glede for nye studenter...

Gjest lis@bet

Ikke lik i bytte. Herregud.

Les det jeg skrev en gang til.

Forøvrig er min kilde ganske pålitelig.

Jeg leste en gang til, og misforsto det med likbytte ja..

Men jeg tror uansett ikke det du skriver stemmer helt.. De tar jo ikke hele kroppen vekk når de kun trenger noen organer. Hvis du forlanger å få se liket etterpå kan de jo ikke nekte deg det!

Ville like å vite hvem kilden din er.

Gjest Neinei

Tenkt på det mange ganger.

Men nå har jeg blitt litt opplyst i forhold til donering. Det er nemlig slik at de færreste donorer blir brukt til det vi tror, nemlig som givere av enkeltorganer til mennesker i nød.

De aller fleste donorlik anvendes av og studenter og sikkert annet helsepersonell som skal lære (mer) om anatomi.

I den forbindelse er det visstnok slik at norske lik sendes utenlands - i bytte med lik fra andre land. Det er for at medisinstudentene skal slippe å skjære i familie, venner og kjente.

Lik som sendes utenlands kommer tilbake til Norge etter to år, kremert går jeg ut fra.

I mellomtiden har ikke de etterlatte noen levninger å gå til, kun et markeringssted eller hva jeg skal kalle det.

Hvis noen vil korrigere det jeg sier her, gjør absolutt det.

Dette visste jeg ikke, jeg og mine kommer garantert aldri til og donere organer, det ville i tilfelle bare kunne skje om det var noen i nær familie som trengte hjelp!

Jeg leste en gang til, og misforsto det med likbytte ja..

Men jeg tror uansett ikke det du skriver stemmer helt.. De tar jo ikke hele kroppen vekk når de kun trenger noen organer. Hvis du forlanger å få se liket etterpå kan de jo ikke nekte deg det!

Ville like å vite hvem kilden din er.

Kilden min er idealistiske mennesker som er donorer og har undersøkt hva det å være donor innebærer.

Hvis man tenker seg om, hvor sannsynlig er at alle donorer får 'gitt fra seg' et eller flere organer? Liten sjanse for det. Men sykehusene får aldri nok lik likevel - de (vi) går da til forskning, som jo også er en bra ting.

Kanskje det finnes helsepersonell her på Dol som kan bekrefte / avkrefte det jeg sier?

Annonse

Gjest lis@bet

Kilden min er idealistiske mennesker som er donorer og har undersøkt hva det å være donor innebærer.

Hvis man tenker seg om, hvor sannsynlig er at alle donorer får 'gitt fra seg' et eller flere organer? Liten sjanse for det. Men sykehusene får aldri nok lik likevel - de (vi) går da til forskning, som jo også er en bra ting.

Kanskje det finnes helsepersonell her på Dol som kan bekrefte / avkrefte det jeg sier?

http://www.organdonasjon.no/

Sakset fra "spørsmål og svar":

"Får familien anledning til å ta farvel med den avdøde

før donasjon finner sted, og får familien den avdøde tilbake etterpå?

Familien får alltid anledning til å ta avskjed med den avdøde før donasjon finner sted. Etter at donasjon har funnet sted, vil operasjonssåret bli sydd igjen på samme måte som ved en vanlig operasjon, og den avdøde vil bli stelt på lik linje med andre som dør på et sykehus.

Pårørende kan, om de ønsker det, delta i stell av den avdøde og arrangere minnestund slik det ofte gjøres etter et dødsfall på sykehus. Utlevering av den avdøde fra sykehuset vil vanligvis bli forsinket ca. 24 timer."

Hvorfor vente til folk er døde? Hvorfor ikke bare lage en lov som sier at "felleskapet" kan gjøre hva faen det vil med individet, bare "felleskapet" ser seg tjent med det? Individene er jo kun til for samfunnet og andre... Lenge leve altruismen!

Hei,

Vi kunne jo gjøre det for medlemmer av Frp! ;-)

Med vennlig hilsen

Jepp, alt som kan brukes av meg når jeg tar kvelden skal brukes, og alle mine nærmeste er informert om det. Til Favn kan jeg si at du tar feil. Det er to forskjellige opplegg. Vil du donere kroppen din til undervisning og forskning må dette spesifiseres, folk som kun har sagt ja til organdonasjon risikerer ikke å bli sendt til medisinstudenter i en annen by (det byttes innbyrdes i landet). Men jeg vil understreke at denne formen for donasjon også er uhyre viktig for utdannelsen av leger! Man kan lære mye av bøker og modeller, men det er noe helt annet med praksis. Om jeg skulle dø av alderdom og organene mine er for skrøpelige til å gjøre mer nytte for seg vil jeg nok havne på anatomisk institutt, til glede for nye studenter...

To forskjellige opplegg, sier du... er du sikker? Jobber du i helsebransjen?

For sikkerhets skyld, jeg ser absolutt verdien av å bidra til medisinsk forskning.

Gjest lis@bet

Nei, jeg og min familie sier nei til organdonasjon, og favn sitt svar lengre ned her fjerner den minste tvil i det spørsmålet.Foretrekker og ha alt samlet,også etter livets slutt.

Selvfølgelig opp til hver enkelt dette, men..

Hva skal du med organene når du er død? Kroppen er bare et skall. Dine organer kan redde et annet menneske.

Tenk om du plutselig ligger der en dag og trenger nytt hjerte eller lunger for å overleve, men du ikke kan få det fordi ingen har sagt ja til donasjon?

:-)

fidelacastra

Tenkt på det mange ganger.

Men nå har jeg blitt litt opplyst i forhold til donering. Det er nemlig slik at de færreste donorer blir brukt til det vi tror, nemlig som givere av enkeltorganer til mennesker i nød.

De aller fleste donorlik anvendes av og studenter og sikkert annet helsepersonell som skal lære (mer) om anatomi.

I den forbindelse er det visstnok slik at norske lik sendes utenlands - i bytte med lik fra andre land. Det er for at medisinstudentene skal slippe å skjære i familie, venner og kjente.

Lik som sendes utenlands kommer tilbake til Norge etter to år, kremert går jeg ut fra.

I mellomtiden har ikke de etterlatte noen levninger å gå til, kun et markeringssted eller hva jeg skal kalle det.

Hvis noen vil korrigere det jeg sier her, gjør absolutt det.

Ha! Vi skal alle dø og råtne opp - skjønner ikke hva dere bråker om? Om det går til medisinsk opplæring, forskning eller andre mennsker med behov for organer - who cares?

Forøvrig er det blitt meg fortalt av en lege at denne organdoneringen er en rimelig heftig sak, og ligner litt vel på slakting akkurat når organene skal reddes ut fra en døende kropp. Denne legen fortalte meg deretter at han aldri ville tillate organdonasjon fra noen av sine kjære nettopp pga denne følelsen av å foregripe døden på denne brutale måten...

DET er en annen side - å ha respekt for et menneske som fortsatt lever... Hm. Denne opplysningen har gjort MEG betenkt, ikke hvorvidt organene brukes til det ene eller det andre.

Annonse

To forskjellige opplegg, sier du... er du sikker? Jobber du i helsebransjen?

For sikkerhets skyld, jeg ser absolutt verdien av å bidra til medisinsk forskning.

Jeg er legestudent, og vi fikk en litt info om dette da vi begynte med anatomien. Men 100% sikker jeg jeg dessverre ikke, jeg ville sendt en mail til foreningen som lager donorkortene og spurt.

Gjest Fjordnord

Hei SDD,

Du kan da se at det er flere her inne som har fått hjernen fjernet mens de fremdeles "lever"... ;-)

Med vennlig hilsen

Aha, nå skjønner jeg dine mange idiotiske innlegg sør!

Du er unnskyldt!

Med vennlig hilsen Fjordnord :P

http://www.organdonasjon.no/

Sakset fra "spørsmål og svar":

"Får familien anledning til å ta farvel med den avdøde

før donasjon finner sted, og får familien den avdøde tilbake etterpå?

Familien får alltid anledning til å ta avskjed med den avdøde før donasjon finner sted. Etter at donasjon har funnet sted, vil operasjonssåret bli sydd igjen på samme måte som ved en vanlig operasjon, og den avdøde vil bli stelt på lik linje med andre som dør på et sykehus.

Pårørende kan, om de ønsker det, delta i stell av den avdøde og arrangere minnestund slik det ofte gjøres etter et dødsfall på sykehus. Utlevering av den avdøde fra sykehuset vil vanligvis bli forsinket ca. 24 timer."

Jeg tror du misforstår det jeg sier.

Hvis det tas et organ der får familien liket tilbake. Selvsagt.

Men i de aller fleste tilfeller der en donorgiver dør, er det simpelthen ikke bruk for organer til å redde akutt liv.

Da anvendes liket istedet til forskning og studenter. Men for at disse skal slippe å skjære i bestemora si, bytter sykehusene lik (over landegrenser ble jeg fortalt). Etter en viss tid kommer levningene tilbake til opprinnelsesstedet.

Gjest Aldri donor

Selvfølgelig opp til hver enkelt dette, men..

Hva skal du med organene når du er død? Kroppen er bare et skall. Dine organer kan redde et annet menneske.

Tenk om du plutselig ligger der en dag og trenger nytt hjerte eller lunger for å overleve, men du ikke kan få det fordi ingen har sagt ja til donasjon?

:-)

Kroppen min er ikke bare et skall som du skriver, kroppen min er noe som har tjent meg hele livet, og skal behandles med respekt også etter at jeg er død.Og for meg føles det viktig og naturlig at den da er like hel som da jeg ble skapt.Høres litt hellig ut det her, men jeg kan ikke tenke meg at noen skulle plukke "reservedeler" ut av meg/kroppen min, selv om delene ikke gjør nytte i min kropp lenger.Organene er like fullt en naturlig del av den døde kroppen.Delene tas også ut mens du fremdeles er levende.Nei takk!

Ha! Vi skal alle dø og råtne opp - skjønner ikke hva dere bråker om? Om det går til medisinsk opplæring, forskning eller andre mennsker med behov for organer - who cares?

Forøvrig er det blitt meg fortalt av en lege at denne organdoneringen er en rimelig heftig sak, og ligner litt vel på slakting akkurat når organene skal reddes ut fra en døende kropp. Denne legen fortalte meg deretter at han aldri ville tillate organdonasjon fra noen av sine kjære nettopp pga denne følelsen av å foregripe døden på denne brutale måten...

DET er en annen side - å ha respekt for et menneske som fortsatt lever... Hm. Denne opplysningen har gjort MEG betenkt, ikke hvorvidt organene brukes til det ene eller det andre.

'/.../ foregripe døden /.../' djeeeezzzezz...

Jeg er legestudent, og vi fikk en litt info om dette da vi begynte med anatomien. Men 100% sikker jeg jeg dessverre ikke, jeg ville sendt en mail til foreningen som lager donorkortene og spurt.

Trodde det var de som hadde sagt ja til at kroppen kunne brukes til "å studere" som ble brukt til slikt.

Men for min del skal de bare gjøre hva de vil. Organdonsjon eller til medisinsk forskning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...