Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Bassisten

9

• Sør

8

• Grip

7

• laguna1365380434

3

Mest aktive i denne tråden

Beatles var bra, jallaen er dårlig. Det er derfor spørsmålet reises.

Er det dessuten slik at man er mindre begavet, innsnevret kulturelt og mentalt, lite bereist osv osv hvis man ikke liker kattajammeret?

Du skriver: "Beatles var bra, jallaen er dårlig. Det er derfor spørsmålet reises."

Det har vært nok annen elendig utenlandsk musikk, både fra USA, Storbritannia og andre land.

===

Du skriver: "Er det dessuten slik at man er mindre begavet, innsnevret kulturelt og mentalt, lite bereist osv osv hvis man ikke liker kattajammeret?"

Nei, ikke hvis man tilfeldigvis ikke liker den sangen/type musikk.

Men man kan godt være "mindre begavet, innsnevret kulturelt og mentalt, lite bereist osv osv" likevel! ;-)

Med vennlig hilsen

Jeg er også meget tolerant. Men kan kravet/ønsket om toleranse drives så langt at man er nødt til å framsi sin glede over all, absolutt all musikk? Er ikke det å strekke det hele litt langt?

Eg har ingen problem med å seia at eg hatar massevis av musikk, men eg er tolerant i den forstand at eg respekterer det faktum at nokre likar musikken - til og med når det er snakk om svensktoppar eller DDE. Eg har sjølvsagt valet om å høyra på musikken eller ikkje. Det har du også. Radioen kan skrus ned eller slåast av.

At slik musikk havner på topplista sier kanskje noe om hvor mange innvandrere det er blitt etterhvert her i landet?

Tror ingen norske kjøper slikt!

Ja, god forklaring. Talet på svenskar her i landet MÅ vera forklaringa på at dansbandmusik har slått an.

Eg har ingen problem med å seia at eg hatar massevis av musikk, men eg er tolerant i den forstand at eg respekterer det faktum at nokre likar musikken - til og med når det er snakk om svensktoppar eller DDE. Eg har sjølvsagt valet om å høyra på musikken eller ikkje. Det har du også. Radioen kan skrus ned eller slåast av.

Her er jeg veeeldig enig med deg - den mest tragiske sangen på den lista det refereres til er vel den Dina sangen.

Grips sang er jo bare litt kul , i tillegg til å være slitsom.

Gjest nickenick

*ler meg skakk*

Så når Beatles var populære, var det bare briter som bodde i Norge...??

Lykke til med "logikken"! :)

Med vennlig hilsen

Norge og England er i Nord-Europa begge to, og Beatles var vanlig musikk i nordeuropeiske ører!

DET er logikken.

Asiatisk og søreuropeisk og arabisk musikk fenger ikke så lett hos oss nordeuropeere. Generelt sett.

DERFOR kan en trekke den konklusjonen at innvandrere er de som hovedsaklig og oftest kjøper musikk fra disse kantene av verden.

Annonse

Gjest nickenick

Ja, god forklaring. Talet på svenskar her i landet MÅ vera forklaringa på at dansbandmusik har slått an.

Der er igjen forklaringa at musikksmaken er lik i store områder her på kloden.

Norge og Sverige er befolka med samme etniske mennesketyper. Ergo har de også lik kultur, dvs også musikksmak. Generelt sett.

Selv om vestlig musikk har sitt innpass i sydligere strøk av verden, så liker de unge menneskene der fortsatt musikk som ikke fenger her oppe. Og omvendt. Det er kulturelle forskjeller. Norske bosatt i Indonesia ville selvfølgelig kjøpe musikk de likte fra sitt gamle hjemland hvis den ble utgitt i Indonesia. Der har de derimot sikkert ikke så mange innvandrere fra nordeuropeiske strøk at det hadde sendt musikken til listetoppen.

Norge og England er i Nord-Europa begge to, og Beatles var vanlig musikk i nordeuropeiske ører!

DET er logikken.

Asiatisk og søreuropeisk og arabisk musikk fenger ikke så lett hos oss nordeuropeere. Generelt sett.

DERFOR kan en trekke den konklusjonen at innvandrere er de som hovedsaklig og oftest kjøper musikk fra disse kantene av verden.

"Asiatisk og søreuropeisk og arabisk musikk fenger ikke så lett hos oss nordeuropeere. Generelt sett."

Dette er i ferd med å endra seg fordi verda er i ferd med å bli globalisert. Heldigvis. Difor sel slik musikk betre no enn før.

DET er logikken.

Du skriver: "og Beatles var vanlig musikk i nordeuropeiske ører!"

Ja, og nå er det en annen type musikk vi lytter til.

Verden blir heldigvis mindre, og dinosaurer som ikke følger med vil bli sittende igjen i duskmørket, slik som de som trodde at jorden var flat.

Ingen vil savne dem/dere...

Med vennlig hilsen

Gjest nickenick

Du skriver: "og Beatles var vanlig musikk i nordeuropeiske ører!"

Ja, og nå er det en annen type musikk vi lytter til.

Verden blir heldigvis mindre, og dinosaurer som ikke følger med vil bli sittende igjen i duskmørket, slik som de som trodde at jorden var flat.

Ingen vil savne dem/dere...

Med vennlig hilsen

Det er kanskje blitt 'in' i hovedstaden å lytte til slik mer spesiell musikk. Noen må jo henge seg på alle trender enten de liker det personlig eller ikke!! Nikkedukker....

Her hos oss er det ingen som spiller slik musikk. Hadde den blitt spilt på en kafe eller et kjøpesenter går jeg utifra at folk ville klaget. Faktisk.

Utviklinga går ikke i samme tempo overalt vet du! Heldigvis!

Men om du finner noen som holder fast på at jorda er flat, det er vel mer tvilsomt.

JEG kommer aldri til å lære meg å like slik musikk. Men jeg liker heller ikke opera. Og ikke all countrymusikk. Og ikke den verste hardrocken heller. Er DET også diskriminerende da kanskje? Det lå en undertone hos deg så en kunne ane noe om at vi ikke tok inn over oss at det fantes andre i verden enn Norge, derfor den kommentaren....

Jeg liker asiatiske mennesker bedre enn norske faktisk. Har vært mye der nede. Men jeg bør da ikke true meg til å like musikken deres for det. Eller den arabiske eller greske.

Jeg kler meg heller ikke som de gjør, selv om jeg liker dem som mennesker. Liker best norske klær. Er DET å gå imot globaliseringa da også kanskje?

Tullprat!

Gjest nickenick

Du skriver: "Beatles var bra, jallaen er dårlig. Det er derfor spørsmålet reises."

Det har vært nok annen elendig utenlandsk musikk, både fra USA, Storbritannia og andre land.

===

Du skriver: "Er det dessuten slik at man er mindre begavet, innsnevret kulturelt og mentalt, lite bereist osv osv hvis man ikke liker kattajammeret?"

Nei, ikke hvis man tilfeldigvis ikke liker den sangen/type musikk.

Men man kan godt være "mindre begavet, innsnevret kulturelt og mentalt, lite bereist osv osv" likevel! ;-)

Med vennlig hilsen

Du forventer vel at turister som kommer til Norge skal gi seg over av begeistring over bunader, gammeldans, rømmegrøt, lutefisk, felespill, brunost og andre nasjonale greier også du da!

Og siden de skjønner at det er en globalisering på gang så tar de vel med seg både dansevaner og matvaner til hjemlandet da?

Nå pjatter du!

Der er igjen forklaringa at musikksmaken er lik i store områder her på kloden.

Norge og Sverige er befolka med samme etniske mennesketyper. Ergo har de også lik kultur, dvs også musikksmak. Generelt sett.

Selv om vestlig musikk har sitt innpass i sydligere strøk av verden, så liker de unge menneskene der fortsatt musikk som ikke fenger her oppe. Og omvendt. Det er kulturelle forskjeller. Norske bosatt i Indonesia ville selvfølgelig kjøpe musikk de likte fra sitt gamle hjemland hvis den ble utgitt i Indonesia. Der har de derimot sikkert ikke så mange innvandrere fra nordeuropeiske strøk at det hadde sendt musikken til listetoppen.

Dei fleste innvandrarane her i Noreg er vesteuropeiske, og dersom du trur at resten av innvandrarane har så felles kultur at dei samla utgjer ei kraft på norske hitlister ved å kjøpa Panjabi MC, så må du nok ta ein alvorleg reality-check. Svært få somaliere, vietnamesere, kurdarar, bosniere, etc. har noko tilhøve til indisk musikk.

Panjabi MC er forøvrig britisk, født i Coventry og har heldt det gåande som rapper i 10 år.

Gjest nickenick

Hei,

Velkommen til planeten Jorden, Grip.

Siden du sist oppdaterte deg er jet-fly oppfunnet, og det går fortere å reise til Egypt enn til Lofoten.

====

Men det som er interessant er ikke det du skriver, men det du ikke skriver...

Skal all musikk reguleres? Skal vi bare ha "lov" til å spille godkjent, norsk musikk, og da helst av patriotisk karakter?

Lyttet du til Radio Moskva før muren falt? Jeg vil tro at ditt og deres utvelgelses-kriterier er veldig like.

Med vennlig hilsen

Da vil jeg stille DEG et spørsmål! Det høres ut som om du mener at vi ikke har lov til å IKKE like all utenlandsk musikk.

Jeg må da få lov å ikke like slik musikk for pokker. Uten at du kjører på med alt det tullet ditt! Jeg liker ikke Sputnik heller jeg. Og han er da for f... så norsk som noen.

Annonse

Du forventer vel at turister som kommer til Norge skal gi seg over av begeistring over bunader, gammeldans, rømmegrøt, lutefisk, felespill, brunost og andre nasjonale greier også du da!

Og siden de skjønner at det er en globalisering på gang så tar de vel med seg både dansevaner og matvaner til hjemlandet da?

Nå pjatter du!

Utlendingar tar med seg det dei likar frå Noreg, på same vis som nordmenn tar med seg det vi likar frå utlandet. At nordmenn lyttar til og dansar til musikk som har røtter i indisk musikk tyder neppe at vi tar til oss alle delar av indisk kultur...

Verda er i ferd med å bli ein smeltedigel av ulike kulturar, og vi er i den unike posisjonen at vi kan velja og vrake frå alle kulturar.

Det er ikkje mange år sidan ingen hadde smakt indisk eller kinesisk mat. No er det nesten ein indisk eller kinesisk restaurant på kvart gatehjørne. Det tyder ikkje at fårikålen ikkje er like god framleis.

Gjest nickenick

Dei fleste innvandrarane her i Noreg er vesteuropeiske, og dersom du trur at resten av innvandrarane har så felles kultur at dei samla utgjer ei kraft på norske hitlister ved å kjøpa Panjabi MC, så må du nok ta ein alvorleg reality-check. Svært få somaliere, vietnamesere, kurdarar, bosniere, etc. har noko tilhøve til indisk musikk.

Panjabi MC er forøvrig britisk, født i Coventry og har heldt det gåande som rapper i 10 år.

Han Grip-fyren påsto at musikken var pakistansk-arabisk. Så det var det jeg svarte ut ifra.

At det ikke er så mange indere her er klart. Jeg har jeg ikke hørt denne musikken, men kjenner til pakistansk/arabisk musikkstil og svarte utifra det, og kjennskapet til horden av innvandrere fra disse traktene.

Hele pointet er at folk får like hva de vil! Men min erfaring er at selv om folk kjøper en CD med gresk musikk på reise, så blir det en souvenir, den blir kanskje spilt en gang når de kommer hjem. Og DET er fordi de ikke liker musikken. Annet som en del av stemningen i et fremmed land når en er nettopp der...

Bassisten da!

Nå må du ikke komme å blande fakta inn i diskusjonen! ;-)

Med vennlig hilsen

Det er kanskje blitt 'in' i hovedstaden å lytte til slik mer spesiell musikk. Noen må jo henge seg på alle trender enten de liker det personlig eller ikke!! Nikkedukker....

Her hos oss er det ingen som spiller slik musikk. Hadde den blitt spilt på en kafe eller et kjøpesenter går jeg utifra at folk ville klaget. Faktisk.

Men om du finner noen som holder fast på at jorda er flat, det er vel mer tvilsomt.

JEG kommer aldri til å lære meg å like slik musikk. Men jeg liker heller ikke opera. Og ikke all countrymusikk. Og ikke den verste hardrocken heller. Er DET også diskriminerende da kanskje? Det lå en undertone hos deg så en kunne ane noe om at vi ikke tok inn over oss at det fantes andre i verden enn Norge, derfor den kommentaren....

Jeg liker asiatiske mennesker bedre enn norske faktisk. Har vært mye der nede. Men jeg bør da ikke true meg til å like musikken deres for det. Eller den arabiske eller greske.

Jeg kler meg heller ikke som de gjør, selv om jeg liker dem som mennesker. Liker best norske klær. Er DET å gå imot globaliseringa da også kanskje?

Tullprat!

Å like mennesker mer eller mindre basert på rasen deres forblir rasistisk, men det er en annen diskusjon.

Poenget her er at det selvsagt ikke er nok "pakistanere" i Norge til å utgjøre en forskjell på hit-listene.

Med vennlig hilsen

Nå pjatter du!

Hei,

Tørrfisk (Bacalhão) er en stor suksess i både Portugal og Brasil.

Verden blir mindre, og du kan kjøpe kiwi i butikken nå. Selv i Norge!

Med vennlig hilsen

Tullprat!

"Hadde den blitt spilt på en kafe eller et kjøpesenter går jeg utifra at folk ville klaget. "

I og med at denne songen ligg på VG-lista og er playlista på topp rotasjon på Petre, P4 og ein haug nærradiostasjonar trur nok eg den blir spelt på kjøpesenter i nærmiljøet ditt rett som det er. - Utan at dei klagar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...