Gå til innhold

Ringe potensiell arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Gjest Pointu

Hei!

Har inne en søknad på en stilling der søknadsfristen gikk ut på mandag. I annonnsen stod egentlig alle de opplysningene jeg kunne trenge svar på, men jeg vil likevel markere meg ved å ta en telefon til firmaet. Har tenkt til å spørre om hvor mange søkere det er og om jeg kan få tilsendt søkerliste. Hva for noe mer kan jeg spørre om.....?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/104942-ringe-potensiell-arbeidsgiver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Du kan selvsagt spørre om det, samt når de har tenkt å komme igang med intervjuer. Men er det bare positivt å ringe? Jeg sitter med en kjempebunke søknader og halvferdig søkerliste til en jobb vi har ledig her på jobben min, og det siste jeg ønsker meg er at noen ringer og maser. Kan du ikke heller sende en mail? Mener ikke å være frekk, altså. Bare for å se det fra en annen side...

Gjest Pointu

Du kan selvsagt spørre om det, samt når de har tenkt å komme igang med intervjuer. Men er det bare positivt å ringe? Jeg sitter med en kjempebunke søknader og halvferdig søkerliste til en jobb vi har ledig her på jobben min, og det siste jeg ønsker meg er at noen ringer og maser. Kan du ikke heller sende en mail? Mener ikke å være frekk, altså. Bare for å se det fra en annen side...

Joda, du har sikkert rett i det.....på en måte..!:) Men siden jeg regner med at det er mange søkere til denne stillingen også, kan det vel være lurt å gjøre litt oppmerksom på meg selv? Det er ikke oppgitt noen mailadresse, og ikke vet jeg hvordan jeg skulle fått tak i den heller....

Ulv I Faarikaal

Hva skal du med søkerliste ?

Ring og spør om de har fått søknaden din og om det er noe som mangler for at du skal komme i betraktning. FOrsikre at du meget gjerne vil ha jobben.

Hvis de blir sure for det, da er de ikke noe å samle på. Jeg har vurdert mange søknader og syns det viser inititativ om noen følger opp. Jeg tror kanskje bare en av femti gjør det.

Vær kort og forbered et par lure spørsmål om bedriften. Vet du at de f eks er stolt av kantina si, lokalene eller beliggenhet, spør om det.

mariaflyfly

Joda, du har sikkert rett i det.....på en måte..!:) Men siden jeg regner med at det er mange søkere til denne stillingen også, kan det vel være lurt å gjøre litt oppmerksom på meg selv? Det er ikke oppgitt noen mailadresse, og ikke vet jeg hvordan jeg skulle fått tak i den heller....

Ring du. Det er sikkert greit. Har bare fått helt fnatt av en person som søker på "vår" jobb. Etter at jeg sendte en mail for å få noen flere opplysninger som ikke kom fram av søknad eller CV, har vedkommende "bomba" meg med mailer hvor h*n forteller om hvor bra jobb h*n vil gjøre bare vi ansetter h*n. Sånt hever ikke akkurat aksjene, for å si det sånn. ;o)

Gjest Pointu

Ring du. Det er sikkert greit. Har bare fått helt fnatt av en person som søker på "vår" jobb. Etter at jeg sendte en mail for å få noen flere opplysninger som ikke kom fram av søknad eller CV, har vedkommende "bomba" meg med mailer hvor h*n forteller om hvor bra jobb h*n vil gjøre bare vi ansetter h*n. Sånt hever ikke akkurat aksjene, for å si det sånn. ;o)

Takk, jeg har selv holdt på med registrering av uttallige søknader, og skjønner hvor du vil hen...... :)

Annonse

Gjest Pointu

Ring og spør om de har fått søknaden din og om det er noe som mangler for at du skal komme i betraktning. FOrsikre at du meget gjerne vil ha jobben.

Hvis de blir sure for det, da er de ikke noe å samle på. Jeg har vurdert mange søknader og syns det viser inititativ om noen følger opp. Jeg tror kanskje bare en av femti gjør det.

Vær kort og forbered et par lure spørsmål om bedriften. Vet du at de f eks er stolt av kantina si, lokalene eller beliggenhet, spør om det.

Takk for innspill! :)

Synes det er veldig greit med en oversikt over hvem som har søkt, hva slags utdannelse og praksis de andre søkerne besitter. Hvis man evnt. ikke skulle være aktuell for stillingen, ser man i allefall hvor det evnt. skorter. Mange bedrifter sender også ut brev etter at tilsettingen ahr funnet sted, der de opplyser om hvem som ble tilbudt stillingen. Selv om personlig egenhet også betyr masse, kan man jo utfra en søkerliste se litt av hva vedkommende har av bakgrunn. :)

Ulv I Faarikaal

Takk for innspill! :)

Synes det er veldig greit med en oversikt over hvem som har søkt, hva slags utdannelse og praksis de andre søkerne besitter. Hvis man evnt. ikke skulle være aktuell for stillingen, ser man i allefall hvor det evnt. skorter. Mange bedrifter sender også ut brev etter at tilsettingen ahr funnet sted, der de opplyser om hvem som ble tilbudt stillingen. Selv om personlig egenhet også betyr masse, kan man jo utfra en søkerliste se litt av hva vedkommende har av bakgrunn. :)

Jeg tror ikke det er vanlig i privat næring å sende søkerlister, har ikke sett eller hørt om det enda. Vær forsiktig med å kreve noe, det er du som skal selge deg selv, og må være på defensiven. Initiativ kan lett vippe over til mas. Selv liker jeg folk som er korte i stilen og effektive/ ryddige. Pass på å si at du kan stille opp _når som helst_ til konferanse.

Gjest Pointu

Jeg tror ikke det er vanlig i privat næring å sende søkerlister, har ikke sett eller hørt om det enda. Vær forsiktig med å kreve noe, det er du som skal selge deg selv, og må være på defensiven. Initiativ kan lett vippe over til mas. Selv liker jeg folk som er korte i stilen og effektive/ ryddige. Pass på å si at du kan stille opp _når som helst_ til konferanse.

Du kan ha rett, det blir kanskje mest brukt i stat/kommune... Men takk for gode tips!:)

Kan ikke tenke meg at en arbeidsgiver kan sende søkerlister med oversikt over deres kvalifikasjoner til kreti og pleti. Det gjorde heller ikke kommunen, iallfall ikke under min korte karriere der. Men navnene på søkere til offentlige stillinger kommer gjerne i avisen (bortsett fra de som ikke vil).

Jeg pleier å ringe etter en stund og høre om de har fått søknaden.

Så spør jeg om det er mange søkere og om det er mange med videreutdanning og lang erfaring.

Trenger vel ingen skriftlig liste for å skjønne hvor dårlig en ligger an?

Har dessuten innsett at jeg hadde hatt mye større sjans på å få jobb om jeg var en mann med innvandrerbakgrunn.

Jeg pleier å ringe etter en stund og høre om de har fått søknaden.

Så spør jeg om det er mange søkere og om det er mange med videreutdanning og lang erfaring.

Trenger vel ingen skriftlig liste for å skjønne hvor dårlig en ligger an?

Har dessuten innsett at jeg hadde hatt mye større sjans på å få jobb om jeg var en mann med innvandrerbakgrunn.

Regner med at du er en norsk jente da. Mange steder har innvandrere store problemer med å få jobb. Jeg husker fra et sted jeg jobbet før, at søknader fra utlendinger ble lagt til side. Ingen sjekket noe. Søknader fra norske menn/kvinner ble sjekket og personer tilsatt evt. kalt inn til intervju. I den bedriften hvor jeg er nå, er det en del utlendinger fra ca 10 land. Jeg aner ikke hvordan de ligger an kvalifikasjonsmessing i forhold til de norske ansatte (jeg har ingenting med personalsaker å gjøre nå).

.. på arbeidsmarkedskurs (jobbsøkerkurs) sa de faktisk at de hatet folk som ringte og "maset" som de kalte det, og la bort søknadene med en gang.

SÅ dersom en ikke hadde noe _virkelig viktig_ å spørre om så burde en heller la være.

Annonse

Ulv I Faarikaal

.. på arbeidsmarkedskurs (jobbsøkerkurs) sa de faktisk at de hatet folk som ringte og "maset" som de kalte det, og la bort søknadene med en gang.

SÅ dersom en ikke hadde noe _virkelig viktig_ å spørre om så burde en heller la være.

Jeg har selv holdt jobbsøkerkurs for Aetat, og jeg mener fremdeles at initiativ er viktig, men la det ikke gå over i mas.

Jeg har selv holdt jobbsøkerkurs for Aetat, og jeg mener fremdeles at initiativ er viktig, men la det ikke gå over i mas.

Det ble så vanskelig.

De spesifiserte ingenting mer enn det.

Bare at telefoner (om så bare en) med unødvendige spørsmål førte til at søknaden ble lagt bort.

Men hva i alle dager er nødvendige og unødvendige spørsmål?

Jeg ringer da seff ikke å spør om været?!

Tilsendt søkerliste? Hva i alle dager er det for noe? De kan vel ikke gi ut navn o.l. på personer som har søkt stillingen? Det er jo konfidensielt?

Nei, det er offentlig.

I stillinger i det offentlige står det noen ganger i avisen til og med hvem som har søkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...