Gå til innhold

Huff, disse gavene..

Anbefalte innlegg

Jeg ville nok også lagt meg høyere om det var søsken som giftet seg. Men jeg har i hvert fall i de bryllupene jeg har vært i, og det har blitt noen de siste årene, gitt gaver for rundt 500 kroner, og til og med et par ganger gavekort på nøyaktig 500 kroner. Da har jeg snakket med andre venner først og hørt hva de skal gi for. Dette har vært helt vanlig.

Det viktigste har egentlig ikke vært å gi for mest mulig, men å sørge for å gi - i hvert fall om vi snakker om gavekort - mindre enn det forloveren gir for :)

Skal i to utdrikkningslag og to bryllup denne sommeren, så det skal da bli gavestyr skal du se..

Eller dette er snakk om to venninner, så de får vel samme sum..

Er værst å finne ut hva en skal kjøpe til tullegave til dem i utrikkningslagene..

:o)

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mysteria

21

• SierDuDet

4

• pip

2

• nick

2

Mest aktive i denne tråden

Var i bryllup for to år siden..

Var ett styr uten like.. Ble spørsmål om jeg hadde lik negellakk og leppestift, og og måtte ikke kjøpe kjole på H&M eller kapphal. Da kunne jo noen andre komme i samme kjolen.. Jeg fikk jammen også spørsmål om jeg hadde sandblåst tennene mine.. Ikke det at jeg trenger det.. Spurte da om jeg ikke fikk komme hvis jeg ikke gjorde det.. Har vært endel latter ang det i ettertid da..

Betrakter meg som normal, og folk for ta meg som jeg er..

Hva slags folk er det du omgåes?

Har aldri hørt om en slik sum og hvordan i alle dager skal en vite hva maten koster?

Er det meningen en skal ringe hjem til konfirmanten og spørre om dette på forhånd, da?

Og om en ikke liker maten, tar en med seg gaven og går hjem?

De har vel ikke tenkt på den problematikken de som kom med den regelen..

Men, men, deres problem det..

Skal i to utdrikkningslag og to bryllup denne sommeren, så det skal da bli gavestyr skal du se..

Eller dette er snakk om to venninner, så de får vel samme sum..

Er værst å finne ut hva en skal kjøpe til tullegave til dem i utrikkningslagene..

Vi gutter kjøper visst ikke gaver på drikkelaget, vi. Vi sørger derimot ofte for en flott frokost, gjerne boblebad og badstue med øl, en rekke aktiviteter, en bedre middag, og selvsagt den obligatoriske turen innom en eller annen strippebule.

Drikkelag er alltid artig, dog har jeg aldri fatta det som mange driver med i forhold til å drite ut stakkaren mest mulig. Har aldri hatt sansen for sånt. Det er bare pinlig for alle som deltar.

Da er det bedre å gjøre det med stil! :)

Vi gutter kjøper visst ikke gaver på drikkelaget, vi. Vi sørger derimot ofte for en flott frokost, gjerne boblebad og badstue med øl, en rekke aktiviteter, en bedre middag, og selvsagt den obligatoriske turen innom en eller annen strippebule.

Drikkelag er alltid artig, dog har jeg aldri fatta det som mange driver med i forhold til å drite ut stakkaren mest mulig. Har aldri hatt sansen for sånt. Det er bare pinlig for alle som deltar.

Da er det bedre å gjøre det med stil! :)

Har mere inntrykk av att dere menn skal gjøre mest mulig for å drite ut mannen jeg, mens vi damer vil gi dem en dag de vil huske med glede..

Men tar ikke alle dere menn under en kam da..

Kan ikke fortelle hva vi har planlagt på våres to, for de kan ha lange øyer her inne..

Annonse

Hah! Faktisk så hadde jeg så jævla dårlig tid til en fiiin julegreie at jeg suste innom - nemlig kappahl - og kjøpte en pen (og billig) topp. Da sa søstera mi (storesøster) at gurimeg, vet du, akkurat en sånn hadde dama på lageret på julebordet, ærlig talt, hvor har du vært og handlet!

Neiognei!

Underlig dette der..

Ikke nok med at vi må kjøpe dyre gaver osv.. Men vi må vist på de dyreste stedene for å kjøpe klær også.. Noe annet som irriterer mora mi, er at jeg nesten alltid går i bukser og ikke skjørt på slike tilstelninger.. Nei, de får ta meg som jeg er..

Har mere inntrykk av att dere menn skal gjøre mest mulig for å drite ut mannen jeg, mens vi damer vil gi dem en dag de vil huske med glede..

Men tar ikke alle dere menn under en kam da..

Kan ikke fortelle hva vi har planlagt på våres to, for de kan ha lange øyer her inne..

Tja... Jeg vet ikke. Det er tross alt ikke rent sjeldent man ser jenter drite ut den stakkars bruden på byen.

Men jeg har jo vært i noen sånne drikkelag jeg også. Jeg liker de mer stilfulle bedre. De er alltid en fryd :)

Tja... Jeg vet ikke. Det er tross alt ikke rent sjeldent man ser jenter drite ut den stakkars bruden på byen.

Men jeg har jo vært i noen sånne drikkelag jeg også. Jeg liker de mer stilfulle bedre. De er alltid en fryd :)

Ja greit for brud el brudgom å minnes denne dagen med glede..

Jeg ønsker nå å minnes min med glede, hvis jeg nå en gang skal gifte meg og de ordner med et lag til meg..

Gjest togli

Hvorfor kjøper du ikke heller noe hos gullsmeden? Det er så mye flott å få der for tiden. Hippe og flotte smykker, armbånd, ringer osv. De mest moderne koster ikke all verden heller, og du får en flott gave til godt under 500 kr!

Bare så det er sagt, pengegave på _over_ 500 kr synes jeg er altfor mye når man ikke engang er fadder..

Gjest signert

Synes konfirmasjon er like viktig som bryllup jeg. Men det er opp til hver og en og finne ut hva man vil gi.

Jeg fikk 1000.- av hver "tante,onkel,søskenbarn" familie, da jeg sto til konfirmasjonen for 13 år siden. Noe som er en høy sum, og ikke noe jeg forventet på forhånd.

Det samme fikk jeg når jeg giftet meg for 5 år siden. SÅ det er tydligvis der "lista" ligger i vår familie.

Lykke til!

P.s. Skikk og bruk er og alltid gi mer en kuveren pr. middag. Noe som jeg tenker ca.500.-så det er jo ikke så mye- Under det syns jeg er smålig, om man er en gjest. Hva man gir om man ikke er innvitert, er jo alt fra en bunt tulipaner til smykker.

Vennlig hilsen

Annonse

Synes konfirmasjon er like viktig som bryllup jeg. Men det er opp til hver og en og finne ut hva man vil gi.

Jeg fikk 1000.- av hver "tante,onkel,søskenbarn" familie, da jeg sto til konfirmasjonen for 13 år siden. Noe som er en høy sum, og ikke noe jeg forventet på forhånd.

Det samme fikk jeg når jeg giftet meg for 5 år siden. SÅ det er tydligvis der "lista" ligger i vår familie.

Lykke til!

P.s. Skikk og bruk er og alltid gi mer en kuveren pr. middag. Noe som jeg tenker ca.500.-så det er jo ikke så mye- Under det syns jeg er smålig, om man er en gjest. Hva man gir om man ikke er innvitert, er jo alt fra en bunt tulipaner til smykker.

Vennlig hilsen

Respekterer dine meninger, men er ikke helt enig med deg..

Hvorfor kjøper du ikke heller noe hos gullsmeden? Det er så mye flott å få der for tiden. Hippe og flotte smykker, armbånd, ringer osv. De mest moderne koster ikke all verden heller, og du får en flott gave til godt under 500 kr!

Bare så det er sagt, pengegave på _over_ 500 kr synes jeg er altfor mye når man ikke engang er fadder..

Gir penger fordi hun ønsker å spare til ting hun kan ha bruk for når hun flytter for seg selv..

Vi tanter og onkler ble enige om en sum på kr 600 fra hver av familiene. Da var søskenbarna også medregnet i denne gavesummen.

Dette er to år siden.

Ok, la lista litt høyere enn meg dere da..

Tror hun blir veldig glad for 500 kr også, det er tross alt mye penger..

Gjest signert

Det fins liksom to sorter folk, sånne som sier at "det er vanlig å gi" ...som for eksempel det dobbelte av kuvertens kost - og så alle de (oss) andre.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer småborgerlig, smålig og smått!

(Har en hel familie full av dem på den ene siden) Akkurat som om livet er styrt av en slags skikk&brukens gud, som nøye teller hva det du gir, koster i kroner og øre, og fører det opp i En Stor Bok.

For min del, er det den samme delen av familien som legger ut ønskelister (dyre) til brylluper, ringer for å forsikre seg om at du ikke møter opp i klær som etter deres mening dummer ut familien (dem) og som - og her kommer egentlig poenget mitt. Er livredde for hva andre syns om dem!

Da jeg hadde drøssevis av konfirmanter i nær familie, var jeg så blakk. Jeg lagde "jeg skylder deg"-lapper, der jeg lovte bort kinoturer, kule cafébesøk og annet (løfter som jeg holdt) og om jeg må si det sjøl, jeg har alltid vært en høyt elsket tante!

Det er sånne folk som alltid sier "men det går da ikke an!" og "hva tror du folk vil si!"

Nå kan man jo trøste seg med at ingen av f.ex. Henrik Ibsens skuespill ville blitt noe av uten dem, da...

Uten at det hjelper på gaveproblemet ditt, mysteria.

Bare en liten komentar:

Du skriver: ringer for å forsikre seg om at du ikke møter opp i klær som etter deres mening dummer ut familien (dem) og som - og her kommer egentlig poenget mitt. Er livredde for hva andre syns om dem!

Noe som selvsagt aldri kunne falt meg inn og gjøre, men noen ganger burde kanskje gjeste ta en telefon for og sjekke om antrekket er greit. I vært bryllup, dukket en venninde av mannen min opp i hvit kjole. Det syns jeg var ufint, rett og slett.

Så det hadde kansje ikke vært så dumt og snakket litt mer sammen.

Gjest AnyMouse

Vi pleier også avtale å gi det samme som andre onkler og tanter.

Jeg synes det er en grei ordning og skjønner ikke helt hva det har med å overgå hverandre å gjøre.

Men hvis det er for mye for deg så er det vel bare å si ifra at det ikke passer og at du gir en annen sum.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Enig med deg.

En helt annen historie...

Til jul i fjor fikk sønnen min en skihopper i julegave av onkelen sin. Så samme type til 30 kr. på bensinstasjonen noen dager etterpå.

Han er en velholden mann som tjener langt over gjennomsnittet og har ikke lån. Småligheten lenge leve sier jeg bare.

Vi pleier også avtale å gi det samme som andre onkler og tanter.

Jeg synes det er en grei ordning og skjønner ikke helt hva det har med å overgå hverandre å gjøre.

Men hvis det er for mye for deg så er det vel bare å si ifra at det ikke passer og at du gir en annen sum.

Er ikke det at jeg ikke har råd til det, men er litt prinsipp til meg da..

Det med å overgå, er det at enkelte skal gi opp i 1500 kr, og de er heller ikke fadder til jenta.. Men har alltid skullet vært litt bedre enn oss andre.. Skal bli spennende å se hva de gir i bryllupsgave..

Men har funnet ut at jeg gir mitt og bryr meg slettens ikke noe om hva de andre gir.. Vet konfirmanten blir glad uansett..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...