Gå til innhold

Er Bulgaria bra? Nessebar?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det jeg har hørt om Bulgaria er at det er mye fattigdom der, men det er også svært billig for turister.

Fine strender etc.

Første gang jeg var i Bulgaria (-92) var det en del fattigdom. Ikke så mye synlig på turiststedene, men man så det godt om man tok noen kjøretur rundt i bebyggelsen rundt. Husker at hun som vasket på rommet vårt gråt av glede da hun fikk noen kulepenner og noe sånt da vi reiste. De flotte feriestedene til eks-kommunist regimet stod i grell kontrast til den fattigslige bebyggelsen ellers.

Utenom det, så var Bulgaria kjempefint. Stranden i Albena er finere enn den i f eks Alcudia på Mallorca. Eller så er strandpromenaden der veldig sjarmerende, med restauranter og boder langs veien. På "strandsiden" er det heller ikke så mye trafikk. Hovedgaten går liksom på baksiden av hotellbebyggelsen.

Det er kjempekoselig i Nessebar! Bodde i Elenite vi, ca ti minutters kjøring unna. Selv om det er som om man reiser 30-40 år tilbake i tid, og standarden er heller dårlig på det meste, så er det vel verdt det. Anbefales, men håper dere får et noe bedre fly enn det vi reiste med. Huffoghuff...

Unngå forresten å spise ost fra frokostbuffetene, den blir man dårlig i magen av :-/ Annen oppbevaring av mat der nede enn hva vi er vant med.

Vi var i Bulgaria for noen år siden, i Albena. Jeg ville aldri anbefalt det til noen igjen for vi hadde en helvetes tur. Dette var i august og rett etter høstingen. Det som skjer på den tiden er at landet blir innvadert av noe som kalles Tiger Beetles (eller noe sånt) . Ekle små kryp som elsker lys og mennesker :-) En natt på rommet hadde vi minst 15 stk, jeg våknet blant annet med en i munnen. Hvite vegger ble svarte av biller og de var overalt, til og med i maten. Bulgarerene bare lo og sa at dette var vanlig. Jeg fikk hysterisk anfall av de for de søkte seg til mennesker. Heldigvis så vi de ikke noe særlig før etter kl 9 på kvelden, så da gikk vi in å la oss. Problemet var at vi kunne ikke ha vindu oppe for da fylte rommet seg med biller igjen. Og det fantes ikke vifte eller air condition noe steder, så det ble skikkelig hett. Kl 6 på morgenen kunne vi lukke opp døra så vi fikk noen timer søvn. Blæ, jeg skulle ønske jeg overdrev... En kveld mannen min bare skulle ut for å kjøpe røyk kom han tilbake med 20 biller i håret og t-skjorta.

Det var også noen andre biller som nesten var på størrelse med en knytteneve. Du hørte de på lang avstand for det hørtes nesten ut som et fly. Så da var det bare å dukke ellers fløy de rett på deg. Det så nesten ut som digre humler bare at de hadde hardt skall med gul strek over.

Når det gjaldt flyet så var det en opplevelse i seg selv. Det rant kondens fra veggene, jeg ble klissvåt på armen. Etterpå fikk vi vite at dette flyet var det samme som hadde brukket vingen på gardermoen en gang. Det hjalp ikke noe særlig å høre :-) Dessuten kunne ikke flyvertinnene noe særlig engelsk. Vi ville gjerne ha cola, men fikk beskjed om at de kun hadde cola til blandevann. Og det ble fort tomt. Bussturen til hotellet var også ganske spesiell. Bussjåføren måtte kjøre på feil side av veien pga at det var så mye hull. Vi holdt pusten noen ganger ja :-)

Vi bodde på et fint hotell, men vaskedama stjal og sengene var ubrukelige. Det var ekstremt mye veksling med falske penger. Mye gateselgere som solgte de rareste ting også, du fikk ikke gå i fred. Bulgarerene var nok ikke verdens blideste folk, men service ga de allikevel. Men man så sjelden et smil. Men det kan ha noe med at det var på slutten av sesongen. En bulgarer fortalte oss at de jobbet døgnet rundt i turistsesongen og ellers lå feriestedene øde. Albena i hvertfall var kun turiststed, det bodde ingen innfødte der.

Maten var veldig spesiell og man fikk ikke kjøpt egen mat for det fantes ikke supermarked eller baker eller noe der. Kun godte butikker. Så jeg som er litt kresen på maten fikk ikke i meg stort, kun Maryland cookies på nesten 14 dager :-) Den siste uka fant vi en norsk resturant og endelig fikk jeg litt middag jeg greide å spise. Det største problemet med maten var at man fikk ikke kjøpt frokost noe sted, man måtte spise på hotellet. Men da fikk man kun sossier og middagsrester.

Ellers var det veldig billig og mange fine steder å besøke. Strendene var veldig fine og været var flott. Vi var på noen guidede turer og det var veldig gøy, men varmt! Det var mye aktiviteter på dagen og kvelden. Mye liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...