Gå til innhold

Ville dere overlevd på dette?

Anbefalte innlegg

Gjest sparebluss

Min inntekt: 5700

Mannens min sin inntekt 7500

Totalt altså: 13200

Dette er utbetalt inkludert barnetrygd. Vi har ett barn på snart tre år.

Vi bor billig, betaler 3500 pr måned. Og vi betaler 1000 pr måned i barnehage til minsten.

vi har ikke bil (sier seg vel kanskje selv) men det blir jo en del utgifter til buss da....ca 1000 kr. pr måned.

Og så er det jo strøm, telefon, mat og klær + diverse.

Jeg bare lurer på om dere ville klart dere på dette. Vi sliter veldig, og jeg må bare vite om det er vi som sløser bort pengene og ikke er strukturerte nok..! Det er jo ikke alle forunt å bo så billig som vi gjør da!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105075-ville-dere-overlevd-p%C3%A5-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den inntekta ville ikkje dekt boutgiftene våre ein gong... I tillegg har vi billån + +, og treng litt til mat og klede... Eg trur det er mogleg å overleva på den inntekta, men det seier seg sjølv at ein ikkje er i stand til å leva spesielt godt. Mi erfaring er uansett at eg er like blakk uansett inntekt. Eg føler ikkje eg har betre råd no enn då eg tente halvparten - men eg byggjer sjølvsagt opp kapital over tid no.

Annonse

Gjest sparebluss

Med de utgifter som du skisserer og bare et barn ville vi overlevd ja. Vi har i perioder hatt langt mindre å rutte med. Men jeg ville nok samtidig sett meg om etter bedre jobb. ;-)

Har dere klart dere med mindre enn dette? Hvordan??? Hva er trikset?

Mat osv er jo blitt så vannvittig dyrt. Selv om vi holder oss på spaghetti, fiskeboller, omelett, kjøttpudding etc. så taler jo kvitteringene fra matbutikkene for seg selv. Det blir jo i alle fall 4500-5000 pr måned. Da regner jeg jo også med bleier og andre husholdningsartikler. Men ikke klær osv.

Og hva gjorde dere når det kom uforutsette ting inn i bildet. Nå i mai så har vi blitt invitert i bryllup til min bror på en annen kant av landet. Vi har rett og slett ikke råd til å reise, men skal man si nei da? Det er så fortvilende. For ikke å snakke om at antrekk for anledningen er smoking - hva gjør man da når gubben ikke har hverken smoking eller mørk dress og jeg ikke har fotsid kjole? Og ja - jeg har faktisk saumfart alle bruktbutikker og alle fretexutsalgene i byen uten hell!! Jeg vet dette egentlig er bagateller, men det er sånne ting som tærer så fælt i hverdagen liksom. For en måned siden døde min mormor, og da måtte jeg avgårde med fly for å delta i begravelse osv. Og da når en sånn ting skjer så får det faktisk konsekvenser for måneder fremover for oss. Hva gjør man da? Jeg kan jo ikke bare la være å dukke opp?!?!

Gjest sparebluss

Jeg ville nok "overlevd", men overhodet ikke levd. Det må da være mer lønnsomt for dere å heve arbeidsledighetstrygd e.l.?

joa....kanskje det. Men jeg går for tiden på rehabilitering. Jeg ble syk under studiene, og gubben studerer fremdeles. Han kunne jo selvfølgelig sluttet og prøvd å finne seg jobb, men det er ikke så enkelt lenger det heller.

Gjest sparebluss

Jeg undrer meg primært på hva slags jobber dere har; i og med at dere begge ser ut til å ha en brutto inntekt på under 150.000,-.

Jeg trodde ikke det var lov til å gi så lite i årslønn....

Som jeg svarte litt lenger nede her, så går jeg på rehabilitering - ble syk under studiene. Og gubben studerer fremdeles. Er jo egentlig fælt hvis eneste utvei for oss blir at han må slutte studiene og få seg en halvhjerta jobb et sted....men det er kanskje det vi må....

Mat osv er jo blitt så vannvittig dyrt. Selv om vi holder oss på spaghetti, fiskeboller, omelett, kjøttpudding etc. så taler jo kvitteringene fra matbutikkene for seg selv. Det blir jo i alle fall 4500-5000 pr måned. Da regner jeg jo også med bleier og andre husholdningsartikler. Men ikke klær osv.

Og hva gjorde dere når det kom uforutsette ting inn i bildet. Nå i mai så har vi blitt invitert i bryllup til min bror på en annen kant av landet. Vi har rett og slett ikke råd til å reise, men skal man si nei da? Det er så fortvilende. For ikke å snakke om at antrekk for anledningen er smoking - hva gjør man da når gubben ikke har hverken smoking eller mørk dress og jeg ikke har fotsid kjole? Og ja - jeg har faktisk saumfart alle bruktbutikker og alle fretexutsalgene i byen uten hell!! Jeg vet dette egentlig er bagateller, men det er sånne ting som tærer så fælt i hverdagen liksom. For en måned siden døde min mormor, og da måtte jeg avgårde med fly for å delta i begravelse osv. Og da når en sånn ting skjer så får det faktisk konsekvenser for måneder fremover for oss. Hva gjør man da? Jeg kan jo ikke bare la være å dukke opp?!?!

4500-5000 kr i matvarer etc i måneden? Det synes jeg var mye for to voksne og et barn. Prøv å skrive ned _absolutt alt_ dere kjøper i noen måneder, for å se hva det egentlig går til. Følg med på tilbud og kjøp _bare_ det som er på tilbud og ikke andre ting. Skriv lister før dere går og handler og hold dere til lista.

Da vi hadde dårlig råd sa vi rett og slett nei til alle slike "anledninger" som bryllup, bursdager etc. Er man fattig så er det ikke noe å gjøre med.

Gjest sparebluss

Den inntekta ville ikkje dekt boutgiftene våre ein gong... I tillegg har vi billån + +, og treng litt til mat og klede... Eg trur det er mogleg å overleva på den inntekta, men det seier seg sjølv at ein ikkje er i stand til å leva spesielt godt. Mi erfaring er uansett at eg er like blakk uansett inntekt. Eg føler ikkje eg har betre råd no enn då eg tente halvparten - men eg byggjer sjølvsagt opp kapital over tid no.

Ja....man legger jo tæring etter næring....eller noe sånt. Vi innser jo at det er sånn at vi har ikke råd til hverken bil, videokamera, ferie til sørlandet eller danmark osv. Og det er forsåvidt greit. Det som er fælt er når det begynner å gå ut over matpakka til minsten i barnehagen og næringsinnholdet på middagsbordet liksom. Hadde vi hatt bil, eller egen bolig, så ville jo saken stilt seg litt anderledes. Da hadde vi jo i alle fall noe å selge i ytterste konsekvens for å ha mat på bordet og klær på kroppen...

Når 'dere' betaler ned på huslån og billån, så er det jo i alle fall forbruksting dere betaler på, og dere vil hverken fryse eller sulte om dere måtte gi fra dere den 'goden'. Og selv om dere da måtte selge bilen og hele salgsummen gikk rett inn på lånet....ja da har dere jo det dere betalte på billånet å leve for plutselig....går ut fra det er noen middager og et par brød der. Vi lever jo delvis på lånte penger for å kjøpe mat og klær....

Uffda....ikke meningen at det skulle bli sånn syting!! Det er ikke sånn jeg ser på det, jeg bare lurer på hvordan folk får det til å gå rundt? Jeg trenger noen tips!! :)

Selv er vi en husholdning på 3,3 personer - med en liten som trenger bleier, babymat m.m.

Vårt mat- og daglig forbruksbudsjett er på 3000 i måneden - inkludert bilkostnader.

Gjest sparebluss

Selv er vi en husholdning på 3,3 personer - med en liten som trenger bleier, babymat m.m.

Vårt mat- og daglig forbruksbudsjett er på 3000 i måneden - inkludert bilkostnader.

3,3 personer ? :)

hva spiser dere da? Jeg forstår ikke dette jeg. Er maten dyrere her jeg bor? Jeg skal være enig at jeg legger vekt på en del frukt og grønnsaker i kosten. Og det er jo ikke det billigste. Men likevel....! Ellers går det i brødmat med leverpostei, syltetøy og servelat. Ris og poteter, og grøt.

Annonse

3,3 personer ? :)

hva spiser dere da? Jeg forstår ikke dette jeg. Er maten dyrere her jeg bor? Jeg skal være enig at jeg legger vekt på en del frukt og grønnsaker i kosten. Og det er jo ikke det billigste. Men likevel....! Ellers går det i brødmat med leverpostei, syltetøy og servelat. Ris og poteter, og grøt.

På påleggsiden blir det en god del ost - som er et drøyt pålegg.

Middag er gjerne poteter, hjemmelaget saus, grønnsaksblanding og noe ved siden av - fiskeboller, kjøtt på tilbud...det som er på tilbud.

Har og en del hjemmelagde gryter og pastaretter; var storforbruker av kyllingkjøttdeig når det fantes på markedet.

Men det hovedsaklige er hjemmelaget middag - kjøper ikke posesauser og den type ting. Så ofte har vi middag for 2 (eller 3 når jentungen min er på besøk) med totalkostnad cirka 30 kroner.

"Vårt mat- og daglig forbruksbudsjett er på 3000 i måneden - inkludert bilkostnader."

Hvordan i all verden klarer du/dere det?

"Vårt mat- og daglig forbruksbudsjett er på 3000 i måneden - inkludert bilkostnader."

Hvordan i all verden klarer du/dere det?

En skriveleif - eksklusive bilkostnader (1000,- pr. mnd der).

Men klarer det...på et vis. Krever dog svært mye innsats mht. planlegging - og gleder meg til senhøsten. Da kan vi øke budsjettet med en tusenlapp eller tre.

Herregud, nei, det hadde vi aldri klart. Dere to tilsammen har mindre utbetalt enn jeg har netto alene! Mannen min og jeg har lagt opp livet vårt etter den inntekten vi har, og den er netto godt over tredve tusen i mnd.

Skulle jeg og familien overlevvd på det dere har, måtte vi brukt flere år på å forberede oss først, nedbetale diverse strøgjeld, kuttet ut alt av abonnementer, Mastercard, bokklubber, medlemsskap osv osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...