Gå til innhold

Har dere tenkt på om dere skal donere organer..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

23

• favn

17

• Taj Mahal

17

• Goliath

11

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

ugh! Jeg får si som du pleier å si: JEG SPISER!! æsj

Æsj ? Det er en helt naturlig ting, egentlig en sjøpølse. Den spiser sand, dvs trekker ut næringsstoffer fra sanda, omtrent som en stor mark. Den er litt klissete og sleip, også vrenger den ut mageinnholdet hvis du irritererer den. Riktig en lekker sak.

Æsj ? Det er en helt naturlig ting, egentlig en sjøpølse. Den spiser sand, dvs trekker ut næringsstoffer fra sanda, omtrent som en stor mark. Den er litt klissete og sleip, også vrenger den ut mageinnholdet hvis du irritererer den. Riktig en lekker sak.

Hvor skal den plasseres i kroppen om man velger å transplantere?

Fint for barnehagebarn å ha en slik sak til å trekke ut næring av sand, kanskje?

Ulv I Faarikaal

Hvor skal den plasseres i kroppen om man velger å transplantere?

Fint for barnehagebarn å ha en slik sak til å trekke ut næring av sand, kanskje?

I halsen da kanskje ?

Spiser barna sand ? Får de ikke mat hjemme ?

Hei, Takk for svar.

"Om de reagerte på stimuli, kan de umilig ha oppfylt dødskriteriet. "

Jeg tror ikke dette er så enkelt. Mange som har hatt nær familie i en slik situasjon vil kunne fortelle om at de er uenige med legenes tolking, og at leger er unige med hverandre om hvor en setter grensen. Dette er jo _vurderinger_ og ikke 0-1.

"Pustet disse for egen maskin? (i såfall oppfylte de ikke dødskriteriet) Eller var det en "fredlig død" med respirator hjemme?"

Jeg syns jeg husker at det var slik at alle barna var intuberte etter fødselen, og at av de som levet lengre ble noen etterhvert ekstubert mens andre trengte respiratorstøtte hjemme. Jeg ser poenget ditt med "en fredelig død" på respirator, men igjen må man være meget varsom mener jeg, spør en ALS pasient f.eks.

"Familier som velger å si ja til organdonasjon, har min dypeste respekt. Å gi livet i gave til noen andre når man selv nettopp har mistet en kjær så brått, er en meget flott og uselvisk handling. "

Enig.

"Mange som har hatt nær familie i en slik situasjon vil kunne fortelle om at de er uenige med legenes tolking, og at leger er unige med hverandre om hvor en setter grensen. Dette er jo _vurderinger_ og ikke 0-1."

Og nettopp fordi pårørende ikke nødvendigvis er enige i legens vurderinger, er det fint at det er de pårørende som må gi sin tillatelse til organdonasjon.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke barn, så ikke spør meg.

Har du ikke hørt om sandkaker?

Sandkaker, det er det de baker i Sahara.

Jeg var tømmerhogger i Sahara. Det er derfor det bare er sand der nå. Jeg hadde med meg en bildør, og hvis det ble for varmt, kunne jeg rulle ned viduet, skjønner du.

De bruker også sandpapir å skrive på. Derfor blyantene holder så kort.

Ulv I Faarikaal

Jeg har ikke barn, så ikke spør meg.

Har du ikke hørt om sandkaker?

Jeg har heller ikke barn, bare låner når jeg føler at de voksne blir for slitsomme. Barns enkle verden er mye bedre å forholde seg til. Men de får ordentlig mat det jeg vet.

"Mange som har hatt nær familie i en slik situasjon vil kunne fortelle om at de er uenige med legenes tolking, og at leger er unige med hverandre om hvor en setter grensen. Dette er jo _vurderinger_ og ikke 0-1."

Og nettopp fordi pårørende ikke nødvendigvis er enige i legens vurderinger, er det fint at det er de pårørende som må gi sin tillatelse til organdonasjon.

"Og nettopp fordi pårørende ikke nødvendigvis er enige i legens vurderinger, er det fint at det er de pårørende som må gi sin tillatelse til organdonasjon. "

Enig :)

"Og nettopp fordi pårørende ikke nødvendigvis er enige i legens vurderinger, er det fint at det er de pårørende som må gi sin tillatelse til organdonasjon. "

Enig :)

Godt at vi kan enes om dette :-)

Takk for flotte innspill, forresten!

mvh

Hei Zirine,

Er du en potensiell mottaker, fordi du mangler en hjerne?

Er vi kompatible? ;-)

Jeg er ikke helt overbevist om at verden er klar for "Zirine med Sørs hjerne"! *S*

Med vennlig hilsen

Jeg er godt fornøyd med den jeg har, ellers takk.

Gi nå hjernen din til noen som har lyst på en og noen som kan tenke seg å bruke den.

Du bruker ikke hjernen din, ergo doner den bort. Pengene du får for den kan du jo gi til alle de sultne barna i Afrika.

Jeg er godt fornøyd med den jeg har, ellers takk.

Gi nå hjernen din til noen som har lyst på en og noen som kan tenke seg å bruke den.

Du bruker ikke hjernen din, ergo doner den bort. Pengene du får for den kan du jo gi til alle de sultne barna i Afrika.

Hei,

Men det virker jo unektelig som om du kunne ha bruk for enda en... ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Fordi dere gjør så jævla mye rart og tror på enda rarere ting, så man vet aldri med dere.

Mange ekstreme ytterligheter i religiøse miljøer, vet du.

Mange ekstreme ytterligheter! Ekstreme folk finnes i alle kategorier, men det finnes desidert flest troende mennesker her på jorden ;)

Eg seier ikkje at eg klandrar dei, eg seier berre at eit system der ein i større grad har tilgang på donororgan, ville kunne redde fleire liv. Det er ikkje verre enn at ein kunne ha eit opt-out-system i staden for eit system basert på at ein har snakka med alle sine pårørande om kva ein vil. I mange tilfelle vil organet vera ubrukeleg før dei pårørande har fått sjans til å uttala seg.

Kan ikke se for meg hva slags sytem som skulle fungere bra her. Det vil desidert bli et stort register. Muligheter for å registrere seg, hvem som skal sitte med systemet osv.osv.

Man kan bli donor nå, da får man et slikt kort. Alle vet om det og burde tenke over det.

Gjest lis@bet

"liggende å slenge for tilfeldig forskning på anatomisk institutt"

Hehe, ser for meg situasjonen:

Hoi! Her ligg det ein kropp jo! Hmm, kanskje eg skulle forske litt på den i lunchpausen?

Var omtrent slik da jeg hadde forelesninger oralbiologi på Blindern.

Langs veggen stod store kar med formalin og diverse kroppsdeler oppi. Bla.a en hel baby, fant vi ut da vi i lunsjpausen ble litt for nysgjerrige....

Gjest moralsiten

Var omtrent slik da jeg hadde forelesninger oralbiologi på Blindern.

Langs veggen stod store kar med formalin og diverse kroppsdeler oppi. Bla.a en hel baby, fant vi ut da vi i lunsjpausen ble litt for nysgjerrige....

Eh, men denne babyen hadde neppe havna der fordi den var organdonor.

Skal det være mer bry og si i fra at man ikke vil som at man vil?

Eller er det ikke heller slik at man satser da på å få tatt noen organer fra dem som ikke helt har fått bestemt seg? eller som ikke rekker å si i fra før de er utfor en ulykke ol.?

Slikt press og et slikt stort register er jeg helt og holdent imot.

Man må respektere at folk ikke har bestemt seg eller går å tenker på det. Man har ikke rett til å legge press på andre, selv om man synes det er en flott ting å gjøre. Ikke alle synes det og ikke alle har/får bestemt seg.

Lurer på hva du hadde sagt hvis det var ett av dine barn som trengte en donor....?

#Personlig synes jeg det er vesentlig mere "på trynet" at mennesker i ung alder dør fordi man mangler donor-organer..... #

Det er tragiskt når noen dør ja! men det kan skje likevel om man forandrer loven. Man kan ikke sattse på at alle som ikke har sakt seg villig til å bli donor, vil fortsette å tie.

Jeg håper selvfølgelig ikke at du og dine vil komme opp i en situasjon der dere skulle ha behov for en donor, men jeg lurer like fullt på hva du ville sagt hvis du visste at mange organdonatorer som kunne reddet deg/dine barn ble lagt rett i graven - og du vet at mange av disse helt sikkert ikke ville ha hatt noe i mot å donere de nødvendige organene til deg/dine.......og samtidig så dør du/dine sakte.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...