Gå til innhold

Gratulerer med dagen alle sammen!

Anbefalte innlegg

På denne gledens og frihetens dag har jeg et stort ønske om å skrive noen ord. Selv om ord fort blir et nummer for små i en så stor sammenheng.

Når man vandrer rundt i Norges land denne spesielle dagen i året - den dagen som, i motsetning til alle andre dager, bare kommer denne ene dagen hvert år, så spør man seg kanskje: Hva skyldes all denne ståheien?

Jeg har ofte stilt meg selv dette spørsmålet. Jeg har ofte gitt meg selv en del svar også. Jeg har tenkt at det på en måte er en stor bursdagsfeiring. Man pynter seg, spiser pølser og is, synger og går i tog. (Skjønt det er lenge siden noen har gått i tog på min bursdag.)

Men det kan altså minne om en bursdag. Og hvem har bursdag i dag? Tante Aase, Amadeus og Ingrid som jeg en gang sang i kor med – men ikke husker etternavnet til? Neppe noen av dem... Nå er tante Aase riktig nok 60 i år og fortjener nok en skikkelig bursdag, men at også ikke-røykerne mobiliserer for å feire at en så innrøyket nikotinskjære, har blitt så gammel uten å pådra seg en aldri så liten lungekreft en gang har jeg vanskelig for å tro.

Vet ikke helt om jeg var ferdig med Amadeus, men Amadeus er i hvertfall ferdig, og 17.mai feirer vi enda.

Ingrid – uten etternavn – er egentlig utelukket. Hvis ikke etternavnet er verd å huske, er det heller ikke verd å sette av en hel dag med hele folket!

Hva står vi igjen med da?

Jo – en mulig bursdag, masse is, noen pølser, et par gassballonger, en bunad som burde vært impregnert og hatt ventilasjonsystem og en haug med mennesker som ser på dobbelt så mange mennesker som går i tog. Alle roper HURRA – og noen synger. Flaggene viftes med. Og alle er glade. Og når sant skal sies, så tar man hverandre i hånda og sier "GRATULERER MED DAGEN!" til hverandre. Vi har alle bursdag.

Det er ikke bare dagen til tante Aase, Amadeus og Ingrid. Nei da! – ALLE OSS som fyrer med ved fordi strømprisene er så høye som fjellene - det er VÅR dag, denne vårdagen i mai. Vi feirer at vi fikk en bok på deling for over hundre år siden. Nesten to hundre år, faktisk. Som tiden flyr!

Akkurat det med boken har vært prøvd flere steder i verden. I Tyskland prøvde en ung mann som het Adolf å gi folket en brun bok. I den Kinesiske republikk (Kina mao) var det en som prøvde å gi folket en liten rød bok.

Men alt falt i fisk. Bortsett fra makrellen - den falt i boks. Det slo huller i osten også, og Grev Wedel Jarlsberg snappet ideen. Det ble en av tidenes norske kassa-suksesser. Ikke før man fant på å male gullet svart, tidlig på 1970-tallet, klarte man å tukte suksessen til greven. Og i desperate forsøk på å stoppe suksessen til Jarlsberg, hadde man også tatt fra ham greve-tittelen. Men det hjalp ikke nevneverdig, så det skal jeg ikke nevne.

Men i Norge så man likevel muligheten i boken som redskap. Man samlet representanter fra de fleste bokhandlere i landet. Det var de eldste, mektigste, klokeste, edleste, mest kristne - de som visste best.

Så ble det bokseminar på Eidsvoll. Man jobbet på spreng i mange dager, og sluttresultatet var klart den 17.mai i det Herrens år 1814 (dette fordi man startet å telle årene først da Herren angivelig skal ha dødd på korset, etter at han ble angitt av en av sine beste venner i kanskje tidenes største komplott – hvor var TV3 da??).

Resultatet var noe overraskende. For mens den lille røde gikk til Helvete med sin Herre, utviklet man i Norge en stor rød. Og denne ble en hit på linje med Sami Ednan og Brandenburger Tor Endresen.

Dette må feires, dere!

GRATULERER MED DAGEN!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105355-gratulerer-med-dagen-alle-sammen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjelp, helt overveldet jeg! Hmm, trodde bassisten likte mer.. ja hav skal man si..landlige jenter jeg! Er vel bare mine fordommer det mot folk med dialekt..*s*

Sikker på at ikke carmen og bassisten er samme person??*føler meg muligens narret*

Men: Til lykke med dagen alle DOL'ere!!

Har hengt opp sløyfer og NORGE-skjerf (i mangelen av noe annet i min kjapt forbigående nasjonalistiske rus!)

Hadde lyst til og skrive fuck off som motsvar på overskriften din, men kan vel ikke det...*skjerpings*

Men vaffal skiter jeg i hele dagen og den nazilignende nasjonalismen den representerer.

Kjenner jeg deg??hmm, likner på språket til endel jeg kjenner..

hva slags musikk liker du?

Annonse

Hjelp, helt overveldet jeg! Hmm, trodde bassisten likte mer.. ja hav skal man si..landlige jenter jeg! Er vel bare mine fordommer det mot folk med dialekt..*s*

Sikker på at ikke carmen og bassisten er samme person??*føler meg muligens narret*

Men: Til lykke med dagen alle DOL'ere!!

Har hengt opp sløyfer og NORGE-skjerf (i mangelen av noe annet i min kjapt forbigående nasjonalistiske rus!)

Hehe..For det første; landlig? Hva mener du med det? Er jeg for urban for Basse mener du? ;o)

Og jeg må selvfølgelig påpeke at Basse skriver ny-norsk - det er ikke en dialekt! :-p

Ikke heter jeg carmen heller, men carma ;o) - Og vi er to forskjellige personer, ja.

*pirkete*

Til lykke med dagen!

Hehe..For det første; landlig? Hva mener du med det? Er jeg for urban for Basse mener du? ;o)

Og jeg må selvfølgelig påpeke at Basse skriver ny-norsk - det er ikke en dialekt! :-p

Ikke heter jeg carmen heller, men carma ;o) - Og vi er to forskjellige personer, ja.

*pirkete*

Til lykke med dagen!

*unnskyld*

Jo det var det jeg trodde, dessuten: det er da ingen som ikke snakker dialekt av et eller annet slag som skriver NY-norsk?!

*unnskyld*

Jo det var det jeg trodde, dessuten: det er da ingen som ikke snakker dialekt av et eller annet slag som skriver NY-norsk?!

Det er ikkje så mange nei. Alle snakkar ei eller annan dialekt. Eg er ikkje frå Oslo, men har budd her i 12-13 år meir enn carma. :-)

*unnskyld*

Alle snakker vel en eller annen form for dialekt. Men noen velger å ha nynorsk som skriftspråk uavhengig av hvilken dialekt de snakker til vanlig, som f.eks Basse.

Han er forøvrig nordlending :o)

Gjest Smakløst

Så du er altså ukjent med fenomenet "ironi" eller "sarkasme"? :-)

Jau då!Jeg leste talen hennes etterpå,og skjønte pointet hennes.

Men før mitt første svar så hadde jeg bare lest overskrifta, og jeg understreket jo også at svaret mitt nettopp var myntet på overskriften hennes!!!Ellers, hold kjeft og legg deg!

Annonse

Men før mitt første svar så hadde jeg bare lest overskrifta, og jeg understreket jo også at svaret mitt nettopp var myntet på overskriften hennes!!!Ellers, hold kjeft og legg deg!

Takk, eg tar deg på ordet, og god betring! :-)

Gjest Smakløst

Eller skal jeg kalle meg "Barma" eller noe i den duren?

Gotenatt!

Det er ikkje så mange nei. Alle snakkar ei eller annan dialekt. Eg er ikkje frå Oslo, men har budd her i 12-13 år meir enn carma. :-)

Hei,

Da kan du sikkert søke om norsk pass, og søke om lov til å gå i 17. Mai toget! *S*

Alt godt på dagen til dere begge!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...