Gå til innhold

Ville dere overlevd på dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Rusle

Har dere klart dere med mindre enn dette? Hvordan??? Hva er trikset?

Mat osv er jo blitt så vannvittig dyrt. Selv om vi holder oss på spaghetti, fiskeboller, omelett, kjøttpudding etc. så taler jo kvitteringene fra matbutikkene for seg selv. Det blir jo i alle fall 4500-5000 pr måned. Da regner jeg jo også med bleier og andre husholdningsartikler. Men ikke klær osv.

Og hva gjorde dere når det kom uforutsette ting inn i bildet. Nå i mai så har vi blitt invitert i bryllup til min bror på en annen kant av landet. Vi har rett og slett ikke råd til å reise, men skal man si nei da? Det er så fortvilende. For ikke å snakke om at antrekk for anledningen er smoking - hva gjør man da når gubben ikke har hverken smoking eller mørk dress og jeg ikke har fotsid kjole? Og ja - jeg har faktisk saumfart alle bruktbutikker og alle fretexutsalgene i byen uten hell!! Jeg vet dette egentlig er bagateller, men det er sånne ting som tærer så fælt i hverdagen liksom. For en måned siden døde min mormor, og da måtte jeg avgårde med fly for å delta i begravelse osv. Og da når en sånn ting skjer så får det faktisk konsekvenser for måneder fremover for oss. Hva gjør man da? Jeg kan jo ikke bare la være å dukke opp?!?!

4500-5000 er mye for 3 personer.

Fortsetter under...

joa....kanskje det. Men jeg går for tiden på rehabilitering. Jeg ble syk under studiene, og gubben studerer fremdeles. Han kunne jo selvfølgelig sluttet og prøvd å finne seg jobb, men det er ikke så enkelt lenger det heller.

Å bli syk under studiene er det dummeste man kan finne på!

Hvis dere har for lite penger å rutte med kan det være at dere kan få supplerende sosialhjelp.

Spesielt med tanke på barnet.

serendipity

Ikke sånn vi bor nå. Bet. kr 12 500,- på lånet i mnd. Vi har lagt opp vårt liv etter at vi sitter igjen med ca. kr 8000,- per. måned til mat og klær osv. Vi har utbetalt ca. kr 35 000,- i måneden. inkl. barnetrygd osv. Det som evt. er til overs setter vi på en spare konto, som vi tar av når vi får sånne sjokk strøm regninger som i vinter.

En skriveleif - eksklusive bilkostnader (1000,- pr. mnd der).

Men klarer det...på et vis. Krever dog svært mye innsats mht. planlegging - og gleder meg til senhøsten. Da kan vi øke budsjettet med en tusenlapp eller tre.

"En skriveleif - eksklusive bilkostnader (1000,- pr. mnd der)."

Ja, jeg må si jeg lurte litt på det der :-)

Uansett er det godt gjort å klare seg på så lite, men må man, så må man.

Med bedre tider i vente, så er det sikkert lettere også - hadde nesten vært tragisk om det hadde vært andre veien :-)

Annonse

"En skriveleif - eksklusive bilkostnader (1000,- pr. mnd der)."

Ja, jeg må si jeg lurte litt på det der :-)

Uansett er det godt gjort å klare seg på så lite, men må man, så må man.

Med bedre tider i vente, så er det sikkert lettere også - hadde nesten vært tragisk om det hadde vært andre veien :-)

...det er vel et tankekors at det var ennå trangere økonomisk før jeg fikk samboer...selv nå som vi har barn sammen...

laguna1365380434

Sikkert ikke om jeg hadde barn.. det koster jo gjerne litt..

Men jeg og samboeren lever på mindre..

Etterat husleien er betalt( 2700 på meg) Har jeg igjen 1500 blanke kroner jeg liksom skal greie meg med..Ha!

Det blir noen dager med brødskive til middag og brødskive til dessert ut av det..

Men det hender jeg får klær og penger av folka mine..

Dessuten er jeg ikke i det hele tatt flink økonomisk, så jeg blåser gjerne det lille jeg har med en gang og lever på luft og kjærlighet resten av måneden..

Hvis det kommer opp veldig uforutsette ting er jeg så heldig at jeg stort sett "får låne" (dette blir også ofte omskrevet til gave..)

Hadde jeg hatt barn hadde jeg nok på ett eller annet vis måttesørge for bedre inntekt.. Og bedre økonomisk struktur.. Jeg er veldig sånn: Jeg er blakk det må feires..

Orker ikke tanken på å prøve å være fornuftig, synes det er ett hyggeligere liv når jeg bruker mer enn jeg kan innimellom.. Så får det heller være ris til middag resten av måneden..

Synes dere høres flinke ut! Jeg hadde hatt problemer med å få den inntekten til å dekke hele måneden.. Spesielt med ett lite barn å ivareta! Lykke til!:o)

Har dere klart dere med mindre enn dette? Hvordan??? Hva er trikset?

Mat osv er jo blitt så vannvittig dyrt. Selv om vi holder oss på spaghetti, fiskeboller, omelett, kjøttpudding etc. så taler jo kvitteringene fra matbutikkene for seg selv. Det blir jo i alle fall 4500-5000 pr måned. Da regner jeg jo også med bleier og andre husholdningsartikler. Men ikke klær osv.

Og hva gjorde dere når det kom uforutsette ting inn i bildet. Nå i mai så har vi blitt invitert i bryllup til min bror på en annen kant av landet. Vi har rett og slett ikke råd til å reise, men skal man si nei da? Det er så fortvilende. For ikke å snakke om at antrekk for anledningen er smoking - hva gjør man da når gubben ikke har hverken smoking eller mørk dress og jeg ikke har fotsid kjole? Og ja - jeg har faktisk saumfart alle bruktbutikker og alle fretexutsalgene i byen uten hell!! Jeg vet dette egentlig er bagateller, men det er sånne ting som tærer så fælt i hverdagen liksom. For en måned siden døde min mormor, og da måtte jeg avgårde med fly for å delta i begravelse osv. Og da når en sånn ting skjer så får det faktisk konsekvenser for måneder fremover for oss. Hva gjør man da? Jeg kan jo ikke bare la være å dukke opp?!?!

Har du prøvd å regne ut hva som er forventet forbruk her:

http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi

Vi er fem i familien og har et husholdningsbudsjett på ca 6000 kr pr mnd. Da er bleier, shampo, vaskepulver... ja alt regnet med. Det er noenlunde det samme som vi fikk i forventede utgifter av SIFO.

Vi lever godt for disse pengene. Baker en del selv og lager mye mat fra grunnen av. Handler stort når det er tilbud.

For å bli bevisst hva vi bruker pengene på samlet vi alle kvitteringer og regner sammen hver mnd. Veldig greit å se hva pengene går til.

Ja....man legger jo tæring etter næring....eller noe sånt. Vi innser jo at det er sånn at vi har ikke råd til hverken bil, videokamera, ferie til sørlandet eller danmark osv. Og det er forsåvidt greit. Det som er fælt er når det begynner å gå ut over matpakka til minsten i barnehagen og næringsinnholdet på middagsbordet liksom. Hadde vi hatt bil, eller egen bolig, så ville jo saken stilt seg litt anderledes. Da hadde vi jo i alle fall noe å selge i ytterste konsekvens for å ha mat på bordet og klær på kroppen...

Når 'dere' betaler ned på huslån og billån, så er det jo i alle fall forbruksting dere betaler på, og dere vil hverken fryse eller sulte om dere måtte gi fra dere den 'goden'. Og selv om dere da måtte selge bilen og hele salgsummen gikk rett inn på lånet....ja da har dere jo det dere betalte på billånet å leve for plutselig....går ut fra det er noen middager og et par brød der. Vi lever jo delvis på lånte penger for å kjøpe mat og klær....

Uffda....ikke meningen at det skulle bli sånn syting!! Det er ikke sånn jeg ser på det, jeg bare lurer på hvordan folk får det til å gå rundt? Jeg trenger noen tips!! :)

Er bare sunt å skryte litt.

Har dere søkt bostøtte fra husbanken?

Ja....man legger jo tæring etter næring....eller noe sånt. Vi innser jo at det er sånn at vi har ikke råd til hverken bil, videokamera, ferie til sørlandet eller danmark osv. Og det er forsåvidt greit. Det som er fælt er når det begynner å gå ut over matpakka til minsten i barnehagen og næringsinnholdet på middagsbordet liksom. Hadde vi hatt bil, eller egen bolig, så ville jo saken stilt seg litt anderledes. Da hadde vi jo i alle fall noe å selge i ytterste konsekvens for å ha mat på bordet og klær på kroppen...

Når 'dere' betaler ned på huslån og billån, så er det jo i alle fall forbruksting dere betaler på, og dere vil hverken fryse eller sulte om dere måtte gi fra dere den 'goden'. Og selv om dere da måtte selge bilen og hele salgsummen gikk rett inn på lånet....ja da har dere jo det dere betalte på billånet å leve for plutselig....går ut fra det er noen middager og et par brød der. Vi lever jo delvis på lånte penger for å kjøpe mat og klær....

Uffda....ikke meningen at det skulle bli sånn syting!! Det er ikke sånn jeg ser på det, jeg bare lurer på hvordan folk får det til å gå rundt? Jeg trenger noen tips!! :)

beklager. *ler*

3,3 personer ? :)

hva spiser dere da? Jeg forstår ikke dette jeg. Er maten dyrere her jeg bor? Jeg skal være enig at jeg legger vekt på en del frukt og grønnsaker i kosten. Og det er jo ikke det billigste. Men likevel....! Ellers går det i brødmat med leverpostei, syltetøy og servelat. Ris og poteter, og grøt.

Dersom du ikke bor i en by kan det godt hende maten er dyrere ja. Jo lengre ut i ødemarka du kommer jo (ufattelig mye) dyrere blir det.

Det kan også hende du bare handler på feil butikk. De generelt to billigste er rema og rimi.

Hadde jeg handlet på prix, bunnpris eller mega til vanlig hadde jeg blitt ruinert.

Men det kommer kanskje litt an på hva man bruker i matveien.

Jeg går ofte etter tilbud. Kan gjerne gå flere kilometer med barnevogna for å få billigere mat, MEN da må det være for å få ekstra god mat billigere.

Bleier svinger veldig i pris, se i de forskjellige butikkene og finn den billigste. Sjekk også om barnet tåler bleier fra f.eks euroshopper eller moomin (eller hva de het på europris).

Lyspærer, ferske grønnsaker og batterier kan også variere fryktelig i pris. Bruk litt tid i matbutikkene når du er der for å kartlegge ca prisnivå på det du bruker av ting og tang. Kjøp økonomidopapir.

Sats på økonomipakker av saus (kjøttkakesaus f.eks, kan tilsettes melk og pepper for å bli peppersaus, eller tomatpure for å bli spaghettisaus .. bare fantasien setter grenser) når du kjøper ferdigsaus. Økonomipakker av kjøttkakesaus blir ca 4 kr pakken. Denne kan også spees ut med noen spiseskjeer brunet sausejevning, enten fra pose eller hjemmelaget. Rester fryses ned og blandes i saus senere.

Kutt ned så mye som mulig på bussing, telefon og slikt. Nye klær og frisørbesøk er forbehold sjeldne anledninger.

Ang. bryllup: et så dyrt fastsattt antrekk hadde fått meg til å se rødt. Mulig jeg hadde møtt opp i tilklippet smoking av søppelsekker. Be fyren skaffe dere klær til låns, som passer, droppe kles-koden, eller være dere foruten.

Be familien om økonomisk hjelp i slike spesielle situasjoner. Det er gave nok at dere er der.

Julegaver/bursdagsgaver o.l. gjennomføres med stor fantasi som gjør dem billige og noenlunde bra.

Vi lever på ca 12 000 kr mnd, med 4000 i husleie og 4000 til mat og husholdningsartikler.

250+450 per mnd går til telefon og internet.

Det er fremdeles 1500 kr til overs. Disse forsvinner selvfølgelig i et og annet kafebesøk og (egentlig unødvendige) mobilregninger. Samt nye klær til vesla, selvfølgelig :-)

Annonse

Dersom du ikke bor i en by kan det godt hende maten er dyrere ja. Jo lengre ut i ødemarka du kommer jo (ufattelig mye) dyrere blir det.

Det kan også hende du bare handler på feil butikk. De generelt to billigste er rema og rimi.

Hadde jeg handlet på prix, bunnpris eller mega til vanlig hadde jeg blitt ruinert.

Men det kommer kanskje litt an på hva man bruker i matveien.

Jeg går ofte etter tilbud. Kan gjerne gå flere kilometer med barnevogna for å få billigere mat, MEN da må det være for å få ekstra god mat billigere.

Bleier svinger veldig i pris, se i de forskjellige butikkene og finn den billigste. Sjekk også om barnet tåler bleier fra f.eks euroshopper eller moomin (eller hva de het på europris).

Lyspærer, ferske grønnsaker og batterier kan også variere fryktelig i pris. Bruk litt tid i matbutikkene når du er der for å kartlegge ca prisnivå på det du bruker av ting og tang. Kjøp økonomidopapir.

Sats på økonomipakker av saus (kjøttkakesaus f.eks, kan tilsettes melk og pepper for å bli peppersaus, eller tomatpure for å bli spaghettisaus .. bare fantasien setter grenser) når du kjøper ferdigsaus. Økonomipakker av kjøttkakesaus blir ca 4 kr pakken. Denne kan også spees ut med noen spiseskjeer brunet sausejevning, enten fra pose eller hjemmelaget. Rester fryses ned og blandes i saus senere.

Kutt ned så mye som mulig på bussing, telefon og slikt. Nye klær og frisørbesøk er forbehold sjeldne anledninger.

Ang. bryllup: et så dyrt fastsattt antrekk hadde fått meg til å se rødt. Mulig jeg hadde møtt opp i tilklippet smoking av søppelsekker. Be fyren skaffe dere klær til låns, som passer, droppe kles-koden, eller være dere foruten.

Be familien om økonomisk hjelp i slike spesielle situasjoner. Det er gave nok at dere er der.

Julegaver/bursdagsgaver o.l. gjennomføres med stor fantasi som gjør dem billige og noenlunde bra.

Vi lever på ca 12 000 kr mnd, med 4000 i husleie og 4000 til mat og husholdningsartikler.

250+450 per mnd går til telefon og internet.

Det er fremdeles 1500 kr til overs. Disse forsvinner selvfølgelig i et og annet kafebesøk og (egentlig unødvendige) mobilregninger. Samt nye klær til vesla, selvfølgelig :-)

Jeg suger totalt i sauselaging.

Derfor posesaus. hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...