Gå til innhold

Økonomisk problem med graviditet og attføring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg begynte å jobbe ganske raskt etter fødselen og hadde ikke barselpermisjon mer enn et par mnd for jeg trengte pengene. Ikke fikk jeg ammefri heller.

Det er ikke lurt å få barn når man er på attføring for man har ikke noen rettigheter bortsett fra engangsstønaden og den varer ikke så lenge.

Gjest ikke undertegnet

Jeg begynte å jobbe ganske raskt etter fødselen og hadde ikke barselpermisjon mer enn et par mnd for jeg trengte pengene. Ikke fikk jeg ammefri heller.

Det er ikke lurt å få barn når man er på attføring for man har ikke noen rettigheter bortsett fra engangsstønaden og den varer ikke så lenge.

Jeg mener at så lenge man går på skole/attføring så har man rett på studielån omgjort til stipend og det er jo 8000kr i mnd i ti mnd og så får man 35000kr i engangsstønad. Klarer man seg ikke på det. Det er jo det samme jeg får i mnd på attføring.

Men jeg lurte på om det er noen som har gjort det slik om faktisk det ikke er noen regler som sier at det ikke lar seg gjøre fordi du egentlig går på attføring.......

dumt at regelverket ikke er der for de som blir gravide, det rammer jo kvinner, som blir igjen undertrykket fordi de er kvinner. Det hadde ikke vært det samme om det var menn som ble gravide.

Jeg mener at så lenge man går på skole/attføring så har man rett på studielån omgjort til stipend og det er jo 8000kr i mnd i ti mnd og så får man 35000kr i engangsstønad. Klarer man seg ikke på det. Det er jo det samme jeg får i mnd på attføring.

Men jeg lurte på om det er noen som har gjort det slik om faktisk det ikke er noen regler som sier at det ikke lar seg gjøre fordi du egentlig går på attføring.......

dumt at regelverket ikke er der for de som blir gravide, det rammer jo kvinner, som blir igjen undertrykket fordi de er kvinner. Det hadde ikke vært det samme om det var menn som ble gravide.

Man har vel ikke krav på lån når man går på attføring? Man får vel ikke attføring for høyere utdanning enn høyskole eller har reglene blitt forandret?

Jeg synes kvinner på attføring skulle bli behandlet som kvinner i jobb, full permisjonstid og attføring utbetalt som før man fikk barnet.

Gjest ikke undertegnet

Man har vel ikke krav på lån når man går på attføring? Man får vel ikke attføring for høyere utdanning enn høyskole eller har reglene blitt forandret?

Jeg synes kvinner på attføring skulle bli behandlet som kvinner i jobb, full permisjonstid og attføring utbetalt som før man fikk barnet.

Jeg er enig med deg at attføring skulle være lik jobb. Jeg har hørt at de jobber med å få det til men det kan ta år og dag.

Lånekassens regler har vært forandret, vet ikke fra når ,men reglene er slik at man kan få litt lån selv om man har attføring.

Men når jeg velger å være hjemme med barnet så får jeg ikke attføring. Jeg får innvilget ett års pause og da kan jeg ha krav på fullt lån fra lånekassen, fordi jeg ikke har noen annen inntekt og at jeg har studert de siste 6mnd av 10 slik som det er med jobb.

Jeg har t.o.m klart å få stipend av lånekassen selv om jeg er på attføring. De nye reglene er at låne er behovsprøvd inntil ligningen for året kommer. Så går de tilbake og ser om man er innenfor reglene.

Det er slik jeg har forstått det i allefall. Men det hadde vært fint å høre om noen hadde fått dette til i praksis

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...