Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siktet rugmel og fin sammalt rug - er det forskjellige melsorter - hva er såfall forskjellen??

Kan det feks. være årsaken at jeg bruker feil melsort i Ingers rugbrød som blir paddeflate ..... jeg bruker siktet rugmel men det står fin sammalt rug i oppskriften.

Skrevet

På meg høres det rett og slett ut som om ditt problem ikke er at du bruker feil mel, men at du simpelthen ser ut til å ha glemt gjær.

Dette er urutinert, punky! :)

Skrevet

På meg høres det rett og slett ut som om ditt problem ikke er at du bruker feil mel, men at du simpelthen ser ut til å ha glemt gjær.

Dette er urutinert, punky! :)

Å faen !!! Detta burde du sagt fra om før !!!!!!!

*leser oppskriften litt mer nøye*

Skrevet

Siktet rugmel - som siktet hvetemel, bare av rug. ALtså uten skall.

Siktet sammalt: som fint sammalt hvetemel. Altså med skall.

Skrevet

Fint, ikke siktet .. der sist :-)

Siktet rugmel - uten skall

Fint sammalt rug - med skall, men finmalt.

Som fint sammalt hvete som jo skiller seg ut fra siktet hvetemel.

Skrevet

Men kan jeg bruke det som unnskyldning for at brødene blir helt flate tror du???

Siktet mel er vel kanskje litt grovere da?

Skrevet

Men kan jeg bruke det som unnskyldning for at brødene blir helt flate tror du???

Siktet mel er helt fint, fint sammalt er grovere.

Skrevet

Dette kunne jeg ha skrevet. Jeg kjøpte siktet rugmel for jeg fant ikke sammalt fint. Og mine brød blir også paddeflate. Men jeg gir meg ikke. Jeg skal få dem til :-)

Skrevet

Dette kunne jeg ha skrevet. Jeg kjøpte siktet rugmel for jeg fant ikke sammalt fint. Og mine brød blir også paddeflate. Men jeg gir meg ikke. Jeg skal få dem til :-)

Kan du ikke spørre i butikken om de vil ta inn det melet du trenger?

Skrevet

Men kanskje vi har forklaringen da !! Det er ikke vi som er talentløse til å bake ..... bare til å kjøpe mel *S*

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Tvert imot. Jo mer fint mel i et brød, desto lettere hever det seg.

Bruk lengre hevetid. Gjerne over natten.

Skrevet

Nei, det kan du ikke. Tvert imot. Jo mer fint mel i et brød, desto lettere hever det seg.

Bruk lengre hevetid. Gjerne over natten.

Fillern da .... *S*

Skrevet

Men kanskje vi har forklaringen da !! Det er ikke vi som er talentløse til å bake ..... bare til å kjøpe mel *S*

*lol*

Skrevet

Fillern da .... *S*

Jeg pleier å si at jeg liker å bake, men det jeg lager egner seg ikke til å servere til folk :-)

Skrevet

Hadde du de i brødformer?

Jepp! *S*

Har du bakt de samme brødene?

Deigen er jo ganske rennende for så si det mildt. Jeg har ikke vekt - men bruker dl-mål , vet ikke om det blir noe tull der.

Bløtelegger ikke helkornene.

Bruker bare vann.

Hever de bare akkurat som det står i oppskriftenm. De hever bra under selve hevingen - men i formene så hever de ikke noe - heller faller ned under steking.

'Elter' ikke så veldig lenge - dvs. bruker kjøkkenmaskinen så lenge.

Har bakt de flere ganger - så jeg er gjennomført dårlig på dette brødet.

Skrevet

Jepp! *S*

Har du bakt de samme brødene?

Deigen er jo ganske rennende for så si det mildt. Jeg har ikke vekt - men bruker dl-mål , vet ikke om det blir noe tull der.

Bløtelegger ikke helkornene.

Bruker bare vann.

Hever de bare akkurat som det står i oppskriftenm. De hever bra under selve hevingen - men i formene så hever de ikke noe - heller faller ned under steking.

'Elter' ikke så veldig lenge - dvs. bruker kjøkkenmaskinen så lenge.

Har bakt de flere ganger - så jeg er gjennomført dårlig på dette brødet.

søstra til mannen bakte sånne, men jeg har faktisk ikke spurt åssen det gikk. hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...