Gå til innhold

Hvem blir blå, rød og svart russ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her i Grenland er det sånn at nesten "alle" er rødruss, man velger jo dette selv, da det bare er en avkrysning i feltet når man bestiller russeutstyr. Det er likevel en skole som alltid er blåruss, men dette henger igjen fra gammel av. De går linjenene salg og service og allmenn, mens de som går samme linjer på andre skoler er rødruss. Maskin og mekaniske fag, kjemi og prosess og elektriker har i år vært svartruss i dette området, mens de i fjor var rødruss.

Det er ikke sånn som det en gang var!

Annonse

laguna1365380434

Grønnsruss fins også det er yrkesfaglige linjer på yrkesskoler, sikker noen som vet mer. Eller ble det avskaffet i 1964 da de siste realskolestudenter gikk ut ?

Grønnruss er jukseruss.. Avsluttet ungdomskole.

I allefall der jeg kommer fra..:o)

Grønnsruss fins også det er yrkesfaglige linjer på yrkesskoler, sikker noen som vet mer. Eller ble det avskaffet i 1964 da de siste realskolestudenter gikk ut ?

Det var realskole lenge etter 1964. I Øystese (som faktisk var ein av prøvekaninene for ungdomskolen), hadde de likevel realskule fram til 1972. Flere av kommunane i Sunnhordland og Sogn hadde elever der da, ser jeg av en jubileumsbok jeg har om skolen.

I Oslo ble ungdomsskolen innført i 1968, så det var da realskole lenge etter 1964 :o)

laguna1365380434

Grønnruss var avgangselevane på realskulen. Nokre stader har også ungdomsskulen russ. Desse er orange...

Vel, jeg var i min tid "grønnruss"..

Det innebar at jeg fikk grønn lue, en gris på en stang, og at jeg drakk meg full i en innleid buss natt til 1 og 17 mai.

Og det var det..:o)

Annonse

Gjest stemmer vel ikke

Grønnruss er de som går på "plante og dyre skoler" finner ikke det riktige navnet i farten, men du kan bli blant annet dyrlege eller gartner der..

For å bli dyrlege må du vel gå på universitetet (veterinærhøyskolen), altså en femårig utdannelse _etter_ du er ferdig rødruss?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...