Gå til innhold

Er psykiske lidelser veldig utbredt?

Anbefalte innlegg

Good Golly!

Jeg ser rundt meg, og innser at flere og flere i mitt nærmiljø sliter med psyken. Hva er det som skjer? Har samfunnet stilt for høye krav til oss?

De folkene jeg kjenner er høyst oppegående mennesker, men som plutselig har gått på en smell, og som nå må gå på Zoloft eller andre antideppresiva. Skremmende!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105622-er-psykiske-lidelser-veldig-utbredt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med tilt at det er like mye kravene man setter på seg selv - selv om det selvsagt er mye tæffere blitt sånn generelt i samfunnet også.

Nå er det blitt litt mer akseptert og mer åpenhet - og tilbudet tilbehandling er bedre.

Jeg tror mye av de psykiske problemene spesielt hos unge kommer av økende rusbruk også.

Gjest ikke undertegnet

Svaret på det første spørsmålet er et høyt og tydelig JA!

Antidepressiva/lykkepiller skaper ofte andre problemer i ettertid i tillegg til, eller i stedenfor, dem en hadde i utgangspunktet.

Når en vet hvor mange som går på slike piller, så er det ikke rart folk sliter. Har du først gått på piller EN gang så virker det som om det skjer noe i kroppen som gjør at en aldri blir helt frisk igjen.

Taler av bitter erfaring!

Alt skal kureres med piller i våre dager, istedet med menneskelig varme og god tid og en prat.

Svaret på det første spørsmålet er et høyt og tydelig JA!

Antidepressiva/lykkepiller skaper ofte andre problemer i ettertid i tillegg til, eller i stedenfor, dem en hadde i utgangspunktet.

Når en vet hvor mange som går på slike piller, så er det ikke rart folk sliter. Har du først gått på piller EN gang så virker det som om det skjer noe i kroppen som gjør at en aldri blir helt frisk igjen.

Taler av bitter erfaring!

Alt skal kureres med piller i våre dager, istedet med menneskelig varme og god tid og en prat.

TULLPRAT

Annonse

Jeg kunne også vært "en sånn" - men så fikk jeg ny lege, og da var det faktisk noe fysisk..... Mulig noen feiler noe annet enn depresjoner etc. også.

Jeg hadde ikke trodd det gikk an å ta sånn feil, til jeg opplvede det selv. Skremmende.

Enkelte fysiske lidelser kan gi symptomer som ligner på ulike psykiske lidelser.

Ved for eksempel problemer med stoffskiftet, jernmangel (anemi) og svulster på hjernen kan en få slike symptomer. Derfor er det viktig at en undersøkes skikkelig.

"Lettere psykiske lidelser er så utbredt at de kan regnes som en av de store folkesykdommene.

Tyngre psykiske lidelser som psykoser; en tilstand hvor man opplever realitetsbrist, vrangforestillinger eller hallusinasjoner, rammer langt færre. Det antas at om lag 30 prosent av befolkningen i løpet av livet har en psykisk lidelse av typen depresjon, angst, fobi eller somatoforme lidelser1, ca. 40 prosent kvinner og 20 prosent menn (NOU 1999:13). Anslag tyder på at omtrent 150 000 personer årlig blir rammet av en depresjon, mens ca. 15 prosent til enhver tid lider av depressive symptomer (Kringlen 1999).

Over halvparten av depresjonene blir utløst av kjærlighetssorg, separasjon, skilsmisse, dødsfall, arbeidsledighet eller flytting til nytt sted.

Mer alvorlige lidelser, som schizofreni, rammer i løpet av livet rundt 1 prosent av befolkningen, det samme gjør manisk depressiv lidelse (NOU 1999:13)."

Kilde: http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/200105/04/art-2001-11-01-01.html

Enkelte fysiske lidelser kan gi symptomer som ligner på ulike psykiske lidelser.

Ved for eksempel problemer med stoffskiftet, jernmangel (anemi) og svulster på hjernen kan en få slike symptomer. Derfor er det viktig at en undersøkes skikkelig.

"Lettere psykiske lidelser er så utbredt at de kan regnes som en av de store folkesykdommene.

Tyngre psykiske lidelser som psykoser; en tilstand hvor man opplever realitetsbrist, vrangforestillinger eller hallusinasjoner, rammer langt færre. Det antas at om lag 30 prosent av befolkningen i løpet av livet har en psykisk lidelse av typen depresjon, angst, fobi eller somatoforme lidelser1, ca. 40 prosent kvinner og 20 prosent menn (NOU 1999:13). Anslag tyder på at omtrent 150 000 personer årlig blir rammet av en depresjon, mens ca. 15 prosent til enhver tid lider av depressive symptomer (Kringlen 1999).

Over halvparten av depresjonene blir utløst av kjærlighetssorg, separasjon, skilsmisse, dødsfall, arbeidsledighet eller flytting til nytt sted.

Mer alvorlige lidelser, som schizofreni, rammer i løpet av livet rundt 1 prosent av befolkningen, det samme gjør manisk depressiv lidelse (NOU 1999:13)."

Kilde: http://www.ssb.no/vis/samfunnsspeilet/utg/200105/04/art-2001-11-01-01.html

og du MÅTTE si svulster.....*mumle* - hypokonder jeg.

neida - du har rett. Med meg er det stoffskiftet ja - og det kan lett forveksles med depresjoner - men når blodprøveresulatetene forelå - så kan man jo lure på legen - om han får noe for å skrive ut lykkepiller i stedet for Tyroxin....

:-)

og du MÅTTE si svulster.....*mumle* - hypokonder jeg.

neida - du har rett. Med meg er det stoffskiftet ja - og det kan lett forveksles med depresjoner - men når blodprøveresulatetene forelå - så kan man jo lure på legen - om han får noe for å skrive ut lykkepiller i stedet for Tyroxin....

:-)

Beklager at jeg nevnte SVULSTER!! :)

Ved svulster på hjernen tror jeg symptomene er mer lignende forvirring og psykose. (Ble du tryggere nå? :) )

Får håpe det er rutine å sjekke stoffskiftet før en begynner å pøse på med antidepressiva, ja.

Dessverre er enkelte leger litt slurvete og raske til å sette diagnose.

Beklager at jeg nevnte SVULSTER!! :)

Ved svulster på hjernen tror jeg symptomene er mer lignende forvirring og psykose. (Ble du tryggere nå? :) )

Får håpe det er rutine å sjekke stoffskiftet før en begynner å pøse på med antidepressiva, ja.

Dessverre er enkelte leger litt slurvete og raske til å sette diagnose.

jada - det går bra med meg! :) Holder på å finne dosen jeg skal ha for å fungere nå. Og sommeren er nærliggende og livet smiler igjen - men jeg skal skrive under på at vinteren har vært tøff!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...