Gå til innhold

CT av hode

Gjest ikkeno_nick_denne_gangen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest soIeiI

Ved vanlig undersøkelse av nøtta bruker de ikke noe kontrastvæske.

Husker ikke om det var ct eller noe annet hvor en putter huet inn i en trommel?

En annen undersøkelse bruker de elektroder som festes med kitt på hodet.

(Ta med kam om du har langt hår)

Tror det er mest ved forskning og sjekking av spesielle tilfeller de sprøyter inn kontrastvæske i hjernen.

Hvis du er redd for stråling så bruker du kanskje ikke mobil?

I motsatt fall ville jeg ikke vært bekymret for strålingsfaren.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106076-ct-av-hode/#findComment-618207
Del på andre sider

Gjest jente -76

Ved vanlig undersøkelse av nøtta bruker de ikke noe kontrastvæske.

Husker ikke om det var ct eller noe annet hvor en putter huet inn i en trommel?

En annen undersøkelse bruker de elektroder som festes med kitt på hodet.

(Ta med kam om du har langt hår)

Tror det er mest ved forskning og sjekking av spesielle tilfeller de sprøyter inn kontrastvæske i hjernen.

Hvis du er redd for stråling så bruker du kanskje ikke mobil?

I motsatt fall ville jeg ikke vært bekymret for strålingsfaren.

Hei! Har nylig tatt CT av hodet, jeg fikk kontrastveske via armen, ikke noe farlig, ble litt varm i kroppen og kjentes nesten ut som jeg hadde tisset på meg, men det fikk jeg vite på forhånd, så det gikk greit, da ligger man kun med kroppen på en benk og en stor bøyle lignende sak over hodet. det med klistrelapper i hodet er EEG for å sjekke hjernens aktivitet, f.eks hvis man skal utelukke eller finne ut om man har epilepsi..

skader ved kontrastveske og stråling vet jeg ingenting om, men kan ikke tenke meg at dette er skadelig ved en gangs opplevelse, er nok mer tungt for kroppen å ta en narkose, noe jeg har gjort to ganger og det har også gått kjempe bra!

Lykke til;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106076-ct-av-hode/#findComment-618266
Del på andre sider

Gjest soIeiI

Hei! Har nylig tatt CT av hodet, jeg fikk kontrastveske via armen, ikke noe farlig, ble litt varm i kroppen og kjentes nesten ut som jeg hadde tisset på meg, men det fikk jeg vite på forhånd, så det gikk greit, da ligger man kun med kroppen på en benk og en stor bøyle lignende sak over hodet. det med klistrelapper i hodet er EEG for å sjekke hjernens aktivitet, f.eks hvis man skal utelukke eller finne ut om man har epilepsi..

skader ved kontrastveske og stråling vet jeg ingenting om, men kan ikke tenke meg at dette er skadelig ved en gangs opplevelse, er nok mer tungt for kroppen å ta en narkose, noe jeg har gjort to ganger og det har også gått kjempe bra!

Lykke til;o)

Takk for oppklaring.

Husker ikke noe om kontrastvæske, men det er 8 år siden jeg gjorde det, så..

Det er i hvertfall ikke noe å grue seg for. Ikke farlig er det heller! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106076-ct-av-hode/#findComment-618276
Del på andre sider

Annonse

1. Røntgenstråler er farlig, hvorfor ikke MR i stedet?

---

Dette spørsmålet er vanskelig/ umulig å svare på uten å vite _hva_ de ser etter/ hva din problemstilling er. Generelle årsaker kan være lang ventetid på MR, problemstilling som fremstilles bedre med CT, tung pasient, klaustrofobi, pacemaker, liten sannsynlighet for at man gjør noe funn (fører til at man unngår en dyr MR-undersøkelse) osv.

Forøvrig er det litt for bastant når du sier at det er farlig. Én CT-undersøkelse av hodet innebærer kun liten risiko for stråleskader. (5 undersøkelser også, for den saks skyld).

-----

2. Må dem spøryte inn kontrastvæske ved scanning av hode?

---

Oftest ikke, men dette er også avhengig av problemstillingen. (Hva de ser etter/ mistenker)

3. Kontrastvæske skader nyrene no vanvittig?

---

Nei, kontrastveske har omtrent bare potensiale for å skade nyrene på mennesker med nedsatt nyrefunksjon/ nyresvikt, eller uttørkede pasienter. Eller hvis pasienten bruker Metformin/ Glucophage- tabletter, og nødvendige forholdsregler ikke tas. Friske nyrer takler kontastveske bra.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/106076-ct-av-hode/#findComment-618762
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...