Gå til innhold

Noen gang vært så sliten...?

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten Haifa

...at du gråter av "ingenting" (bagateller), at alt du har å gjøre blir et ork, at du kan ligge timesvis på sofan etter jobb og enda ikke bli uthvilt, at du våkner etter en lang natts søvn og enda kjenner deg helt utkjørt, at du tror du er pre-menstruell omtrent hele tiden, at du lurer på om du kommer gjennom dagen...etc etc..?

Nei jeg er ikke deprimert. har bare en ekstremt tøff jobb og har det nokså tøft på privaten om dagen. Så hva gjør man med dette? Jeg syns det blir feil å sykemelde meg av denne grunn, men har valgt å ta noen dager fri.

Hva bør jeg gjøre for å "komme meg" best mulig? Finnes det noen tabletter/vitaminer etc jeg kunne tatt f.eks?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105342-noen-gang-v%C3%A6rt-s%C3%A5-sliten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest siv-katrin

Jeg tror du er deppa selv om du ikke føler det selv. Prøv og spis Chisandra og B-vitaminer for å få¨mer energi

Jag tror Dorthe kan ha rett i dette, du slitne Haifa. Veldig mange mennesker er velkjente med vinter-depresjonene, men visste du at vår-depresjon er vel så vanlig? Og vet du hvorfor? Jo, for at om våren begynner man å få forventninger til sommeren, och gjerne skyhøye forventninger. I tillegg legges det press på familier, par om at "nå skal det blir en fin tid, dere" - og det legges press på single om at "nå er tiden inne for å finne seg en mate".

Forstår du? Jeg tror du kan være litt deprimerad.

Chisandra som Dorthe nevner er veldig bra! Ginseng kan du og ha effekt av.

Jeg bruker Chisandra selv i tøffe perioder, men ta 2 tabletter når det er så tøft som nå.

Ellers? Vær snill med deg selv, egenpleie er et stikkord. har du råd, så unn deg selv å reise langt vekk, ikke bare to-tre fridager i hjemmet ditt.

Nå er tiden her for å ta vare på deg selv, ikke for å ta vare på alle andre rundt deg. Det er lov att være god med seg selv - och viktig!!

Lykke til :-))

Vitaminer kan ikke fikse sånt. Det du trenger er en miljøforandring, og kanskje også foreta noen grundige "ansiktsløftninger" av f.eks. både deg selv og hjemmet ditt. Pusse opp? Gå til frisøren, bruke litt penger på ny farge og ny klipp...?

Male og omdekorere hjemme? Hva med stuen og soverommet? Finn en avslappet, lys og luftig og balansert stil, et sted som gir ro i sjelen og er en balsam for øynene å hvile seg på. Fjern _alt_ krims-krams og pyntefigurer, og kjøp kun noen svært få, utvalgte ting med strammere linjer og ensfargede jordfarger.

Plukk ned alle bilder fra veggene. Velg ut noen få (maks 3-4 stk i stuen) som får nye rammer i sort eller mørkebrunt, og ram dem inn med hvit passepartout rundt.

Interiør som vegger og sofaer i lyse, nesten hvite farger. Annet ;Mørkt brunt, hvitt og beige.

Noen enkle, men flotte planter, som for eksempel hvite liljer, avbrutt av noen liljer i strålende, klar oransje. Match den oransje fargen i tre pynteputer i oransje i sofaen.

Ikke ta dette bokstavelig, men som et innspill og gi liv til litt inspirasjon...?

Gjest sleepy4

Var så sliten og trøtt da jeg var gravid, og er det av og til (ofte..) nå når jeg har små. Få mye frisk luft; gå tur. Kanskje i svømmehallen. Spis sundt og godt. Hvil deg, men ikke ligg hele dagen.. Rydd i noen rotete skuffer, da sitter du ned og så kan du drikke te eller noe annet godt. Men viktig stikkord er frisk luft:) Ikke ta deg for lenge fri, da..

Vitaminer kan ikke fikse sånt. Det du trenger er en miljøforandring, og kanskje også foreta noen grundige "ansiktsløftninger" av f.eks. både deg selv og hjemmet ditt. Pusse opp? Gå til frisøren, bruke litt penger på ny farge og ny klipp...?

Male og omdekorere hjemme? Hva med stuen og soverommet? Finn en avslappet, lys og luftig og balansert stil, et sted som gir ro i sjelen og er en balsam for øynene å hvile seg på. Fjern _alt_ krims-krams og pyntefigurer, og kjøp kun noen svært få, utvalgte ting med strammere linjer og ensfargede jordfarger.

Plukk ned alle bilder fra veggene. Velg ut noen få (maks 3-4 stk i stuen) som får nye rammer i sort eller mørkebrunt, og ram dem inn med hvit passepartout rundt.

Interiør som vegger og sofaer i lyse, nesten hvite farger. Annet ;Mørkt brunt, hvitt og beige.

Noen enkle, men flotte planter, som for eksempel hvite liljer, avbrutt av noen liljer i strålende, klar oransje. Match den oransje fargen i tre pynteputer i oransje i sofaen.

Ikke ta dette bokstavelig, men som et innspill og gi liv til litt inspirasjon...?

Kan du komme hjem til meg en tur å ommøblere? Please :o)

Annonse

Gjest mye du vet:)

Det var penger til det da!

Gjest sliten haifa

Oi, dette var virkelig inspirerende! :-) Takk, Molli!

Er du interiør-arkitekt eller noe slikt? Uansett takk. Det satt noen tanker i gang her. Men det kommer til å kreve mye krefter av meg å tenke nytt akkurat NÅ, men siden kanskje. Frisør og egenpleie derimot det er bra!

Er du interiør-arkitekt eller noe slikt? Uansett takk. Det satt noen tanker i gang her. Men det kommer til å kreve mye krefter av meg å tenke nytt akkurat NÅ, men siden kanskje. Frisør og egenpleie derimot det er bra!

Aromaterapi er deilig :o)

Værsågod :-)

Jeg er nok ingen interiørarkitekt, men min gamle far mente i sin tid at jeg burde blitt det. Det eller industridesigner, noe som hadde med farger, tegning og form å gjøre.

Det ble jeg altså ikke. Sitter på et kontor foran en pc og driver med kredittkort, jeg:-)

Gjest kjenner symptomene

Du har mange tegn på depresjon, riktignok av den lettere typen. Det første er å våkne trøtt om morgenen, det andre å gråte av bagateller (da vet du kanskje egentlig ikke hvorfor du gråter). Jeg har vært igjennom dette, og mye mer. Ta det på alvor, snakk med noen om det. Ikke sykemeld deg for lang tid, det hjelper ikke. Det går an å gå til lege uten å få sykemelding. Det er mange gode råd om miljøforandringer, aromaterapi, frisk luft, sunn kost, mosjon osv. Det er gode råd, og mitt råd i tillegg er at du gjør noe som DU og bare du velger for deg selv.

Gjest sliten Haifa

Du har mange tegn på depresjon, riktignok av den lettere typen. Det første er å våkne trøtt om morgenen, det andre å gråte av bagateller (da vet du kanskje egentlig ikke hvorfor du gråter). Jeg har vært igjennom dette, og mye mer. Ta det på alvor, snakk med noen om det. Ikke sykemeld deg for lang tid, det hjelper ikke. Det går an å gå til lege uten å få sykemelding. Det er mange gode råd om miljøforandringer, aromaterapi, frisk luft, sunn kost, mosjon osv. Det er gode råd, og mitt råd i tillegg er at du gjør noe som DU og bare du velger for deg selv.

Hva kommer det av at man plutselig blir deprimert, da? Vel har det hopet seg opp både på jobb og hjemme i det siste,men jeg trodde jeg visste selv hvis jeg var deprimert? hm...

Takk for svar. Blir litt overrasket over at jeg kanskje er deprimert altså, Men du har rett, jeg aner ikke hvorfor jeg gråter. Gråter jo bare et barn gir meg et smil på gaten... :-/

Får ta dette på alvor, da. Er vel på vei, siden jeg skriver det her... *snufs*

Gjest kjenner symptomene

Hva kommer det av at man plutselig blir deprimert, da? Vel har det hopet seg opp både på jobb og hjemme i det siste,men jeg trodde jeg visste selv hvis jeg var deprimert? hm...

Takk for svar. Blir litt overrasket over at jeg kanskje er deprimert altså, Men du har rett, jeg aner ikke hvorfor jeg gråter. Gråter jo bare et barn gir meg et smil på gaten... :-/

Du trenger ikke å ha en grunn for depresjon, eller du trenger ikke å vite grunnen. Depresjon kan komme av så mye, men av innleggene dine er jeg ikke i tvil om at du er lettere deprimert og bør ta det på alvor før det blir alvorligere. Jeg har vært igjennom hele det der, og tro meg det å være helt nede på bunnen er det verste som finnes.

Annonse

Ikke sikkert du vet det selv at du er deprimert.

Jeg gikk til lege da jeg var så ufattelig trett. Jeg ble fornærmet da han antydet at det hadde psykiske årsaker.

I ettertid ser jeg at han hadde rett.

Gjest sliten haifa

Du trenger ikke å ha en grunn for depresjon, eller du trenger ikke å vite grunnen. Depresjon kan komme av så mye, men av innleggene dine er jeg ikke i tvil om at du er lettere deprimert og bør ta det på alvor før det blir alvorligere. Jeg har vært igjennom hele det der, og tro meg det å være helt nede på bunnen er det verste som finnes.

Hm, hva betyr det at jeg må ta det på alvor? Kan dette bli verre? Jeg skal jo ta meg noen dager fri, faktisk har det nå blitt til at jeg reiser vekk en uke - på safari i Tanzania! Det har jeg alltid drømt om.

Men jeg trodde jeg bare var sliten. En eller annen her skrev at hun var hos lege og ble fornærmet da han antydet hun var trett pga psykiske årsaker. Jeg er på grensen til å bli fornærmet jeg også, for man vet vel når man er deprimert? jeg har tydligvis ikke vært et før og aner ikke så mye om dette- Jeg får vel ta en tur til legen.

Tusen takk for alle svar iallefall :-)

Ps. I dag skulle jeg ha vært på stor venne-frokost. Jeg avlyste. Orket rett og slett ikke, og gråt bare ved tanken på å måtte sitte der sammen med 50 venner. Går det an? vanligvis ville jeg, som er et sosialt dyr, digget det....Forstår ingenting. Hav skal jeg gjøre da?

Nå reiser jeg jo vekk. Men skal jeg i tillegg spise både B-vitaminer, chisandra, gå til lege og spise johannesurt? Det var så amnge tips her at jeg går helt i surr...

*S*

Gjest ikke undertegnet

Hm, hva betyr det at jeg må ta det på alvor? Kan dette bli verre? Jeg skal jo ta meg noen dager fri, faktisk har det nå blitt til at jeg reiser vekk en uke - på safari i Tanzania! Det har jeg alltid drømt om.

Men jeg trodde jeg bare var sliten. En eller annen her skrev at hun var hos lege og ble fornærmet da han antydet hun var trett pga psykiske årsaker. Jeg er på grensen til å bli fornærmet jeg også, for man vet vel når man er deprimert? jeg har tydligvis ikke vært et før og aner ikke så mye om dette- Jeg får vel ta en tur til legen.

Tusen takk for alle svar iallefall :-)

Ps. I dag skulle jeg ha vært på stor venne-frokost. Jeg avlyste. Orket rett og slett ikke, og gråt bare ved tanken på å måtte sitte der sammen med 50 venner. Går det an? vanligvis ville jeg, som er et sosialt dyr, digget det....Forstår ingenting. Hav skal jeg gjøre da?

Nå reiser jeg jo vekk. Men skal jeg i tillegg spise både B-vitaminer, chisandra, gå til lege og spise johannesurt? Det var så amnge tips her at jeg går helt i surr...

*S*

En VET ikke når en er deprimert første gangen en opplever det. Tar ofte lang tid før en skjønner det.

Noen blir stille, slitne og får en tendens til å trekke seg litt tilbake fra det sosiale, mens andre (mest hos menn) blir veldig aktive, de må gjøre noe hele tiden, noe må skje, de kan IKKE sitte stille siden de da blir plaget av tankene. Aktiviteten er det som brukes for å ikke kjenne på depresjonen. De kan gå bra lenge, men så kommer knekken hvis en ikke gjør endringer der det trengs.

ER du ikke sliten pga depresjon, er det noe kroppslig. Da kandu finne det ut ved blodprøver feks.

Prøv ut noe kosttilskudd kanskje? Det blir prøve og feile. Mange har nytte av ginseng. For meg funker Green Magma (helsekosten). Eller prøve rett og slett et godt multivitamin-mineral-produkt.

B-vit er særlig bra for psyken forresten.

Gjest papirtiger

Om det er depresjon du har så kan johannesurt hjelpe. Det får du kjøpt på helsekost. De regnes som en lett variant av antidepressiva og kan brukes mot lette depresjoner.

Johannesurt har diverse bivirkninger som man burde opplyse om.

Blant annet så kan den virke hemmende på mange medisiner, deriblant p-piller.

Jeg er ikke sikker på om jeg ville prøvd denne urten sånn helt uten videre.

Gjest sliten Haifa

En VET ikke når en er deprimert første gangen en opplever det. Tar ofte lang tid før en skjønner det.

Noen blir stille, slitne og får en tendens til å trekke seg litt tilbake fra det sosiale, mens andre (mest hos menn) blir veldig aktive, de må gjøre noe hele tiden, noe må skje, de kan IKKE sitte stille siden de da blir plaget av tankene. Aktiviteten er det som brukes for å ikke kjenne på depresjonen. De kan gå bra lenge, men så kommer knekken hvis en ikke gjør endringer der det trengs.

ER du ikke sliten pga depresjon, er det noe kroppslig. Da kandu finne det ut ved blodprøver feks.

Prøv ut noe kosttilskudd kanskje? Det blir prøve og feile. Mange har nytte av ginseng. For meg funker Green Magma (helsekosten). Eller prøve rett og slett et godt multivitamin-mineral-produkt.

B-vit er særlig bra for psyken forresten.

Ok, takk for utfyllende svar! :-)

Skal til legen og sjekke, jeg, for jeg tror faktisk dette er kroppslig. Men vi får høre hva han sier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...