Gjest snart frisk og takk for det Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Har vært sykemeldt siden i oktober. Blir friskmeldt fra 1. juni og skal da begynne å jobbe igjen. Hvor lenge må jeg jobbe til å få full rett til sykepenger igjen. Jeg vet at jeg da har de fire månedene igjen av et år, men hvis jeg hadde brukt hele året hva da? 0 Siter
Gjest tilt Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Du må jobbe i 6 maneder for å få fulle sykepengerettigheter igjen etter å ha vært sykemeldt i et år. mvh 0 Siter
Gjest snart frisk og takk for det Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Du må jobbe i 6 maneder for å få fulle sykepengerettigheter igjen etter å ha vært sykemeldt i et år. mvh Hva skjer da hvis jeg kommer på jobb etter åtte måneders sykemelding og blir syk igjen etter f.eks to eller tre måneder? 0 Siter
Gjest tilt Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Hva skjer da hvis jeg kommer på jobb etter åtte måneders sykemelding og blir syk igjen etter f.eks to eller tre måneder? Den nye sykemeldingen blir plusset på den delen av den gamle som er mindre et 12 m.m.d siden :-) 0 Siter
Gjest snart frisk og takk for det Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Den nye sykemeldingen blir plusset på den delen av den gamle som er mindre et 12 m.m.d siden :-) Men det gjelder vel ikke kortere sykemeldinger, som hvis jeg f.eks. får influensa en uke? Ellers tusen takk for svar. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Men det gjelder vel ikke kortere sykemeldinger, som hvis jeg f.eks. får influensa en uke? Ellers tusen takk for svar. Joda, alt blir lagt sammen. 0 Siter
Gjest bbbbbbbbbbbbb Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Joda, alt blir lagt sammen. Hvordan blir alt lagt sammen? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Hvordan blir alt lagt sammen? De legger sammen sykedagene dine til det blir et år og deretter må du eventuelt over på rehab eller attføring. Jeg aner ikke over hvor lang tid men det er vel ved hyppige sykemeldinger det er aktuelt. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Hvordan blir alt lagt sammen? § 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 § 8-12. Antall sykepengedager Når en arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 248 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Når andre medlemmer har mottatt sykepenger fra trygden i til sammen 250 dager i de siste tre årene, opphører retten til sykepenger fra trygden. Dersom trygden yter sykepenger i de første 16 kalenderdagene eller to ukene, ytes det sykepenger i opptil 260 dager. Et medlem som har vært helt arbeidsfør i 26 uker etter at vedkommende sist fikk sykepenger fra trygden, får igjen rett til sykepenger fra trygden i 248, 250 eller 260 sykepengedager. 248, 250 eller 260 dager er ikke et år. Jeg blir forvirret når det er snakk om rett til sykepenger i et år og så kommer du med opplysninger om åtte eller ni måneder. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 De legger sammen sykedagene dine til det blir et år og deretter må du eventuelt over på rehab eller attføring. Jeg aner ikke over hvor lang tid men det er vel ved hyppige sykemeldinger det er aktuelt. Hyppige kortere sykefravær betales av arbeisgiver, det er vel en forskjell der. Det går ikke over til trygdeetaten før etter to uker, og da begynner det å bli lagt sammen med det som har vært før. Eller tar jeg feil? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Den nye sykemeldingen blir plusset på den delen av den gamle som er mindre et 12 m.m.d siden :-) Da er det en ny sykemelding som går over noen uker i hvert fall. Arbeidsgiver betaler de første to ukene og det blir holdt utenfor. 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Hyppige kortere sykefravær betales av arbeisgiver, det er vel en forskjell der. Det går ikke over til trygdeetaten før etter to uker, og da begynner det å bli lagt sammen med det som har vært før. Eller tar jeg feil? Jeg tror du har rett i det for når jeg fikk beskjed at jeg hadde gått sykemeldt tilsammen 1 år forsto jeg ikke helt antall dager ) 0 Siter
Gjest tilt Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Hyppige kortere sykefravær betales av arbeisgiver, det er vel en forskjell der. Det går ikke over til trygdeetaten før etter to uker, og da begynner det å bli lagt sammen med det som har vært før. Eller tar jeg feil? Du har rett, bare at det er de 16 første sykemeldingsdagene som går inn i arbeidsgiverperioden, ikke 14 dager. Videre regnes heller ikke egenmeldinger inn i refusjonsperioden fra trygdekontoret. Har du brukt en egenmelding eller vært sykemeldt må du jobbe i 16 dager igjen før du kan benytte ny egenmelding. I følge arb.miljøloven må du ha vært ansatt i 2 m.n.d før du kan benytte egenmelding. Blir du sykemeldt rett etter å ha vært sykemeldt, strykes egenmeldingen i antallet egenmeldinger du totalt kan bruke i løpet av de siste 12 m.n.d mvh 0 Siter
Gjest tilt Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Du har rett, bare at det er de 16 første sykemeldingsdagene som går inn i arbeidsgiverperioden, ikke 14 dager. Videre regnes heller ikke egenmeldinger inn i refusjonsperioden fra trygdekontoret. Har du brukt en egenmelding eller vært sykemeldt må du jobbe i 16 dager igjen før du kan benytte ny egenmelding. I følge arb.miljøloven må du ha vært ansatt i 2 m.n.d før du kan benytte egenmelding. Blir du sykemeldt rett etter å ha vært sykemeldt, strykes egenmeldingen i antallet egenmeldinger du totalt kan bruke i løpet av de siste 12 m.n.d mvh Det skal selvsagt være: Blir du sykmeldt rett etter og ha brukt egenmelding strykes egenmeldingen i antallet egenmeldinger du totalt kan bruke i løpet av de siste 12 m.n.d> Jeg må vist begynne å lese korektur før jeg poster innleggene :-) mvh 0 Siter
Gjest Lurer også Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Joda, alt blir lagt sammen. Hva skjer om du er sykemeldt ett år,blir frisk og kommer tilbake på jobb,blir syk igjen i 2 måneder???Du kan jo ikke miste retten til nye sykepenger da,for du kan ikke noe råd for at du blir syk.Men hva skjer da? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Hva skjer om du er sykemeldt ett år,blir frisk og kommer tilbake på jobb,blir syk igjen i 2 måneder???Du kan jo ikke miste retten til nye sykepenger da,for du kan ikke noe råd for at du blir syk.Men hva skjer da? Da blir du satt på rehabiliteringspenger hvis du har krav på det eller yrkesmessig attføring. 0 Siter
Gjest Lurer også Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Da blir du satt på rehabiliteringspenger hvis du har krav på det eller yrkesmessig attføring. ...Som i praksis betyr mye mindre utbetaling sannsynligvis? 0 Siter
Dorthe Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 ...Som i praksis betyr mye mindre utbetaling sannsynligvis? Det er vel ca 60 % av vanlig lønn. Pass på å ikke bli syk da ) 0 Siter
Gjest Lurer også Skrevet 18. mai 2003 Skrevet 18. mai 2003 Det er vel ca 60 % av vanlig lønn. Pass på å ikke bli syk da ) ...Men det betyr vel mindre skatt også? Såh... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.