Gå til innhold

Trykkleif i fagbøker... Argh!

Anbefalte innlegg

Gjest Raffine
Skrevet

Jeg fant ikke mindre enn 22 skrive-/tegnsettings-/trykkfeil på EN side i en pensumbok. Boka var full av feil! Om ikke boka er vanskelig/kjedelig nok, så blir det iallfall ikke bedre med dette slurvet!

Dette "fenomenet" har jeg observert i mange, mange fagbøker. Hvorfor er det slik? Forlagene må jo skjønne at dette er irritasjonsmomenter for studenter i en presset situasjon.. Når jeg tenker etter så har jeg aldri opplevd dette i en skjønnlitterær bok.

Årh, blir så irritert. Måtte bare få det ut!

Skrevet

Det er heilt vanleg - også i skjønnlitterære bøker. Eit skrekkeksempel innan skjønnlitteratur er ei utgåve av "Mafiakongen som regjerte Amerika" av Sam Giancana som eg har.

Årsaka er stort tidspress for å få bøkene ferdig til skulestart f.eks. Som regel blir dette fiksa i seinare utgåver, men førsteutgåver av skulebøker er latterleg ofte stappfull av feil.

Gjest Raffine
Skrevet

Det er heilt vanleg - også i skjønnlitterære bøker. Eit skrekkeksempel innan skjønnlitteratur er ei utgåve av "Mafiakongen som regjerte Amerika" av Sam Giancana som eg har.

Årsaka er stort tidspress for å få bøkene ferdig til skulestart f.eks. Som regel blir dette fiksa i seinare utgåver, men førsteutgåver av skulebøker er latterleg ofte stappfull av feil.

Et paradoks at VI må skrive alt korrekt da. Eksamentida er som regel altfor kort(4 eller 6 timer), og i hastverken er det lett å slurve. Men tror du ikke vi får trekk på karakteren for det? Ihvertfall i enkelte fag.

Skrevet

Et paradoks at VI må skrive alt korrekt da. Eksamentida er som regel altfor kort(4 eller 6 timer), og i hastverken er det lett å slurve. Men tror du ikke vi får trekk på karakteren for det? Ihvertfall i enkelte fag.

Dei einaste faga kor skrivefeil blir slått ned på ved eksamen er vel språkfaga?

Gjest Raffine
Skrevet

Jo. Norsk i min utdanning går på språkutvikling hos barn og barnelitteratur, så jeg trodde ikke skrivinga var så viktig. Hadde ikke fått beskjed om det på forhånd heller, så det var litt surt. Heldigvis er det sjelden jeg har skrivefeil, men mange av de andre følte seg nok litt snytt ja...

Skrevet

Nei, at du behersker godt språk er en forutsetning ved alle fag innenfor humaniora og samfunnsvitenskap.

Realfagene slipper sånt, de skal jo bare huske etpar formler og tegne rundinger.

Gjest Raffine
Skrevet

Nei, at du behersker godt språk er en forutsetning ved alle fag innenfor humaniora og samfunnsvitenskap.

Realfagene slipper sånt, de skal jo bare huske etpar formler og tegne rundinger.

Men godt språk og skrivefeil (grammatiske) er ikke det samme. Det går an å ha et dårlig språk uten skrivefeil og motsatt.

Skrevet

Jeg har observert dette i mye skjønnlitteratur. Spesielt i bøkene til Jo Nesbø. Han er ram i forhold til skrive og faktafeil. Spesielt faktafeiene har jeg hengt meg opp i mange ganger.

(For øvrig liker jeg bøkene hans, bare så det er sagt).

Lurer på om forleggeren hans kanskje tror han er så dyktig at de rett og slett bare skummer igjennom manuset han sender inn?

Det samme gjelder kanskje en del faglitteratur. Man stoler vel for blindt på forfatteren, mens det er de som publiserer stoffet som bør ta det på sin kappe.

Skrevet

Men godt språk og skrivefeil (grammatiske) er ikke det samme. Det går an å ha et dårlig språk uten skrivefeil og motsatt.

Nei, godt språk inkluderer god grammatikk. En eller to skrivefeil er noe annet.

En god besvarelse betyr også å kunne uttrykke seg godt. Derfor skal sensor også slå ned på dårlig grammatikk.

Skrevet

Det er meget irriterende, helt klart.

MEN.... da jeg studerte, nøyde vi oss ikke bare med bøker. Vi ønsket å finne ut hva som lå bak de ulike analysene og konklusjonene. Det innebar at vi bestilte forskningsrapportene som lå til grunn. Enkelte forskningsprosjekter var skremmende dårlig gjennomført. Som et eksempel kan jeg nevne at det var en forsker som publiserte en rapport. Der konkluderte han etter å ha forsket på 9 objekter. Skulle det vært statistisk gyldig, måtte han brukt minst 1000 objekter. Overraskende mange rapporter innehold faktafeil.

En liten digresjon, men....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...