Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt plaget med et "musikkstykke" den siste tiden, både på P4 og lokalradioen. Det er et slags kattejammer, trolig med bakgrunn i en pakis-arabisk stil. Det er fryktelig plagsomt og minner om denne atonale fremføringen som finnes i moskeer rundt om. Trolig er elendigheten fremført på urdisk (eller hva det heter).

Noen har fortalt meg at dette er en populær sang i Norge, og at den finnes på VG-lista. Og ganske riktig; der var den rundt 15. plass. Artist/sang heter "Panjabi MC

Mundian to Back Ke", uten at jeg vet hva som er tittel og hvem som er artist.

Det er greit at våre nye landsmenn gjerne vil omgi seg med slikt, men hvordan kan dette komme inn på en liste over mest solgt/spilt musikk i Norge.

Hvem i helvete vil betale for noe sånt. Og hvorfor skal de absolutt få det ut over eteren til sakesløse personer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105467-jallaballa-p%C3%A5-vg-lista/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bassisten

9

• Sør

8

• Grip

7

• laguna1365380434

3

Mest aktive i denne tråden

Velkomen til eit opent internasjonalisert samfunn, Grip. Venn deg til det eller gå til grunne. Låta er forøvrig kul den.

Ja, eg lyt vel venne meg til både det eine og det andre. Men Bassisten, du som skal vere musikalsk etter nicket å døme; synes du verkeleg dette er bra musikk?

Hei,

Velkommen til planeten Jorden, Grip.

Siden du sist oppdaterte deg er jet-fly oppfunnet, og det går fortere å reise til Egypt enn til Lofoten.

====

Men det som er interessant er ikke det du skriver, men det du ikke skriver...

Skal all musikk reguleres? Skal vi bare ha "lov" til å spille godkjent, norsk musikk, og da helst av patriotisk karakter?

Lyttet du til Radio Moskva før muren falt? Jeg vil tro at ditt og deres utvelgelses-kriterier er veldig like.

Med vennlig hilsen

Ja, eg lyt vel venne meg til både det eine og det andre. Men Bassisten, du som skal vere musikalsk etter nicket å døme; synes du verkeleg dette er bra musikk?

Det er sjølvsagt svært kommersialisert, og denne typen dansemusikk er ikkje førstevalet mitt i CD-spelaren. - Langt i frå, men som listepop og eterfyll så er den langt betre enn mykje annan drit dei pøser ut. Eg er tolerant i musikkveien også, skjønar du... ;-)

Annonse

laguna1365380434

Kan du ikke heller starte korstog mot all musikk produsert av trøndere? Det trenger vi jo..;o)

At det blir solgt mye skitmusikk i Norge er vel knapt en overaskelse.. Har ikke hørt sangen du snakker om, men at den kan være verre enn f.eks "rumpa mi" tviler jeg på..

Så lenge vi både tilater DDE, Åge Aleksandersen og lignende spilt på radio bør vi ønske det meste annet hjertelig velkomment..

Nordmenn må da ha en ganske ledende internasjonal plassering når det kommer til å lage møkkamusikk?

Kan du ikke heller starte korstog mot all musikk produsert av trøndere? Det trenger vi jo..;o)

At det blir solgt mye skitmusikk i Norge er vel knapt en overaskelse.. Har ikke hørt sangen du snakker om, men at den kan være verre enn f.eks "rumpa mi" tviler jeg på..

Så lenge vi både tilater DDE, Åge Aleksandersen og lignende spilt på radio bør vi ønske det meste annet hjertelig velkomment..

Nordmenn må da ha en ganske ledende internasjonal plassering når det kommer til å lage møkkamusikk?

Slik musikk er sjølvsagt veldig internt populær i Noreg, og andre land har tilsvarande artistar som berre er populære innanfor landegrensene, så eg veit at dette ikkje er eit særnorsk fenomen.

I utlandet er norsk musikk synonymt med A-ha, Röyksopp, Lene Marlin, Dimmu Borgir etc. alt etter kva musikksmak ein har. Ingen har (heldigvis) høyrd om dei trønderske heltane du nemner. :-)

laguna1365380434

Slik musikk er sjølvsagt veldig internt populær i Noreg, og andre land har tilsvarande artistar som berre er populære innanfor landegrensene, så eg veit at dette ikkje er eit særnorsk fenomen.

I utlandet er norsk musikk synonymt med A-ha, Röyksopp, Lene Marlin, Dimmu Borgir etc. alt etter kva musikksmak ein har. Ingen har (heldigvis) høyrd om dei trønderske heltane du nemner. :-)

Vet egentlig det..

Men å klage over dårlig musikk på norsk radio synes jeg er litt godt jobba.. (selvom jeg selvfølgelig ser det ikke så veldig implisitte budskapet)

Og å hevde at det nødvendigvis innebærer et slags kvalitetstempel å befinne seg på vglista/norsk kjøpstopp likeså..

Jeg synes DDE er jævlig eksotisk og fremmed... Etter at disse solgte som de gjorde har jeg sluttet å forbause meg noe særlig over den norske musikksmak..

Broren min som bor i USA, slutter derimot ikke å overaske seg over den. Hver gang han er her blir han ganske storøyd over hva som spilles på norsk radio og på utesteder..:o)

Hva med Sputnik *grøss*

Annonse

Hei,

Velkommen til planeten Jorden, Grip.

Siden du sist oppdaterte deg er jet-fly oppfunnet, og det går fortere å reise til Egypt enn til Lofoten.

====

Men det som er interessant er ikke det du skriver, men det du ikke skriver...

Skal all musikk reguleres? Skal vi bare ha "lov" til å spille godkjent, norsk musikk, og da helst av patriotisk karakter?

Lyttet du til Radio Moskva før muren falt? Jeg vil tro at ditt og deres utvelgelses-kriterier er veldig like.

Med vennlig hilsen

Som du vet, har jeg en viss sans for markedskrefter og de goder disse har skjenket folket. Jeg har også sans for det frie ord (og den frie musikk).

Derfor er jeg ikke ute etter å "forby" noe som helst, heller ikke avgrense noens rett til å kringkaste den musikk de måtte ønske.

Det forunderlige - og som jeg da følgelig ikke helt ut forstår - er at lytterne til P4 og en landsens lokalradio ønsker seg denne musikken kringkastet.

Min reaksjon skyldes ikke at musikken er pakis-arabisk. Jeg har gudbedre tygd i meg musikk fra alle verdens deler.

Reaksjonen skyldes at det i mine ører er så helvetes dårlig musikk, og det falt meg derfor inn å høre om jeg var alene om dette syn her på dol. Det ser nesten slik ut.

(Jeg skjønner også enkelte dithen at følgende sammenheng gjelder; De som ikke liker denne musikken er lite bereist og/eller mentalt og kulturelt innsnevret. De som liker den, er det motsatte).

At slik musikk havner på topplista sier kanskje noe om hvor mange innvandrere det er blitt etterhvert her i landet?

Tror ingen norske kjøper slikt!

*ler meg skakk*

Så når Beatles var populære, var det bare briter som bodde i Norge...??

Lykke til med "logikken"! :)

Med vennlig hilsen

*ler meg skakk*

Så når Beatles var populære, var det bare briter som bodde i Norge...??

Lykke til med "logikken"! :)

Med vennlig hilsen

Beatles var bra, jallaen er dårlig. Det er derfor spørsmålet reises.

Er det dessuten slik at man er mindre begavet, innsnevret kulturelt og mentalt, lite bereist osv osv hvis man ikke liker kattajammeret?

Det er sjølvsagt svært kommersialisert, og denne typen dansemusikk er ikkje førstevalet mitt i CD-spelaren. - Langt i frå, men som listepop og eterfyll så er den langt betre enn mykje annan drit dei pøser ut. Eg er tolerant i musikkveien også, skjønar du... ;-)

Jeg er også meget tolerant. Men kan kravet/ønsket om toleranse drives så langt at man er nødt til å framsi sin glede over all, absolutt all musikk? Er ikke det å strekke det hele litt langt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...