Gå til innhold

Noen her som har peiling på CS-gass?

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Fått tak i en liten beholder med cs-gass, i stedet for tåregass. Hvor ille er dette å få i trynet? Hvordan virker det?

Skal ikke "leke" med den, men liker å ha den i veska siden ejg vaker mye rudnt aleine i byen på natta i helger og sånn.. Ikke er jeg noen slåsskjempe heller, og gunner var litt å ta i synes jeg.

Og hva skjer hvis ejg skulle bli tatt med den? (Tatt eller tatt.. inegn som har noe grunn til å stoppe meg men.. ) Bot? Eller ville onkel blå vært litt forståelsesfull og skjønt hvorfor en spire av en jente som aldri har vært i kontakt med politiet har en sånn i veska?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/105766-noen-her-som-har-peiling-p%C3%A5-cs-gass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

cs-gass er tåregass.

Er ikke helt det samme skjønner du.. Derfor ejg spør da! Hadde nemlig vanlig tåregass før, men det har fordampa. Nå fikke jeg tak i denne, men fikk beskjed om at den var litt heavyere, men jeg hadde tenkt å sjekke sjøl, men finner ikke noe om det..

Søstra til favn?

Annonse

Gjest Pricilla

jeg veit jo at det er en form for tåregass, men hva er forskjellen på vanlig tåregass og CS-gass?

Er det ulovlig å ha til "privat" bruk, eller beskyttelse? Hvilken lov står det i? Og hva skjer med vedkommende som får det i ansiktet?

Ingen som har militær bakgrunn her a som har litt mer peil enn meg?

Gjest PriciIla

jeg veit jo at det er en form for tåregass, men hva er forskjellen på vanlig tåregass og CS-gass?

Er det ulovlig å ha til "privat" bruk, eller beskyttelse? Hvilken lov står det i? Og hva skjer med vedkommende som får det i ansiktet?

Ingen som har militær bakgrunn her a som har litt mer peil enn meg?

Jeg skal prøve å søke på nettet :-)

Annonse

Ulv I Faarikaal

CS gass er et våpen, og finnes i ulike styrker og med ulike drivgasser/ sytemer. Konsentrasjonen av de to vanlige aktive stoffene skal stå på boksen.

En privat CS gassboks er vanligvis halve konsentrasjonen av den militære/ politiet bruker.

Ikke forveksles med pepperspray som er mildere, men slett ikke ufarlig, selv om det er "organisk". Organiske er også dødsfarlige sopper og mange andre naturlige stoffer. Også her er konsentrasjonen av det virksomme stoffet Capsaicin viktig. Stoffet er en _sterk_ nervegift som er fettløselig, derfor kjelper det lite å skylle med vann.

CS gass kan skade folk, og blir du tatt med den i Norge, får du det på rullebladet, samme som kniv eller andre våpen. Et sprut rett i øyet fra 5 cm avtand, og det øyet er kaputt for alltid, det samme kan gjelde pepperspray.

Noen inneholder fargestoff som lyser i yltrafiolett lys, det er det viktigste syns jeg, for å finne er gjerningsmann.

http://www.hippy.freeserve.co.uk/csgas.htm

petter smart

CS gass er et våpen, og finnes i ulike styrker og med ulike drivgasser/ sytemer. Konsentrasjonen av de to vanlige aktive stoffene skal stå på boksen.

En privat CS gassboks er vanligvis halve konsentrasjonen av den militære/ politiet bruker.

Ikke forveksles med pepperspray som er mildere, men slett ikke ufarlig, selv om det er "organisk". Organiske er også dødsfarlige sopper og mange andre naturlige stoffer. Også her er konsentrasjonen av det virksomme stoffet Capsaicin viktig. Stoffet er en _sterk_ nervegift som er fettløselig, derfor kjelper det lite å skylle med vann.

CS gass kan skade folk, og blir du tatt med den i Norge, får du det på rullebladet, samme som kniv eller andre våpen. Et sprut rett i øyet fra 5 cm avtand, og det øyet er kaputt for alltid, det samme kan gjelde pepperspray.

Noen inneholder fargestoff som lyser i yltrafiolett lys, det er det viktigste syns jeg, for å finne er gjerningsmann.

http://www.hippy.freeserve.co.uk/csgas.htm

På hvilken måte beviser det ens skyld at en er blitt sprayet på med et fargestoff som vises i ultrafiolett lys?

Ulv I Faarikaal

På hvilken måte beviser det ens skyld at en er blitt sprayet på med et fargestoff som vises i ultrafiolett lys?

En indisie, særlig fordi de ulike fabrikatene har ulik farge og sammensetning. Men du blir neppe felt av det alene :-)

Hvis f eks en nekter for å ha blitt sprayet, ikke vet at stoffet er fluoroserende og håret etterpå lyser som et juletre i UV-lys, kan man i hvert fall konstatere at fyren ljuger om DET.

Hvis man vet at en person inne på et utested er sprayet full, kan man lett sjekke en haug folk ut av saken med en gang.

petter smart

En indisie, særlig fordi de ulike fabrikatene har ulik farge og sammensetning. Men du blir neppe felt av det alene :-)

Hvis f eks en nekter for å ha blitt sprayet, ikke vet at stoffet er fluoroserende og håret etterpå lyser som et juletre i UV-lys, kan man i hvert fall konstatere at fyren ljuger om DET.

Hvis man vet at en person inne på et utested er sprayet full, kan man lett sjekke en haug folk ut av saken med en gang.

Ser jo at dette kan være nyttig, men da mer for å finne tilbake til en mistenkt. Finner en først denne kan en lete etter bevis med en bestemt mistenkt i tankene.

Men hvordan er det å vaske bort dette stoffet? Er ikke det mulig er jo klærne ødelagt og jeg ser for meg mange erstatningssaker. Litt kjipt å komme på en uteplass med UV lys og så se ut som et juletre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...