Gå til innhold

Velferdspermisjon for å følge samboer til operasjon?

Anbefalte innlegg

Min samboer skal til et sykehus 10 mil unna for å få utført en operasjon. Han har fått beskjed om en ukes sykemelding etterpå, og beskjed om at jeg MÅ kjøre ham hjem etterpå - han får ikke lov til å kjøre selv, og knapt nok lov til å gå på toalettet i dagene etterpå.

Spørsmålet er: har jeg rett på velferdspermisjon for å være med ham? Jeg er jo ikke nødt til å være der under operasjonen, men jeg jo kjøre ham dit, og hente ham etterpå - og det er 6 mil unna min jobb.

Jeg jobber i kommunal sektor, dersom dette har noe å si.

Vi har samme adresse i folkeregisteret, dersom DET har noe å si...

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Er du organisert har du egen overenskomst som er noe bedre enn arbeidsmiljøloven som er en minstelov for arbeidstakere.

Vet ikke om du kan bruke denne fra AML hvis du ikke har overenskomst?

§ 33B. Rett til fri ved pleie av pårørende.

Arbeidstaker som pleier nære pårørende i hjemmet i terminalfasen har rett til permisjon i 20 dager for pleie av den enkelte pasient.

Tilføyd ved lov 15 juni 1990 nr. 34 (i kraft 1 juli 1990).

Er du organisert har du egen overenskomst som er noe bedre enn arbeidsmiljøloven som er en minstelov for arbeidstakere.

Vet ikke om du kan bruke denne fra AML hvis du ikke har overenskomst?

§ 33B. Rett til fri ved pleie av pårørende.

Arbeidstaker som pleier nære pårørende i hjemmet i terminalfasen har rett til permisjon i 20 dager for pleie av den enkelte pasient.

Tilføyd ved lov 15 juni 1990 nr. 34 (i kraft 1 juli 1990).

Vil nok tro at samboeren hennes ble sykemeldt i mer enn 1 uke etter opperasjon viss han var terminal (ligger på dødsleie).

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...