Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som veit om det er "farlig" (dvs at jeg blir dårlig av det eller noe..eller at det rett og slett ikke er sunt) å drikke alkohol hvis jeg bruker tabletter?? Bruker tabletter for høyt stoffskifte, de heter Neo-Mercazole...Håper på svar temmelig raskt, da jeg skal avgårde på vorspiel om ikke så altfor, altfor lenge... =/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105278-trenger-svar-r%C3%A5fort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Det tror jeg ikke du skal bekymre deg for med disse. Nå vet ikke jeg om det står varselstrekant på pakningen, for da bør du definitivt ta det rolig, men etter å ha lest i felleskatalogen, kan jeg si at MIN ikke-faglig-kompetente vurdering vil bli: Kos deg i kveld, men drikk litt saktere enn normalt...

Jeg fant heller ingen interaksjoner ved søk på "Druid"

Her er hva som stod i felleskatalogen:

Neo-Mercazole Roche

Tyreostatikum.

TABLETTER 5 mg: Hver tablett inneh.: Carbimazol. 5 mg, lactos. 30 mg, const. q.s. Fargestoff: Jernoksid (E 172).

Indikasjoner: Primær og sekundær hypertyreoidisme. Hypertyreoidisme ved forestående thyreoideaektomi.

Dosering: Voksne: Initialt 20-60 mg fordelt på 2-3 doser. Fortsettes til pasienten er eutyroid. Vedlikeholdsbehandling: Dosen reduseres daglig til opprettelse av eutyroid tilstand, vanligvis 5-15 mg/dag gitt som enkeltdose. Behandlingen fortsettes i 6-18 måneder.

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for noen av innholdsstoffene. Retrosternal struma og når tegn på trakeal kompresjon foreligger.

Forsiktighetsregler: Pasienter bør informeres om tidlige symptomer på utvikling av benmargsdepresjon, som sår hals, munnsår, pyreksi. Ved slike symptomer må behandling avsluttes og lege kontaktes umiddelbart. Hos slike pasienter må antall blodlegemer undersøkes, særlig ved kliniske tegn på infeksjon. Utvikling av benmargsdepresjon er reversibel ved tidlig seponering. Må brukes med forsiktighet til pasienter med leversykdom. Behandling bør midlertidig avbrytes ved behandling med radioaktivt jod. Kontroll av CPK-nivåer anbefales ved myopati hos myalgipasienter.

Interaksjoner: Jodbehandling eller rikelig jodtilførsel på forhånd eller samtidig, hemmer effekten av tioamidtyreostatika.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Karbimazol og aktiv metabolitt passerer. Kan forårsake føtal hypotyreose og skjoldkjertelhyperplasi. Rapporter om sjeldne tilfeller av aplasia cutis hos nyfødte etter eksponering av karbimazol in utero. Forutsatt at lavest mulig dose anvendes og skjoldkjertelfunksjonen overvåkes, anses risikoen for føtal påvirkning liten. Det er spesielt viktig å bruke lavest mulig dose i 3. trimester. Seponering bør overveies de siste ukene før termin for å redusere risikoen for komplikasjoner hos den nyfødte. Overgang i morsmelk: Karbimazol og aktiv metabolitt går over. Amming kan gjennomføres dersom barnets skjoldkjertelfunksjon overvåkes. Ved bruk av høye doser er det risiko for hypotyreose samt agranulocytose hos barnet.

Bivirkninger: De mest hyppige bivirkningene, som oftest milde, er kvalme, hodepine, artralgi, milde gastriske forstyrrelser, hudutslett, pruritus og urticaria. Blod: Benmargsdepresjon som kan føre til agranulocytose. Sjeldne tilfeller av pancytopeni/aplastisk anemi og isolert trombocytopeni. Gastrointestinale: Kvalme, milde gastriske forstyrrelser. Hud: Hudutslett, pruritus, urticaria. Håravfall. Lever: Leverforstyrrelser, oftest gulsott. Muskel-skjelettsystemet: Isolerte tilfeller av myopati hos myalgipasienter. Neurologiske: Hodepine.

Overdosering/Forgiftning: Det er ikke sannsynlig at det oppstår symptomer etter en stor enkeltdose.

Egenskaper: Klassifisering: Preparat med antityreoid effekt. Virkningsmekanisme: Den aktive metabolitten tiamazol nedsetter dannelsen av thyreoideahormoner ved å redusere dannelsen av iodotyrosiner og derved syntesen av tyroksin. Hemmer også dannelsen av antistoffer til tyrotropin (TSH)-bindingsstedene i skjoldkjertelen. Absorpsjon: Raskt fra gastrointestinaltractus. Maks. plasmakonsentrasjon ca. 1 time etter enkeltdosering. Proteinbinding: Ingen. Fordeling: Metabolitten tiamazol distribueres i hele kroppen, men med høyest konsentrasjon i thyreoidea. Halveringstid: Tiamazol: Vanligvis 3-5 timer i plasma, lenger i skjoldkjertelen. Metabolisme: Karbimazol hydrolyseres hurtig, men ikke absolutt fullstendig til den aktive metabolitten tiamazol. Utskillelse: Tiamazol utskilles hovedsakelig i urinen.

Pakninger og priser: 100 stk. kr 66,90.

Sist endret: 11.03.2003

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...