Gå til innhold

Beregning av lån - hjelp ønskes

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehuet!

Hepp!

Nå har jeg surra meg langt inni mitt eget tankespinn her, så nå roter jeg værre enn værst. Trenger sårt en sjel som kan tenke klart.

Slik er problemstillingen min:

Refinansierte lånet med utbetaling 21.01.03. Sum: 1.400.000,-. Rente 7,95%.

Var i sporadisk kontakt med banken hele tiden, for de hadde skrevet feil rente i tilbudsbrevet. Rente FØR refinansiering var 6,95%.

Nå har de endelig fått fingern ut av ræva og skal orden opp i renten. Med tilbakevalutering selvfølgelig. Så fra 21.01.03 til og med 21.04.03 så skal renten på lånet være 6,95 og ikke 7,95 som de har tatt. (De har trukket lånet fra kontoen med rente på 7,95 i tre måneder).

Jeg lurer på - hvor mye skulle vi betalt i renter på lånet disse tre månendene? Vi HAR betalt ca 8.600,- inkl. 20,- i gebyr (avdragsfrihet i 5 år, lånet på totalt 25 år inkl. avdragsfrihet). Når banken 01.05 skulle ordne opp, så trakk de 7.350,- inkl.gebyr.

Jeg mener at de har regnet feil. En prosent mindre i rente i tre måneder på et lån på 1.400.000,- mener jeg utgjør over 1.000,- i mnd. Men de mener det bare er i overkant av 1.200,- kr totalt for TRE mnd.

Er jeg helt på bærtur, eller?

Takk for at du gadd å lese - og ikke minst svare - for nå blir jeg schprøø snart!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105590-beregning-av-l%C3%A5n-hjelp-%C3%B8nskes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hurresuet!

Dersom dere kun har betalt 8600 for 3 måneder får jeg ikke det til å stemme, dere burde jo betalt mye mer (27 825)

Men dersom beløpet stemmer skylder banken dere ca 1100 kr pluss evt gebyrer o.l.

Du er nok på bærtur :-)

*ler*

Ok, da er jeg på bærtur.

Jeg får heller ikke beløpene til å stemme, serru. Hvis man regner straight prosentregning så får jeg helt andre tall enn det vi faktisk har blitt trukket. *oppgitt*

Håper jeg er på jordbærtur. Det er best.

Gjest Purreluet!

Et lån på 1400000 vil forrente seg med cirka 14000 i året, eller en drøy tusenlapp i måneden, pr. prosentpoeng.

Bruk lånekalkulatoren på www.husbanken.no for nøyaktig beregning av din sak.

Jammen den har jeg jo bruuuuukt, men jeg får det ikke til å stemme overens med det banken faktisk har trukket og det de skulle ha trukket.

Ikke vil de gi meg noe ordentlig svar på låneadm. heller.

Men takk for svar! :o)

Tror det må ha noe med at med 7,95% rente på 1,4 mill skulle dere betalt 9275/mnd bare i renter.

Med 6,95% kommer det på 8108,-

En diff på 1167/mnd.

Men siden du sier at dere har betalt ca 8600/mnd kan det virke som om dere har betalt ca. 1500 for mye til sammen.

Er du sikker på tallene?

Annonse

petter smart

*ler*

Ok, da er jeg på bærtur.

Jeg får heller ikke beløpene til å stemme, serru. Hvis man regner straight prosentregning så får jeg helt andre tall enn det vi faktisk har blitt trukket. *oppgitt*

Håper jeg er på jordbærtur. Det er best.

Jeg aner ikke hvordan banken kommer fram til at dere skulle betale så mye, med mindre lånet er delt opp i flere deler, der dere betaler på kun en av dem.

Men bruker en det dere betalte som utgangspunkt setter du opp dette regnestykket

X (ukjent faktor av lånet) * 7,95 = 8600. Dette gir X=1081.

Bytter du ut 7,95 med 6,95 får du en endring på 1081. Det er beløpet dere har betalt for mye.

Personlig liker jeg meg best på bringebærtur :-) På tur med banken er som regel ikke like hyggelig.

Gjest Surrelue

Tror det må ha noe med at med 7,95% rente på 1,4 mill skulle dere betalt 9275/mnd bare i renter.

Med 6,95% kommer det på 8108,-

En diff på 1167/mnd.

Men siden du sier at dere har betalt ca 8600/mnd kan det virke som om dere har betalt ca. 1500 for mye til sammen.

Er du sikker på tallene?

Ja, er sikker på tallene. Har akkuratt sjekket kontoutskriften på nettbanken helt tilbake til januar nettopp.

Jeg fitter og begraper itt'no.

Men hvis det er i orden, så er det i orden. Bare irriterer meg at jeg går og tror jeg har rett. Men hvis jeg får det "bevist" at jeg har feil, så er det helt greit det. Det er bare idioter som ikke kan forklare en dritt i banken uansett.

Hadde det ikke vært for at vi har så jævli lav rente på lånet, så hadde vi byttet bank longtime ago.

Gjest Lullesule

Jeg aner ikke hvordan banken kommer fram til at dere skulle betale så mye, med mindre lånet er delt opp i flere deler, der dere betaler på kun en av dem.

Men bruker en det dere betalte som utgangspunkt setter du opp dette regnestykket

X (ukjent faktor av lånet) * 7,95 = 8600. Dette gir X=1081.

Bytter du ut 7,95 med 6,95 får du en endring på 1081. Det er beløpet dere har betalt for mye.

Personlig liker jeg meg best på bringebærtur :-) På tur med banken er som regel ikke like hyggelig.

1081 - som du skriver. Er det for mye pr måned, eller for de tre månedene totalt?

Bringebær/jordbær. Nesten samme nytta. ;P Men jordbær er og blir best. Og vannmelon da. Men det vel ikke bær, eller?

Ja, er sikker på tallene. Har akkuratt sjekket kontoutskriften på nettbanken helt tilbake til januar nettopp.

Jeg fitter og begraper itt'no.

Men hvis det er i orden, så er det i orden. Bare irriterer meg at jeg går og tror jeg har rett. Men hvis jeg får det "bevist" at jeg har feil, så er det helt greit det. Det er bare idioter som ikke kan forklare en dritt i banken uansett.

Hadde det ikke vært for at vi har så jævli lav rente på lånet, så hadde vi byttet bank longtime ago.

Lav rente? Vi har 5,95 på et 80%-lån og det går vel snart ned enda mer

petter smart

1081 - som du skriver. Er det for mye pr måned, eller for de tre månedene totalt?

Bringebær/jordbær. Nesten samme nytta. ;P Men jordbær er og blir best. Og vannmelon da. Men det vel ikke bær, eller?

Det er totalt for hele perioden. Selv om jeg synes tallene virker veldig lave. Et lån på 1,4 millioner og bare 7000-8000 pr 3 måneder. Og så gidder folk å leie bolig?

Skulle det derimot være pr måned så må 1081 ganges med 3.

Ikke så vanskelig å fylle en bøtte dersom en går på vannmelontur, så lenge bøtta er stor nok da.

Gjest Surrehuet

Lav rente? Vi har 5,95 på et 80%-lån og det går vel snart ned enda mer

Etter forrige rentenedgang fikk vi 6,45% (gjeldende fra 22.04.03).

For å bytte bank inkl. lån, så lønner det seg ikke å bytte hvis gevinsten ikke er minimum 0,5 prosentpoeng. Ifølge hun Elisabeth Realfsen som var på God Morgen Norge (dinside.no).

Hvilken bank har du'a?

*vil også ha 5,95%*

Etter forrige rentenedgang fikk vi 6,45% (gjeldende fra 22.04.03).

For å bytte bank inkl. lån, så lønner det seg ikke å bytte hvis gevinsten ikke er minimum 0,5 prosentpoeng. Ifølge hun Elisabeth Realfsen som var på God Morgen Norge (dinside.no).

Hvilken bank har du'a?

*vil også ha 5,95%*

Det er derfor du skal bruke en finansrådgiver ala finanspartner.no, da slipper du gebyrene når du bytter bank

Vi har Sparebank1

Annonse

Gjest erkesurrehuet

Det er totalt for hele perioden. Selv om jeg synes tallene virker veldig lave. Et lån på 1,4 millioner og bare 7000-8000 pr 3 måneder. Og så gidder folk å leie bolig?

Skulle det derimot være pr måned så må 1081 ganges med 3.

Ikke så vanskelig å fylle en bøtte dersom en går på vannmelontur, så lenge bøtta er stor nok da.

*skrattler*

Være med på vannmelontur en gang?

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...