Gå til innhold

Kan sønnen min få bytte klasse om...

Anbefalte innlegg

Gjest takknemmelig for råd!

...han kommer i feil klasse i forhold til det han ønsker selv?Saken har seg sånn at vår eldste sønn starter på u.trinnet(ny skole) og gamleklassen blir splittet opp.Om han blir plassert sammen med noen han absolutt nekter og gå sammen med, kan jeg som siste utvei få flyttet han til annen klasse da?Hvordan går jeg da frem,formulerer meg,og hvem er det best og kontakte for best mulig respons?Hva har foreldre og barn krav på i en slik sammenheng,skal det tas hensyn til oss om vi ønsker klassebytte?Er det noen klagetidsfrist?og kan de plusse på en elev på en annen klasse sånn på etterskudd,altså omgjøre tidligere bestemmelser?Vi vil jo legge forholdene best mulig til rette for han når han starter på den nye skolen.

Fortsetter under...

Gjest ta kontakt så fort som mulig

Tror ikke dere kan kreve dette, men har dere gode grunner burde skolens ledelse høre på dere. Ta uansett kontakt med inspektøren så fort som mulig, slik at han kan få en evt ledig plass i den andre klassen.

Er det andre dere kjenner ved skolen (lærer, rektor osv) så kan dere jo ta kontakt via disse, men stort sett er det inspektør som har ansvar for dette.

Tror ikke dere kan kreve dette, men har dere gode grunner burde skolens ledelse høre på dere. Ta uansett kontakt med inspektøren så fort som mulig, slik at han kan få en evt ledig plass i den andre klassen.

Er det andre dere kjenner ved skolen (lærer, rektor osv) så kan dere jo ta kontakt via disse, men stort sett er det inspektør som har ansvar for dette.

Ja, men hva om vi mener vi vet at han ikke kommer til og fungere i den klassen han kommer i, da må vi vel ha medbestemmelsesrett,tror du ikke?Har han forresten rett til og komme i klasse med minst en han ønsker selv?

Ja, men hva om vi mener vi vet at han ikke kommer til og fungere i den klassen han kommer i, da må vi vel ha medbestemmelsesrett,tror du ikke?Har han forresten rett til og komme i klasse med minst en han ønsker selv?

Spør forde jeg er redd han kommer sammen med en "hjelpetrengende" gutt han har sagt at han ikke ønsker og komme sammen med selv(de er totalt forskjellige typer!)

Gjest ta kontakt

Dere har ihvertfall rett til å bli hørt. Ta det derfra, legg saken frem på en hyggelig men bestemt måte. Alt er bedre hvis det lar seg løse uten "kamp". Er det en ledig plass i den andre klassen, er jo saken grei, men er en andre klassen full, kan det bli vanskeligere.

Annonse

Gjest vent og se

Dersom det er noen bestemte elever som er bestevennene hans, så kan du vel bare gjøre skolen oppmerksom på dette.

Dersom han blånekter, er det nok en god ide å motivere ham til å gi det en sjanse, framfor å ligge på bakhjul og være enig med ham fra start.

Han kan jo få noen nye, veldig greie venner.

Dere har ihvertfall rett til å bli hørt. Ta det derfra, legg saken frem på en hyggelig men bestemt måte. Alt er bedre hvis det lar seg løse uten "kamp". Er det en ledig plass i den andre klassen, er jo saken grei, men er en andre klassen full, kan det bli vanskeligere.

Frykter kamp ja, om vi må, men håper det løser seg uten.Kan dem ikke ta inn en ekstra elev i en klasse altså?som en nødløsning?Er redd for og bli overkjørt i denne saken,vi foreldre blir ofte det!

Dersom det er noen bestemte elever som er bestevennene hans, så kan du vel bare gjøre skolen oppmerksom på dette.

Dersom han blånekter, er det nok en god ide å motivere ham til å gi det en sjanse, framfor å ligge på bakhjul og være enig med ham fra start.

Han kan jo få noen nye, veldig greie venner.

Jo det kan han, men det tar som oftest et år og knytte nytt vennskap i den alderen, om du ikke er av den utadvendte typen da.Ellers har han ingen favorittvenn i klassen, men noen som han liker veldig godt, og noen som han ikke liker og absolutt ikke vil gå sammen med på u.trinnet.Skjønner?Saken er jo grei om han får gå sammen med en person han ønsker selv,da spiller det ingen rolle hvem ellers han kommer med i tillegg.Men vi er redde da,for at det motsatte skjer.

Gjest loven

Frykter kamp ja, om vi må, men håper det løser seg uten.Kan dem ikke ta inn en ekstra elev i en klasse altså?som en nødløsning?Er redd for og bli overkjørt i denne saken,vi foreldre blir ofte det!

http://www.lovdata.no/all/nl-19980717-061.html

se paragraf8.4

Spør forde jeg er redd han kommer sammen med en "hjelpetrengende" gutt han har sagt at han ikke ønsker og komme sammen med selv(de er totalt forskjellige typer!)

Tenk deg for et kaos hvis alle elever og foreldre skal inn for å styre klassesinndelingen. Faktisk så bør skolen være den som gjør det, den sitter på oversikten, der ser de både delene og helheten. Om sønnen din ikke orker å gå sammen med en elev med spesielle hjelpebehov, så bør du faktisk ta en seriøs prat med han. Han bør absolutt ikke ha din støtte i dette, men kanskje du kan fortelle han at dette kan bli en berikelse for ham. Hvis ikke dere klarer dette, er det dere som har spesielle hjelpebehov.

Gjest nå ble jeg skamfull på sønnen din sine vegne

Dummeste grunnen jeg har hørt på lenge. Og ikke ville gå i klasse med en som er hjelpetrengende er diskriminerende og jeg hadde skammet meg for å si det høyt.

Annonse

Det er ikke usannsynlig at skolen har en strategi på denslags. Altså på hva de gjør hvis noen er misfornøyd med klassen de er kommet i.

Datteren min skal også begynne på ungdomsskolen til høsten. Dit kommer det elever fra 3 barneskoler + noen søkere i nabobydelene. Alle klassene settes opp "på nytt", uten hensyn til hvem de gikk sammen med tidligere. Man får ikke ønske seg noen man vil være sammen med.

Alle MÅ gå i klassen de blir plasser i, i to uker. Deretter kan man be om at det holdes et møte hvor saken tas opp og man forsøker å finne en løsning. Det er ikke slik at denne nødvendigvis blir å flytte på den misfornøyde eleven.

Hvis sønnen din blir skuffet over klassen sin, er det neppe første gangen skolen har møtt den problemstillingen. Så det kan hende de har tilsvarende regler som det jeg har nevnt.

Når det er sagt, synes jeg det stinket av begrunnelsen. Er dere redde for at en integrert elev vil "forstyrre" medelevene? I så fall må dere aksjonere for større ressurser til klassen, ikke bare flytte på deres egne ressurssterke unger.

Tenk litt på hvordan foreldrene til denne eleven (og eleven selv) har det nå - han skal også på ny skole med elever og lærere som ikke kjenner ham fra før.

Jeg vet godt at det finnes mange tilfeller der både eleven(e) med spesielle behov, lærerne og resten av klassen lider under situasjonen. Men det blir for lettvint å bare løpe fra problemet ved å rømme

synes

Slik du uttrykker det der, burde du skamme deg, voksne menneske. Dersom _det_ er den egentlige grunnen til at du vil stå på for å få sønnen din over i annen klasse, så burde du virkelig gå i skammekroken. Og ta sønnen din med deg!

Gjest takknemmelig

Slik du uttrykker det der, burde du skamme deg, voksne menneske. Dersom _det_ er den egentlige grunnen til at du vil stå på for å få sønnen din over i annen klasse, så burde du virkelig gå i skammekroken. Og ta sønnen din med deg!

Ups da!Jeg formulerte meg selvsagt feil, det med hjelpetrengende var utrolig teit skrevet, det var så absolutt ikke det som var poenget her.Ungene kunne selvsagt vært bestiser selv om den ene var mere ressurssvak på en eller annen måte.Jeg støtter ikke opp om slike negative holdninger(selv om det virker sånn).Poenget er at ungen har sagt at han ikke vil gå sammen med den andre gutten,han har ikke på noen måte pratet negativt om den andres problem,så det hadde ingenting med saken og gjøre.Det hele handler om at ungene er forskjellige,og guttens egne ønsker.Skjønner ikke hvorfor jeg nevnte dette med hjelpetrengende, veldig teit gjort!Trekker det herved tilbake.

Gjest Lærer

Tenk deg for et kaos hvis alle elever og foreldre skal inn for å styre klassesinndelingen. Faktisk så bør skolen være den som gjør det, den sitter på oversikten, der ser de både delene og helheten. Om sønnen din ikke orker å gå sammen med en elev med spesielle hjelpebehov, så bør du faktisk ta en seriøs prat med han. Han bør absolutt ikke ha din støtte i dette, men kanskje du kan fortelle han at dette kan bli en berikelse for ham. Hvis ikke dere klarer dette, er det dere som har spesielle hjelpebehov.

Ikke enig med deg Holmes!Jeg mener foreldrene vet hva som er best for egne barn, de sitter jo inne med all informasjon fra sin egen sønn,de kjenner ungen best.Derfor bør avgjørelsen skje i godt samarbeid med barn og foreldre.Det er ingen vits i og plassere gutten i en klasse han konsekvent nekter og gå i på forhånd, da kan du være sikker på at det oppstår mye trøbbel og vanskeligheter.

Ikke enig med deg Holmes!Jeg mener foreldrene vet hva som er best for egne barn, de sitter jo inne med all informasjon fra sin egen sønn,de kjenner ungen best.Derfor bør avgjørelsen skje i godt samarbeid med barn og foreldre.Det er ingen vits i og plassere gutten i en klasse han konsekvent nekter og gå i på forhånd, da kan du være sikker på at det oppstår mye trøbbel og vanskeligheter.

Pisspreik!

Bortskjemte drittunger kan ikke styre klasseindelingen. Han får finne seg i avgjørelsen og gjøre det beste ut av det. Det er faktisk ikke slik her i livet at man kan bestemme hvem man skal jobbe sammen med osv, på samme måte må du finne deg i å gå i den klassen du blir tildelt.

Gjest Lærer

Pisspreik!

Bortskjemte drittunger kan ikke styre klasseindelingen. Han får finne seg i avgjørelsen og gjøre det beste ut av det. Det er faktisk ikke slik her i livet at man kan bestemme hvem man skal jobbe sammen med osv, på samme måte må du finne deg i å gå i den klassen du blir tildelt.

Fremdeles helt uenig med deg!Synes du uttaler deg umodent og lite forståelsesfullt,men velger og svare deg alikevel.Barn og unge er sårbare vesen som selvfølgelig må tas hensyn til i en helt annen grad enn voksne,derfor er det umulig og sammenligne skole og jobb slik du gjør.Du har tydeligvis ikke satt deg godt nok inn i hva du uttaler deg om, for _enkelte_ elever kan hvem de kommer i klasse med være helt avgjørende for kvaliteten på skolegangen,det viser all erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...