Gå til innhold

Sulteforer jeg katta mi?

Anbefalte innlegg

Gjest togli

Katta mi (hunnkjønn, snart 2 år gammel) er kresen i matveien. Hun får stort sett bare tørrfor og vann. Innimellom får hun en skvett fløte eller tunfisk på boks (noe hun elsker). Har forsøkt å gi henne middagsrester o.l., men hun takker oftest nei...

Ste-svigermor nevnte her forleden at hun syntes katta var så tynn..Det har jeg faktisk aldri tenkt på engang og ble naturligvis litt bekymra. Slank vil jeg si at katta er, men ikke _for_ tynn. Katta mi ser ut til å trives godt. Hun er leken og veldig kjælen. Liker godt å være ute og har god plass å boltre seg på både inne og ute.

Katta har alltid tilgang til tørrfor. Får den allikevel for lite mat eller for lite variert kost?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106015-sulteforer-jeg-katta-mi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter trenger ikke annet enn tørrfor og vann, men mange foretrekker å gi dem boksemat e.l. Vår katt spiser omtrent en boks mat hver dag i tillegg til at hun har fri tilgang til mat og tørrfor, hun beveger seg relativt lite, men er likevel slank og fin. Jeg kunne aldri tenke meg å nekte henne boksematen, for den er hun veldig glad i, men det kommer selvsagt ann på hva de er vant til.

Gjest papirtiger

Hun spiser sikkert nok, men du kan jo gi henne litt boksemat hvis du er bekymret.

Katten min ELSKER kokt fisk. Jeg kan nesten ikke ha han inne mens jeg koker, han vil helst sitte på komfyren og se på... Han har også klart å åpne kjøleskapet fordi han visste det var fisk der.

Det tørrforet ditt, det er vel fra dyrebutikken? Dyrlegen min er så fortvilet over de som bare forer katter med kattemat fra rimi, de kan få mangelsykdommer,

Annonse

Gjest togli

Hun spiser sikkert nok, men du kan jo gi henne litt boksemat hvis du er bekymret.

Katten min ELSKER kokt fisk. Jeg kan nesten ikke ha han inne mens jeg koker, han vil helst sitte på komfyren og se på... Han har også klart å åpne kjøleskapet fordi han visste det var fisk der.

Det tørrforet ditt, det er vel fra dyrebutikken? Dyrlegen min er så fortvilet over de som bare forer katter med kattemat fra rimi, de kan få mangelsykdommer,

Fisk er sjelden kost her i huset pga. at mann og barn hater fisk :o(

Katten får vel en tunfiskboks i uka (hun elsker det!) og blir tilbudt bl.a. pølserester, leverpostei osv. Dette smaker hun bare så vidt på..

Boksemat har jeg ikke spesielt lyst å gi henne. En dyrelege sa at boksemat ofte gir tannstein på katt og at tørrfor holdt godt.

Vel, jeg kjøper oftest tørrfor på rimi/rema *rødme*

Bør vel kjøpe oftere i dyrebutikken!

Gjest togli

Katter trenger ikke annet enn tørrfor og vann, men mange foretrekker å gi dem boksemat e.l. Vår katt spiser omtrent en boks mat hver dag i tillegg til at hun har fri tilgang til mat og tørrfor, hun beveger seg relativt lite, men er likevel slank og fin. Jeg kunne aldri tenke meg å nekte henne boksematen, for den er hun veldig glad i, men det kommer selvsagt ann på hva de er vant til.

Takk for svar. Føler meg litt mer trygg nå :o)

Gjest togli

Den regulerer selv, og det fins mange tynne skræl av noen katter uten at de er syke. Er du usikker, ringer du veterinærvakta og spør. På ryggen kan du kjenne tagger på rygghvirvlene og hoftekammene. De skal ikke stikke for mye ut med bein.

Nå har jeg kjent etter om det var for mye knokler og bein. Katta så litt rart på meg ;o)

Hun kjennes heldigvis ikke "knoklete" ut :o)

Gjest togli

Katten skal bestandig ha tilgang til tørrfor og vann. Hvis du synes katten er for tynn så kan du kjøpe spesialfor til den så den legger på seg. Katter regulerer som oftest matinntaket selv.

Takk for svar:o)

Tørrfor og vann står alltid klart innendørs. På dagtid (når vi er på jobb) og ofte på natta, er katten ute. Hun er en kløpper til å fange mus, så tror hun fikser mat selv hvis hun blir sulten ute...

Katten får vel en tunfiskboks i uka (hun elsker det!) og blir tilbudt bl.a. pølserester, leverpostei osv. Dette smaker hun bare så vidt på..

Boksemat har jeg ikke spesielt lyst å gi henne. En dyrelege sa at boksemat ofte gir tannstein på katt og at tørrfor holdt godt.

Ikke gi boksemat, men fortsett med tørrfor. Men vær så snill å kjøpe Aims eller annet for fra dyrebutikken i stedet. Både boksematen og tørrforet fra dagligvaren er det for lite næring i. Kjøp en 5 kg sekk fra dyrebutikken så har du mat i en evighet og når man regner det sammen så sparer du nesten penger på det for katten trenger da mindre tørrfor. Du vil sikkert merke stor forskjell på hvor mye som kommer ut igjen også så du sparer penger på sanda også :-)

Men det er sånn at katter regulerer ting ganske så fint selv. Om sommeren er de tynne og om vinteren er de tykkere. Men hvis du synes hun virker for tynn så gi en boks med tunfisk i ny og ne. Men så lenge du har tørrfor og vann fremme blir den ikke sulteforet.

Gjest papirtiger

Det med tannstein er vel helst hvis katten bare spiser boksmat.

Hehe..jeg koker fisk bare for katten jeg. Tupperware er kjekke greier :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...